• Mittarv

Idiot för att resa till Kos?

Svenskar döda och skadade i ett känt jordskalvsområde.
    www.expressen.se/nyheter/svensk-dod-i-jordbavningen-i-turistparadiset/

Mest unga som åker dit vad jag minns och det ingår kanske inte Riskanalyser i Geologin att veta var det kan bli jordskalv?

Eller är okunskap i familjen en merit för att åka dit och till liknande ställen, när allt finns på nätet sedan länge?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-21 23:14
    I TV framhöll flera att det händer minst en gång om året där så man bör veta vad man reser till.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-21 23:16
    När man ser sådant bör man fundera på hur det inte ska drabba oss igen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-21 23:20

Min fru ville åka till Rhodos igen, jag visade fakta så det blev Mallorca. Funderade nyligen på Grekland men vart?

• Svar på tråden Idiot för att resa till Kos?
  • Mirja von Beau

Ja, det är enbart idioter som dör på Kos, eftersom de inte är så smart som du.
    Och nu kan du gärna anmäla mig här.

• Aikido

Betydelsen av många ord brukar vara en sammansättning av delarna av ordet. Antar att det är samma sak med geologi. Ge och logi. Alltså var givmild och tag in en behövande under ditt tak.

• John22
    Mittarv skrev 2017-07-21 11:52:28 följande:

Mest unga som åker dit vad jag minns och det ingår kanske inte Riskanalyser i Geologin att veta var det kan bli jordskalv?

Eller är okunskap i familjen en merit för att åka dit och till liknande ställen, när allt finns på nätet sedan länge?

Ett inlägg i klass med "våldtäktsoffer får skylla sig själva om de går lättklädda."
  • Mirja von Beau
    Aikido skrev 2017-07-21 14:17:18 följande:

Betydelsen av många ord brukar vara en sammansättning av delarna av ordet. Antar att det är samma sak med geologi. Ge och logi. Alltså var givmild och tag in en behövande under ditt tak.

Vilket?
  • Kerubmamman
    Mittarv skrev 2017-07-21 13:55:53 följande:
    Nu råkar det ju vara så att när man ska nöjesresa finns massor att välja på, så jag varit i Istanbul oinformerad, men vi valde bort Rhodos när vi visste bättre, då ett likadana hotell finns på Mallis.

Tänkte nyligen på Grekland som något nytt men vart för en barnfamilj?
    Så du lärde dig inget om geologi i skolan du heller? 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Aikido
    Mirja von Beau skrev 2017-07-21 14:27:58 följande:
    Vilket?
    Givetvis det som inte läcker in vatten. Någon måtta får det ju vara.
  • TeresB
    Mittarv skrev 2017-07-21 13:55:53 följande:

Nu råkar det ju vara så att när man ska nöjesresa finns massor att välja på, så jag varit i Istanbul oinformerad, men vi valde bort Rhodos när vi visste bättre, då ett likadana hotell finns på Mallis.

Tänkte nyligen på Grekland som något nytt men vart för en barnfamilj?

Men inte flyger ni väl dit?

Har du googlat upp att man kan förolyckas alt skadas i en flygolycka.. eller badar i havet ( människor kan drunkna där) om du nu inte hittat det på nätet än...
  • Mittarv

I TV framhöll flera att det händer minst en gång om året där så man bör veta vad man reser till.

• Mittarv

• Mittarv

Min fru ville åka till Rhodos igen, jag visade fakta så det blev Mallorca. Funderade nyligen på Grekland men vart?

• Kerubmamman
    Mittarv skrev 2017-07-21 23:17:09 följande:
    Det är betydligt större sannolikhet att ni dör i en trafikolycka, drunknar osv än att dö pga jordbävning. 
  • Mittarv

Redigerad

Idiot för att resa till Kos?

Jag var i Istanbul innan jag visste bättre, frun åkte gratis till Rhodos och Side. Hon ville åka till Rhodos igen, jag visade fakta så det blev ett likadant hotell på Mallorca.
    Funderade nyligen på Grekland men vart?

Barnfamiljer tar inga onödiga risker, vill man det istället gäller Nordafrika och Somalia etc.
    Vi läser på, reser ut 5 gånger och inrikes en gång på ett år dit barnen trivs. Jordskalv klarar de flesta men barnen lär bli rädda, bör förberedas och vill inte åka då. För händer något ska man lägga sig under ett bord etc. snabbt.
    Bofasta är något annat än nöjesresor vi väljer. Fattiga kan bo dåligt och riskabelt, vi är inte fattiga.

