Segla med barn
Hej!
Ska ut och segla själv med barnen. Skulle vilja ha allmänna råd från någon med erfarenhet om saker som kan underlätta, göra seglingen säkrare etc. Ska vara ute c:a en vecka och barnen är 6 & 8.
Hej!
Ska ut och segla själv med barnen. Skulle vilja ha allmänna råd från någon med erfarenhet om saker som kan underlätta, göra seglingen säkrare etc. Ska vara ute c:a en vecka och barnen är 6 & 8.
Hyttdörr på båten man kan låsa från insidan med lås som barnen inte får upp. Du vill inte att dom virrar upp på däck och trillar i på natten. Ja om ni tänker sova på båten.
Vad har du för båt?
Hyttdörr på båten man kan låsa från insidan med lås som barnen inte får upp. Du vill inte att dom virrar upp på däck och trillar i på natten. Ja om ni tänker sova på båten.
Vad har du för båt?
Kan du inte skaffa ett lås? En hasp eller något. Bättre än inget. Vill inte skrämmas men min extramammas väninna förlorade sitt barn på detta sätt. Han var bara 3 år gammal. Dom hittade honom på morgonen flytande i vattnet. Han hade gått upp på däck och ramlat i utan att föräldrarna vaknade. Fruktansvärt!!
Fingal (28 for segelbåt)
Ok. Det är en sjödugligbåt. Men kan du hantera den ensam?
Ok. Det är en sjödugligbåt. Men kan du hantera den ensam?
Om ts skriver att hen ska ut själv, med barnen, tror du inte hen redan är säker på att manövrera båten på egen hand? Och vilken båt som ska användas spelar väl ingen som helst roll, om du inte har tips och råd för just den aktuella båten?
Ungar klarar mer än man tror. Flytväst, säkerhetssele vid behov, mobilen i vattentätt fodral, sjöräddningens nummer inlagt (det man ringer för medlemsservice), koll på väder och vind samt diverse nödprylar kommer man långt med. Räknar ju med att du är sjövan så den delen lär du kunna även i sömnen. ;)
Jag hade riggat någon extra signal vid ruffluckan, en bjällra eller så, om ungarna skulle få för sig att smyga upp. Extra filtar tar jag också alltid med, helst i fleece, värmer bra, torkar fort och tar liten plats.
Ta det lugnt, hon kudde ju inte veta att jag hade erfarenhet. Det finns säkert knäppskallar som skulle gett sig ut ändå. Men tack för omtanken i alla fall.
Ungar klarar mer än man tror. Flytväst, säkerhetssele vid behov, mobilen i vattentätt fodral, sjöräddningens nummer inlagt (det man ringer för medlemsservice), koll på väder och vind samt diverse nödprylar kommer man långt med. Räknar ju med att du är sjövan så den delen lär du kunna även i sömnen. ;)
Jag hade riggat någon extra signal vid ruffluckan, en bjällra eller så, om ungarna skulle få för sig att smyga upp. Extra filtar tar jag också alltid med, helst i fleece, värmer bra, torkar fort och tar liten plats.
Jag är lugn. Men det är kanske bara i min värld som man inte ger sig ut ensam med två barn om man inte kan hantera båten på egen hand. Bara att du bad om råd tyder ju på att du är en ansvarstagande förälder, så jag tolkade inlägget som lite nedlåtande.
Hm... Få se med den där extra signalen. Nu finns det en sådan kan man säga redan, för luckan gnisslar rätt illa. Däremot fick den där diskussionen mig att tänka att jag nog ska skalka förluckan på nätterna då ungarna kommer sova i förpiken. Bra tänkt det där m fleecefiltar. Måste fundera rätt noggrant vad jag ska ha med I kläd- och sängklädsväg då det är en relativt liten båt med begränsat utrymme.Absolut, inte i min värld heller. Jag förstår vad du menar och jag tänkte väl också så men det var ju helt klart välment så... Skit samma, vi släpper det.
Rent allmänt, lär barnen att falla överbord med flytväst och hur man kommer upp.
Vad ska de göra om du skadar dig, faller i sjön.
Den äldre borde kunna styra båten lägga i autopilot mm.
Använda mobilen och radion vid behov.
De flesta barn gillar att hjälpa till så gör tex. navigeringen, hjälp med förtöjning och att servera fika i sittbrunnen till viktiga inslag.
Hoppas ni får en trevlig tur.
Tänk ut och gå igenom med dem vad som händer om du själv ramlar i vattnet och hur de ska agera. Gå igenom o öva brandsläckning, nedtagning av segel, MOB manöver osv.
Avsätt tid innan med dem så de lär sig navigering, segling, böjningsregler, tilläggning osv.
Under seglingen, se gärna till att du själv gör så lite som möjligt (men ha såklart järnkoll i bakgrunden utan att det märks) ansvar gör seglingen rolig. Låt dem göra små misstag o rätta till dem själv.
Har själv seglat ensam i jolle sen 5 års ålder, vid 6 fick jag styra vår SK 40:a i kryss o allting, när vi åkte motorbåt fick jag antingen styra eller navigera med sjökort, visste inte att pappa hade järnkoll också.. så att vara på sjön var det bästa jag visste!
Väjningsregler skulle det stå. Autocorrect...