KlunsSmurfen skrev 2017-08-04 16:01:49 följande:
Anonym (dream on) skrev 2017-08-03 17:16:25 följande:
Oj, här var det den mästrande tonen. Nästa gång du presenterar dina åsikter får du gärna skriva i jag-form.
Har inte påstått att jag är "accepterande mot otrohet" och håller definitivt med om att det är destruktivt. Inte minst för att den som är otrogen gör ett aktivt val medan den andre får leva med konsekvenserna av det valet och troligen en massa annan skit som påverkar självkänslan. Däremot har jag blivit mer förstående för att livet ändras, människor förändras och att det ibland leder till situationer som är svåra att hantera på ett bra vis oavsett hur man agerar. Vet inte om en skilsmässa alltid är så jäkla lyckat heller. Å andra sidan är det väl ofta dit otrohet leder till slut. Kommunikation och att kunna enas om sina olika behov är nog lösningen men det är ju lätt att säga, svårare att genomföra.
Han har rätt, JAG vill inte välja mellan två dåliga alternativ (som om det inte var något man fått vänja sig med åldern) så jag måste ha ett tredje, skalar man bort offerkoftan och ursäkterna blir det svart på vitt och inte en grå, svåruppdelad sörja för att man inte alltid har ett bra alternativ.
"Det är kontraktsbrott och känslomässigt svek. Skulle inte vilja genomlida det själv."
Om det är en grå, svåruppdelad sörja. tja lika barn leka bäst men är det verkligen en sån partner DU vill ha?
KlunsSmurfen skrev 2017-08-04 16:01:49 följande:
Anonym (dream on) skrev 2017-08-03 17:16:25 följande:
Oj, här var det den mästrande tonen. Nästa gång du presenterar dina åsikter får du gärna skriva i jag-form.
Har inte påstått att jag är "accepterande mot otrohet" och håller definitivt med om att det är destruktivt. Inte minst för att den som är otrogen gör ett aktivt val medan den andre får leva med konsekvenserna av det valet och troligen en massa annan skit som påverkar självkänslan. Däremot har jag blivit mer förstående för att livet ändras, människor förändras och att det ibland leder till situationer som är svåra att hantera på ett bra vis oavsett hur man agerar. Vet inte om en skilsmässa alltid är så jäkla lyckat heller. Å andra sidan är det väl ofta dit otrohet leder till slut. Kommunikation och att kunna enas om sina olika behov är nog lösningen men det är ju lätt att säga, svårare att genomföra.
Han har rätt, JAG vill inte välja mellan två dåliga alternativ (som om det inte var något man fått vänja sig med åldern) så jag måste ha ett tredje, skalar man bort offerkoftan och ursäkterna blir det svart på vitt och inte en grå, svåruppdelad sörja för att man inte alltid har ett bra alternativ.
"Det är kontraktsbrott och känslomässigt svek. Skulle inte vilja genomlida det själv."
Om det är en grå, svåruppdelad sörja. tja lika barn leka bäst men är det verkligen en sån partner DU vill ha?
Jo men det håller jag väl egentligen med om. Det är väl svart och vitt då. Men jag har svårt för det där om "ursäkter och offerkoftor". Kanske beror det på att jag lever nära
par som har en väldigt speciell familjesituation
(och själv i) där ena parten är i mångt och mycket beroende av sin man/hustru pga att sjukdom har ställt om villkoren för relationen helt. Det innebär ju inte att man inte älskar sin partner längre, kanske vill man fortsätta vara ett stöd, leva och fostra barn tillsammans med personen men kan inte få sexet. Sjukdom väljer ju ingen. Det har fått mig att tänka en hel del och att jag tror att många människor inte känner sig själva så bra som de tror förrän de står där mitt i skiten. Däremot är det väldigt lätt att sitta i ett nätforum eller hemma vid köksbordet med kaffekoppen och moralisera. Sen får man väl kalla det ursäkt och offerkofta om man vill men jag tycker ändå det finns grader i helvetet.
Jag har själv funderat en hel del kring separation i perioder (otrohet är inget alternativ i min bok) då jag själv mått väldigt dåligt när min man mått mindre bra men jag vet också konsekvenserna av att att gå isär, framförallt för våra barn som då inte skulle kunna bo hos sin pappa. Det ser jag nästan som ett lika stort svek "in sickness and in health osv".