CitronTulo skrev 2017-07-11 14:08:50 följande:
Svårt att veta var gränsen ska gå för vad som är ett kriminellt gäng? Är ju inte svart eller vitt utan mycket gråskala och löst sammansatta gäng. När "tillhör" man gänget och när befinner man sig bara i dess utkant?
Personligen skulle jag inte vilja bli dömd för något brott som någon i min närhet begått men som jag inte själv varit delaktig i bara för att jag kanske umgås med kriminella.
Oki men gränsen borde vara om ett gäng systematiskt döms för många olika brott och grova brott.
Om man är medlem i ett kriminellt gäng så borde sannolikheten vara hög att man är delaktig i några av brotten.
Det borde inte vara så att man ska dömas för brott som vänner begår men syftet bakom exempelvis kriminella kriminella gäng som hells angel är att de ska tjäna in pengar på brott. Om man är medlem i något sånt gäng är man med stor sannolikhet medveten om Det. Det borde inte vara så att företag som exempelvis macdonalds räknas som en kriminell gäng för att de kanske brutit mot någon lag för då skulle ha företag i princip räknas som ett kriminellt gäng.