• Beatis

Hur aktiverar du din Springer?

Hej!

Håller på att läsa på om engelsk springer spaniel, och man ser ofta folk skriva att de kräver mycket motion och aktivitet, men mer sällan skriver folk hur mycket mer specifikt.
    Så nu skulle jag helt enkelt vilja höra om en vanlig dag eller vecka i din och din spaniels liv när det kommer till motion och annan aktivitet. Gärna så detaljrikt och beskrivande som möjligt, ex. vilken typ av mental träning som du använder dig av. 

Hoppas på många och detaljrika svar :) Alla svar är dock uppskattade, så orkar man inte skriva så detaljrikt tas det ändå tacksamt emot såklart!

Har du en Welsh får du också gärna svara. Kan vara intressant att se om det är typ samma eller olika!

• Svar på tråden Hur aktiverar du din Springer?
  • riboflavin

Nu har jag ingen springer spaniel men en hund med snarlika behov och intressen, irländsk röd setter.

Vi sysslar med samma saker som alla andra hundägare, promenader och lek och bus mm.

Det jag specifikt gör med settern som mina andra hundar inte har lika stort behov av är motion i snabb takt, löpning, cykling eller tolkning med skidor. Men allra helst vill hon springa fritt, i stor rasthage eller liknande. Både föräldrar och svärföräldrar har stora inhägnade tomter (+10 000 kvm) så dit åker vi ofta. Vi tränar också med henne på löpbana ibland. Kul att se att hon tappar i starten på vinthundarna men kommer ikapp efter 300 m och sen lätt håller den hastigheten betydligt längre sträckor. Nu först som 9-åring har hon börjat lunka, annars är det löpsteg som gäller. Kräver kanske inte mer motion och aktivering än andra raser, men i ett annat tempo. Barmarksdrag är nog en utmärkt sport exempelvis. De är dock inte den typen av hundar som inte klarar av en tråkig ligga hemma dag, de är super på att slappna av vid behov.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Beatis

Tack för svar! Kul att läsa om löpningen mot vinthundarna Glad Irländska settrar är verkligen också jättefina. 

Svar på tråden Hur aktiverar du din Springer?