• haneri7

Min pappa utnyttjar mig

Hejsan, är i behov av åsikter och någon som kan hjälpa mig fatta något slags beslut. 

14 februari 2016 gick min mamma bort, jag var 16. Nu fyller jag 18 om 2 veckor. Jag får varje månad en barnpension pga avliden förälder, den ligger på 3500 kr. Dessutom har jag mitt studiebidrag på 1050. Sedan jag gick i 8 så har jag fått betala i stort sätt allt själv. (Haft skilda föräldrar sen barnsben) Pappa har stått som Målsman för mig och min mor stod som målsman för min bror, då pappa flyttade till en lägenhet med sin tjej där det enbart fanns två rum, ett till mig och ett till dom. Min bror fick alltså inte följa med, då var han 17. Efter det har han aldrig varit hos pappa och de har inte heller så bra kontakt. Har alltid bott 2 veckor hos pappa och 2 veckor hos mamma.

För två månader sen fick jag mitt första jobb, Burger King. Tjänar 90 kr timmen och får kämpa för att få ihop någon bra lön. Jag står för alla mina kostnader själv, som tidigare sagt. Jag betalar mobilen (600kr månad) mitt gymkort, kläder, nöjen, transport (busskort). Så ja, det blir en del. Därför ville jag skaffa ett jobb så att jag kan spara undan lite i månaden och även unna mig lite, vilket jag knappt kunnat göra innan. Men min pappa verkar tycka att detta är jätte bra. Låt mig berätta varför... 

Denna man har inte spenderat en krona på mig de senaste 3 åren. Eller jo, tak över huvudet då jag bor hemma. När jag behövde ny säng då den gamla blev för liten när jag skaffade pojkvän, pappa sa då att det kanske var dags för en ny säng och att han dessutom hade hittat en fin från mio. Dagen innan vi skulle åka och köpa den säger han "Men du, jag tänkte att du kanske kunde betala sängen och ta pengarna från dina sparfonder? Det är ju ändå en investering sen tills du flyttar hemifrån" Jag kunde inte säga annat så det blev -7000 kr till en ny säng. MINA PENGAR. Det som är det komiska. Vi har flyttat nyss och får inte plats med en så stor säng i mitt rum, så det fick bli en 120 säng. Vilket jag troligtvis inte kommer vilja ha sen när jag flyttat hemifrån.. eller? haha

De reser även väldigt ofta och lämnar mig ensam, utan att fylla kylskåpet. Senast hade vi enbart smör och ost hemma. Notera, inget att ens lägga smöret eller osten på Utan fylla kylskåpet fick jag göra själv, och väldigt ofta annars då pappa tycker att "men du har ju pengar". Idag vid matbordet berättade jag att jag fått 500 kr mer i lön än vad jag förväntat mig, inte så konstigt med tanke på hur många timmar jag jobbat över.. Men då säger pappa, "Ja juste, i och med att du tjänar såpass mycket nu för tiden tänkte jag att du kunde börja hjälpa till att betala maten. Någon tusenlapp i månaden?" Jag blev helt paff, ni andra föräldrar eller vuxna där ute kanske tycker att jag verkar som nån liten bortskämd snorunge som mycket väl kan betala en tusenlapp till min far i månaden för mat. 

Saken är den att, det är lov. Ja, jag tjänar mycket för att jag kan jobba mycket. Sen när skolan väl börjar igen kommer jag absolut inte kunna jobba så mycket. Och just att han utnyttjar mig för mina pengar? Jag sliter och kämpar, sparar undan i månaden, betalar allt själv... men jag är också bara 17. Dessutom dricker pappa väldigt mycket, varje kväll för att vara exakt. Då börjar vi oftast bråka pga han uttrycker sig dumt eller att jag mestadels inte står ut med en sluddrande och vinglande pappa. VId ett tillfälle slängde han min mobil i marken, sa inte ens förlåt för det och betalade inte ens skadan för 1500 kr. Men sån har han alltid varit, mot både mig och min bror. 

För att vara jobbig och skapa ännu en ny rad, vet att jag skrivit mycket. Jag vill bara tillägga att min pappa är försäljningschef på ett stort företag, och tjänar över 50k i månaden men kan inte ens ge sin dotter en 100 lapp till kvällsmat då han och sambon är nere i stugan i Varberg. Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Min pappa utnyttjar mig
  • Anonym (Nicco)
    Anonym (JOK) skrev 2017-07-24 12:58:04 följande:

Det jag inte har erfarenhet av är hur det ser ut enligt lag!

