• Visulii

Jag står inte ut med alla tanter!!!

VARFÖR blir alla kvinnor över 40 tanter? Jag är 50, folk har alltid trott att jag är yngre än vad jag är, jag tränar och är energisk och glad. Jag får höra av jämnåriga kvinnor att jag minsann ska veta hur gammal jag är, hur jag ska klä mig osv. Jag försöker inte göra mig sån jag är, jag ÄR sån. Var hittar man vänner som inte lutat sig tillbaka, som har kvar glädjen över livet, som är nyfikna och glada?

• Svar på tråden Jag står inte ut med alla tanter!!!
  • sandlilja

Men jag blir så himla förvånad av denna tråd? Sneakers, finns det 40-60 åringar som inte har sneakers ibland? Klart inte alla kan ha vad som helst på jobbet ifall det finns en dress code men utanför jobbet? Vad får man mera inte ha? Uppvikta jeans, kort kjol, bikerjacka, parkas?

Ordet "tant" förknippar jag med vitt hår lagt med papiljotter, och så är de snälla och bra på att baka och brodera. Tanter är en positiv bild för mej, fast de är för varmt klädda på sommaren och för kallt klädda på vintern - precis som tonåringar brukar vara ?

• Sommarlöv

Nu är jag iof "bara" 38, men har väldigt svårt för att se mig själv som en tant om 2 år. Har många vänner som har passerar 40, som verkligen inte är tantiga. Fräscha, smarta, snygga, självsäkra men samtidigt ödmjuka. Tänker att det är rätt få som är så himla tantiga vid 40. Vist det händer att vissa ser äldre ut än vad de är, men det handlar ju helt om inställning.

• Physalis

Inte ans min svärmor på 70 år är en sån tant du beskriver. Du har nog bara otur med umgänget.

Det är väl snarare 40åringar som har tid, ork och pengar att fixa sig och hänga med i modesvängarna.

Korrekturläser som en kratta
  • Kim Possible

Bor du i värsta lilla hålan? Jag fyller (alldeles för snart) femtio, men känner inte igen det alls från mitt eget umgänge och där jag bor, däremot stöter jag på det ibland på landet, i min uppväxtort och även i mindre orter jag besöker i yrket.

Jag klär mig efter min personliga stil, derbyt därefter i hår etc också. Halvlångt ostylat hår, noll make oftast (pga aldrig lärt mig och känner mig obekväm), ibland är det jeans och skjorta, ibland kort kjol och linne med tunika/kofta över, ibland något helt annat, beroende på dagsform och vad som är rent samt funkar för stunden (strandhäng eller jobb blir lite olika liksom.).

Väldigt få ser mig som 50, tror mycket betor mer på sättet man är än klädseln. Men visst är det irriterande och tragiskt att så många kvinnor tror att de måste vara och se ur på ett visst sätt bara för att de har passerat en viss ålder. De som gnäller kan man med fördel låta passera ut ur ens liv.

Jag brukat säga att "tant" är en stil, oberoende av ålder, liksom "gnällkärring" är ett tillstånd oberoende av både ålder och kön. Den första kan man absolut gilla om hon är trevlig, den andra not so much.

• Kim Possible
    riboflavin skrev 2017-07-19 08:34:46 följande:

Ha ha, jag är bara 35 och får redan pikar. Tydligen ska man i min ålder på sin höjd doppa sig vid sjön, inte göra volter från hopptornet. Man ska inte ha sneakers. Man ska inte klättra på köksbänken när man inte når. Man ska inte ha mountainbike. Man ska inte handla kläder på Bikbok och Gina Tricot. Och man ska ha panik över att man fortfarande inte har barn. Kan inte tänka mig att det blir mindre restriktioner efter 40

Skit i dom!

Jissus! ???? Jag vill inte vi där du bor, eller ja du fattar haha! ????
  • enmamma

Hej, är 43 år undrar om jag betraktas som tant.
    Cyklade iklädd capribyxor och med eccosandaler, har cykelkorg.
    (tufft linne och långhårig)

• Abegayle70
    enmamma skrev 2017-07-20 16:05:35 följande:

Hej, är 43 år undrar om jag betraktas som tant.
    Cyklade iklädd capribyxor och med eccosandaler, har cykelkorg.
    (tufft linne och långhårig)

Isåfall är jag också tantig ibland, cyklade till jobbet idag som du beskriver
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Mandel
    riboflavin skrev 2017-07-19 08:34:46 följande:

Ha ha, jag är bara 35 och får redan pikar. Tydligen ska man i min ålder på sin höjd doppa sig vid sjön, inte göra volter från hopptornet. Man ska inte ha sneakers. Man ska inte klättra på köksbänken när man inte når. Man ska inte ha mountainbike. Man ska inte handla kläder på Bikbok och Gina Tricot. Och man ska ha panik över att man fortfarande inte har barn. Kan inte tänka mig att det blir mindre restriktioner efter 40

Skit i dom!

