• Äldre 13 Jul 21:00
    8516 visningar
    7 svar
    7
    8516

    Gröt/välling

    Hej

    Min snart 9 månaders son vill inte dricka välling. Men tycker gröt är ok. Inte favoriten men den går ner.

    En mamma på våran babysim tipsa om att blanda gröten han äter som välling. Asså 200ml vatten 4msk. Och ge honom den innan läggdags.

    Mest för att behålla läggrutinen som innan består av ersättning, mys, och in i säng kl 20:30. Men detta håller honom inte mätt utan hav vaknar hungrig mitt i natten. Men att ge honom gröt håller han sig vaken till 22-23 innan han somnar och sover till 6-7.

    Är de någon som vet om de e ok? Han gillar gröten med fruktsmak.

    Tack

  • Svar på tråden Gröt/välling
  • Äldre 13 Jul 21:16
    #1

    Min son är 13 månader och har aldrig gillat välling. Vi har försökt flera gånger för vi tycker det är smidigare att ge en flaska på kvällen plus att det blir mindre kladd men han vägrar. Vi ger en portion gröt innan nattning istället och det funkar alldeles utmärkt. Han sover hela natten med ett par uppvak för att stoppa in nappen bara och har gjort det i några månader nu. Vi ger gröt 18.30, lägger honom 19 och sen vaknar han vid 6-7.

  • Äldre 13 Jul 21:19
    #2

    Välling och gröt är ju ungefär samma sak förutom konsistensen, så visst kan du ge gröt som kvällsmål - men varför är han vaken till 23 om han får gröt?

  • Äldre 13 Jul 21:20
    #3

    Barn klarar sig alldeles utmärkt utan välling. Vår dotter har aldrig fått det. Det är ett val från vår sida, eftersom vi inte tycker man ska äta i sängen eller somna med flaskan i munnen som det lätt verkar kunna bli. Hon äter gröt på kvällen istället.

  • Äldre 13 Jul 21:29
    #4
    Dixie skrev 2017-07-13 21:19:49 följande:

    Välling och gröt är ju ungefär samma sak förutom konsistensen, så visst kan du ge gröt som kvällsmål - men varför är han vaken till 23 om han får gröt?


    Jag vet inte, kanske något om att sitta i stolen och att va uppe blir mer spännande kanske? ersättningen brukade vi ge i sovrummet med simmade ljus så han somnade nästan på flaskan. Han åt klart, myste o somnade.
  • Äldre 14 Jul 09:04
    #5

    Min son gillar inte "ren" välling. Han e 10 månader. Så vi blandar välling och lite ersättning. Brukar göra 200 ml välling och sen 60 ml ersättning och hälla i vällingen. Prova :)

    Eller prova hälften hälften till en början? 100 ml välling och typ 90 ersättning ihop?

  • Äldre 14 Jul 09:08
    #6

    Jo, ett tips är att ge en flaska i sömnen till honom också innan du själv somnar (om det inte blir för nära inpå?)

    Min son vaknade alltid ca 01 för en flaska men när jag ger i sömnen vid 22-23 så sover han hela natten till 6-7. Om han vaknar typ 04 så får han en flaska då med, och då kan han sova till typ 8(!!) :)

  • Äldre 14 Jul 22:38
    #7

    Jag gör alltig välling av grötpulvret. Är mycket godare med äppelsmak. 200 ml vatten med 5 1/2 skedar gröt (enago, mjölkfrigröt)

Svar på tråden Gröt/välling