• Malva2015

kontakt med refluxföräldrar

Har en dotter på 8 mån med misstänkt reflux. Skulle behöva tala med någon med erfarenhet. Någon?

• Svar på tråden kontakt med refluxföräldrar
  • Barsele61

Mina två nu vuxna barn hade reflux som barn min äldsta fick Zantak och min yngsta Locek. Inga problem med att ge men håll koll på att det inte är en allergi ( komjölk) eller intolerans Laktos som orsakar refluxen. Båda hade även förstoppnings problem som förvärrade symtomen. Nu har min dotter fått en son 1 månad gammal med samma problem. Lycka till och hoppas allt blir bättre.

• Malva2015
    Barsele61 skrev 2017-08-05 20:51:25 följande:

Mina två nu vuxna barn hade reflux som barn min äldsta fick Zantak och min yngsta Locek. Inga problem med att ge men håll koll på att det inte är en allergi ( komjölk) eller intolerans Laktos som orsakar refluxen. Båda hade även förstoppnings problem som förvärrade symtomen. Nu har min dotter fått en son 1 månad gammal med samma problem. Lycka till och hoppas allt blir bättre.

Tack för ditt svar!
    När gick problemen över för dina barn?
    Min tös får zantac och blir mycket sämre utan medicin . Hon tappar andan plötsligt och sover extremt dåligt.

Vi har testat utesluta mjölk men jag märker ingen större skillnad tyvärr..
  • Barsele61

Som det är nu för mitt barnbarn så tog det ca 1 vecka men då hade vi även börjat med Neocate det var först då han började sluta kräkas. Han kräktes även upp sitt mag innehåll inte bara uppstötningar. Vi skall nu efter 2 veckor fasa ut Zantaken. Med mina två barn tog det längre tid 1 månad tror jag det tog. Men tyckte nog Locek hade bättre verkan än Zantak. Fick stöta sönder den i motel och blanda i ersättning och ge med sked. Att ge mjölfritt tar tid 1 mån innan tarmen läker och ytterligare 1 mån innan det är ute ur systemet. Man måste vara ytters noga med den mjölkfria kosten, mjölk finns under många namn tex kasein, kasinat, vassle, kvarg, natriumkaseinat m.m Många med mjölkprotein allergi klarar inte soya och där är det en djungel av betäckningar och även i vissa E nummer. Min son tålde inte ens soya olja han var extrem allergisk mot soya. Har ditt barn problem med försoppning eller föstoppnings diarre, svårt att bajsa varje dag? Så har det varit för mina barn och är för nu för mitt barnbarn. Refluxen blir värre om de inte kan tömma tarmen ordentligt varje dag. Vi har fått kämpa och kämpar fortfarande för mitt barnbarn men jag ger mig inte inget barn skall få lida bara för att de inte kan själva tala om vad som är fel och sjukvårdens okunskap är helt otrolig. Hoppas det snart blir bra för er och ge inte upp en förälder vet och ser när ens barn inte mår bra inte en läkare som träffar barnet i 10 min.

• Filippasmamma

Hej! Min dotter har reflux. Hon är 7 år nu och det konstaterades när hon var 1,5 år genom gastroskopi. Hon hade då kräkts en - många gånger per dag sedan hon var 3 månader. Det blev och blir fortfarande sämre vid förkylningar och hon kan kräkas om hon blir upprörd eller hoppar (tex studsmatta). Hon har tagit Nexium i 2-4-veckorsperioder sedan hon var 1 år. Numera är det mest vid förkylningsperioder. Nätterna med många kräkningar och halsbränna kan vara jobbiga men är såklart färre och lindrigare nu. Att sova i vagnen sittandes hjälpte när hon var yngre, så det har hon gjort mycket. Även höjd huvudända av sängen, undvika mjölkprodukter och välling på kvällar (eftersom det bildar slem). Hon fick speciell modersmjölksersättning, Enfamil, som hon drack istället för välling upp till 4 års ålder. I slutet var den inte sponsrad av staten men vi köpte den ändå eftersom vi tyckte den var mycket bättre och hennes viktökning var dålig. Men bäst var helt klart att inte ge någon till kvällen i reflux-perioderna. Vi uteslöt mjölkproteinallergi genom att vara utan i 2 månader, reflux blev inte bättre. Idag är förstoppning större problem än kräkningar, tydligen är det vanligt att refluxbarn har förstoppningsproblem och fekalom. Nu låter det jag skriver himla jobbigt och tungt, förutom detta är hon är social tjej som utvecklars fullt normal för övrigt. ????

• Filippasmamma

Såg nu att ni redan testat att vara utan mjölk och att nätterna är jobbiga. Jag känner precis igen mig, ibland var det bäst att vara vaken mellan midnatt och 03, då kräktes vår dotter som mest. Vi körde också flera lager av plastad frotté i hennes säng så man bara kunde ta bort ett lager efter kräkning och slippa bädda om många gånger per natt. Vid 2-3 års ålder blev det bättre för min dotter. Hoppas din dotter blir bättre tidigare än så!

• Barsele61

Undrar lite du skriver att ni uteslöt mjölk i 2 månader åt din dotter då Enfamil för den innehåller ju mjölkpuler som ät både stoppande och slembildande. Mitt barnbarn är efter en vecka med mjölfritt ( Neocate ) mycket bättre i både mage och luftrör. Skall man köra mjökfritt måste man vara stenhård varken mjölk eller Lactos och soya protein. Som sagt nu återstår förstoppnings problemet men det tror jag kan ordna sig med Forlax Junior inte Lactalos som innehåller Lactos. Hoppas på att få ordning på förstoppning problemet och när mitt barnbarn är lite äldre få reda på orsak till den.

• Filippasmamma
    Barsele61 skrev 2017-08-06 22:25:13 följande:

Undrar lite du skriver att ni uteslöt mjölk i 2 månader åt din dotter då Enfamil för den innehåller ju mjölkpuler som ät både stoppande och slembildande. Mitt barnbarn är efter en vecka med mjölfritt ( Neocate ) mycket bättre i både mage och luftrör. Skall man köra mjökfritt måste man vara stenhård varken mjölk eller Lactos och soya protein. Som sagt nu återstår förstoppnings problemet men det tror jag kan ordna sig med Forlax Junior inte Lactalos som innehåller Lactos. Hoppas på att få ordning på förstoppning problemet och när mitt barnbarn är lite äldre få reda på orsak till den.

Barsele61! Vi gav henne självklart inte Enfamil under den tiden vi uteslöt mjölkprotein! Vi följde helt de riktlinjer vi fick från Barngastro på Karolinska sjukhuset och gav henne istället en mjölkfri ersättning som smakade hemskt, men hon accepterade den.
Svar på tråden kontakt med refluxföräldrar