Va??? Får man inte köra MTB? Och jag som är 43...

Tant har inte med ålder att göra. När jag började i gymnasiet så var en en klasskamrat som var tant redan då. Både klädstil och övriga sätt var tant på henne. "Finbyxor" och blusar köpta i "tantaffär". Så där småpräktig och med en lätt besserwisser attityd.
    Får rysningar än i dag bara jag ser människan på bild!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • riboflavin
    Mandel skrev 2017-07-20 17:09:16 följande:

Va??? Får man inte köra MTB? Och jag som är 43...

Tant har inte med ålder att göra. När jag började i gymnasiet så var en en klasskamrat som var tant redan då. Både klädstil och övriga sätt var tant på henne. "Finbyxor" och blusar köpta i "tantaffär". Så där småpräktig och med en lätt besserwisser attityd.

Får rysningar än i dag bara jag ser människan på bild!

Nej, det får man inte. Och jag håller med dig, det har inte med ålder att göra egentligen. Och de som klagar på andra är ju inte tanterna, utan de elaka tanterna.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Alessia

Jag står inte ut med alla de 40-50+ som inbillar sig att de är tjugoåriga bombnedslag med sina långa, färgade, förlängda hårtestar, plastikopererade bröst, botoxfyllda ansikten, korta kjolar och alldeles för mycket smink. Pernilla Wahlgren, Martina Bonnier, Anna Book m fl De borde ta lärdom av hur Camilla Thulin klär sig - inte tantigt men fräscht och snyggt efter sin ålder (56)

• Abegayle70
    Alessia skrev 2017-07-20 17:46:30 följande:

Jag står inte ut med alla de 40-50+ som inbillar sig att de är tjugoåriga bombnedslag med sina långa, färgade, förlängda hårtestar, plastikopererade bröst, botoxfyllda ansikten, korta kjolar och alldeles för mycket smink. Pernilla Wahlgren, Martina Bonnier, Anna Book m fl De borde ta lärdom av hur Camilla Thulin klär sig - inte tantigt men fräscht och snyggt efter sin ålder (56)

Jag klär mig i korta kjolar när jag vill, trots mina 46 år, naturligt långt hår och smink efter humör. Ingen botox och naturliga bröst.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Nandez
    Det är hemskt.
  • sandlilja

Fast nä, om en kvinna känner för alldeles för mycket smink och långa färgade testar och hon blir glad och energisk av det så tycker jag hon ska ha det. Måste allt vara så smakfullt? Måste man vara snygg? Jag gillar inte alla frisyrer eller kläder som 20 åringar har heller.

Jag såg två coola tanter, grå 75+ åringar, väninnor. De hade roliga mönstrade jeans, tuffa skinnjackor , ena med keps, båda fullastade med shoppingpåsar och så kvittrande glada. Smakfullt? Nej! Verkade de lyckliga? Absolut!

Det är ju precis som ts kollegor, att tycka att andra kvinnor ska inordna sej i en lagom, smakfull klädstil.

[quote=]Nandez skrev 2017-07-20 18:38:12 följande:[]Det är hemskt.[/quote]

• visuliii

Ämnet är viktigt här; de kvinnor som tror sig ha rätt att anmärka på och kommentera annans klädsel. Det är FEL. Jag skulle kanske förstå om man skulle gå i djupt urringat osv, men nej, inte ens då , man måste på en arbetsplats respektera varandras olikheter, annars blir det snudd på mobbing. tyvärr tror jag det är kvinnlig avundsjuka om man som kollega går över gränsen och kommenterar en kvinnlig kollegas klädsel negativt.

• sextiotalist

Och här har vi ett exempel på en tant grupp 1, dvs de som anser hur folk ska vara klädda.

Jag tycker personligen inte det är snyggt, men anser att de har rätt att ha sin klädstil. Däremot tycker jag det är sorgligt när man inte är nöjd med sin kropp.

Jag är 55+ och har korta kjolar och höga klackar ibland (ganska ofta höga klackar).
Svar på tråden Jag står inte ut med alla tanter!!!