Mest unga som åker till Kos vad jag minns och det ingår kanske inte Riskanalyser i Geologin att veta var det kan bli jordskalv, eller är idioti i familjen en merit för att åka dit och till liknande ställen, när allt finns på nätet sedan länge?

• Frontline

Själv var man i Thailand när tsunamin kom men jag älskar Thailand så jag åker dit så ofta jag kan...

Älskar Thailand :)

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Mittarv
    Kerubmamman skrev 2017-07-21 23:59:04 följande:
    Det är betydligt större sannolikhet att ni dör i en trafikolycka, drunknar osv än att dö pga jordbävning. 
    Bilolyckor finns överallt men semester kan i vart fall vi välja vart vi vill åka. Kos är dessutom ett ställe för ungdomar vad jag minns.
  • Kerubmamman
    Mittarv skrev 2017-07-22 00:09:45 följande:
    Bilolyckor finns överallt men semester kan i vart fall vi välja vart vi vill åka. Kos är dessutom ett ställe för ungdomar vad jag minns.
    Ja, jordbävningar finns här med så det var ju inget vidare argument.  
    Risken för trafikolycka är större på de flesta turistorter eftersom säkerhetstänket är ett annat än här osv. Ingår det inte i din riskanalys?
    Risken för drunkning både i hav och i pool då? Bli stungen av mygg/ spindlar med diverse gift eller smittor? Matförgiftning? Risk för rån, misshandel? osv 

Alla dessa varierar så klart i sannolikhet och konsekvent mellan de olika orterna 
  • Kerubmamman
    Mittarv skrev 2017-07-22 00:07:51 följande:
    Mest unga som åker till Kos vad jag minns och det ingår kanske inte Riskanalyser i Geologin att veta var det kan bli jordskalv, eller är idioti i familjen en merit för att åka dit och till liknande ställen, när allt finns på nätet sedan länge?
    Varför går du på så hårt om att folk inte har läst på när du själv har varit i dessa områden "oinformerad"? Är idioti i din familj en merit då? 
  • Mittarv
    Kerubmamman skrev 2017-07-22 00:18:34 följande:
    Ja, jordbävningar finns här med så det var ju inget vidare argument. smile5.gif  
    Risken för trafikolycka är större på de flesta turistorter eftersom säkerhetstänket är ett annat än här osv. Ingår det inte i din riskanalys?
    Risken för drunkning både i hav och i pool då? Bli stungen av mygg/ spindlar med diverse gift eller smittor? Matförgiftning? Risk för rån, misshandel? osv 

Alla dessa varierar så klart i sannolikhet och konsekvent mellan de olika orterna 
    Studera seismiska kartor och var folk dör eller skadas, inga i norr, fåtalet dit vi åker i väster, flertalet i öster.

Man kör ganska lika dit vi åker men hyrbil kan vara lite jobbigt med alla turister och andra.

Risker med pool och hav är nästan samma här då de flesta är i pool utrikes med badvakt.

Djur däremot varierar med Australien som värsting men fåtalet åker till. Dit vi åker finns mygg som här.

Rån och misshandel är risken mindre med dit vi åker än i vissa förorter här. Men man kan gärna kolla vilken hälsovården är och var om något händer.
  • Mittarv
    Kerubmamman skrev 2017-07-22 00:21:46 följande:
    Varför går du på så hårt om att folk inte har läst på när du själv har varit i dessa områden "oinformerad"? Är idioti i din familj en merit då? 
    När jag var i Istanbul med bil ner och i affärer, fanns varken internet eller klimatproblem på agendan. Då var vi lyckligt ovetande om det mesta och bensinen var billig, det straffar sig nu.

Jag tänkte emigrera igen och har studerat extra noga var man kan bo varmt och gott.

Men som flera sa i TV igår, bör man veta vad man åker till då jordskalv är vanligt där. I väst var det senaste i Lorca då 9 dog åratal sedan och fåtalet svenskar bo där, men man har känt att det skakar.

Intressant är att det fattiga Torrevieja med många svenskar har rasat ihop för länge sedan och kan hända igen, men där de rikare bor söderut har det inte hänt och bara skakar lite ibland.

Men på andra sidan Medelhavet i Nordafrika har dom detta värre och oftare. Flest svenskar strök med i Agadir för länge sedan.

Risken för terrorism ser vi som störst men är värst dit vi inte åker. Sthlm C undantaget.
Svar på tråden Idiot för att resa till Kos?