• Krabbfiskarn

Läggdags

Min fråga är enkel, hoppas jag :). När skall era barn 6-10 år ligga till sängs. Berätta gärna om ni har olika tider för skoldagar och lediga dagar. Intressant är också när ni som föräldrar lägger er/går upp för jobb och ledighet som har dessa tider för era barn.

Frågar man inget, får man inget veta :)
  • Svar på tråden Läggdags
  • cosinus

7-åringen: skoldag 20:30, helg 22
    9-åringen: skoldag 21, helg 22
    11-åringen: skoldag 21:30, helg 23

7 och 11-åringen sover länge om de får. De sover gärna till 9-10 på helger och lov. Det gör vi föräldrar också. 9 och 13-åringen går upp först. 13-åringen gärna vid 6:30-7 oavsett skoldag/helg (hon går också gärna och sover före småsyskonen om vi är lediga). 9-åringen går upp mellan 7-7:30 och kan ibland sova mot 8 efter några dagars lov. Han är den som är sämst på att ställa om, är oftast en liten tyrann efter 3 dagars lov men sen ordnar det upp sig igen.

På vardagarna går jag ofta och sover kring 22:30. Upp 6:20-6:50 min man behöve mindre sömn och är vaken senare. Får jag vara ledig är jag vaken mot midnatt men sover då till minst 9. 

• Carambolan

Vid 20-tiden ska alla barn göra sig i ordning och borsta tänderna (ålder 4, 7, 10). Därefter ska det vara lugnt och tyst hemma men man behöver inte sova. Fyraåringen nattar vi men de äldre brukar ibland sitta och läsa eller rita ett tag till. Vi har ingen bestämd sovtid men de brukar oftast sova kring 21-21:30. Går upp klockan 7.

• Krabbfiskarn

Intressant att höra, tack för att ni tar er tid att svara. Mina barn lägger sig 19:30 (6) och 20:00. (9) Nu under sommarlovet är det 21:00 för äldsta och 20:00 för den mindre då vi jobbar. Men jag märker att den äldstas kompisar är vakna längre, därav min fråga. Vi själva brukar hamna i sängen vid 22-22:30 Men vi har som mål att orka till 23:00 en vanlig dag. Mycket för att få tid och prata och umgås utan barn. Helgerna brukar båda få vara uppe en till 2 timmar längre beroende på sysslor och deras trötthet. Men då känns det inte som vi är för stränga i tiderna i alla fall.

Svar på tråden Läggdags