Min farfar gick bort i ung ålder och lämnade efter sig barn under 18 år. De fick barnpension. Kvarvarande Föräldern i samråd med barnen (som var i ungdomsålder) satt in dom på sparkonto till barnen. Inte en tanke på att begära något av det för egen del eller hemmets del.

Sen skriver du "om pappan behöver...". Men någonstans i inläggen här så framkommer det att pappan har det gott ställt med en hög position inom större företag. Tror knappast att han behöver en 1000lapp i månaden. Och snålheten i att lämna ett tomt kylskåp till dottern och åka på semester? Jisses!

Nej, sånt här har jag ingen erfarenhet utav. Skulle aldrig komma på tal att jag gällande mina barn eller mina föräldrar gällande mig och resten av syskonskaran skulle kräva pengar för att de ska bo hemma. I synnerhet inte när de är under 18. Oavsett om barnet tjänar 20 k i månaden utöver barnpension och studiemedel!

Skulle snarare berömma mitt barn som har sådan arbetsmoral att både klara skolan och jobba sidan om för att kunna spara och unna sig saker, samt råda mitt barn till att lägga undan pengar och hjälpa barnet på så sätt ist!

Vad bra att den kvarvarande föräldern hade det så gott ställt att denne inte behövde dessa pengar till hyra, mat och fritidsaktiviteter för sina barn, men kom ihåg att alla inte har det så.

"Skulle aldrig komma på tal..." skriver du, menar du alltså att om dina barns andre förälder (om ni lever tillsammans och denne har en betydande inkomst för hushållet ), skulle gå bort, skulle du inte få en ganska hård snäll ekonomiskt? De flesta får det, ca hälften av hushållets inkomst försvinner och då är det guld att det finns barnpension som stöttar upp. Men visst, har den kvarlevande föräldern det så gott med pengar att denne inte behöver ta del av barnpensionen så är det jättebra om den sparas till barnet.

Nej denna pappa verkar helt förjävlig och självklart krånglar det till situationen en del...
  • Lightdamp
    Anonym (elaka måns) skrev 2017-07-24 18:12:44 följande:
    Försörjningsskyldig är man till och med juni månad det året barnet fyller 19 år. Om barnet behöver mer tid på sig att slutföra gymnasiet kan man ha rätt till aktivitetsersättning om det finns goda skäl. Det går t ex inte att skolka sig igenom tre år och sedan få bidrag för att ta igen dem.
    Det är nästan uteslutande på grund av sjukdom man får förlängd skolgång. Vilket kan innebära att den som är sjuk skolkar, men du har i regel rätt. 
  • Anonym (JOK)
    Anonym (Nicco) skrev 2017-07-25 03:08:43 följande:

Vad bra att den kvarvarande föräldern hade det så gott ställt att denne inte behövde dessa pengar till hyra, mat och fritidsaktiviteter för sina barn, men kom ihåg att alla inte har det så.

"Skulle aldrig komma på tal..." skriver du, menar du alltså att om dina barns andre förälder (om ni lever tillsammans och denne har en betydande inkomst för hushållet ), skulle gå bort, skulle du inte få en ganska hård snäll ekonomiskt? De flesta får det, ca hälften av hushållets inkomst försvinner och då är det guld att det finns barnpension som stöttar upp. Men visst, har den kvarlevande föräldern det så gott med pengar att denne inte behöver ta del av barnpensionen så är det jättebra om den sparas till barnet.

Nej denna pappa verkar helt förjävlig och självklart krånglar det till situationen en del...

Den andra föräldern hade så att det gick runt. Inget lyxliv, semestrar eller dylikt. Kanske hade tur med att just de två kvarvarande barnen inte heller hade några dyra fritidsaktiviteter. Hon resonerade som så att så länge tak över huvudet finns, mat på bordet, och barnen har rena och hela kläder så är det bra nog. Barnen började helg jobba inom sina fritidsaktiviteter och de pengarna fick de göra vad de ville med. Barnpensionen rördes ej. Vad jag vet så klart. Och gjorde det så var det om det krisade.

Vilket även mina föräldrar gjort vid ett eller två tillfällen i mina och syskonens hemmavarande liv. Alltså "tagit" pengar från oss syskons sparade pengar för att det under en period varit kris. Och ingen av oss har haft minsta motstånd mot detta, vi hjälps alla åt när det behövs. Men just sättet som denna pappa agerar verkar för mig vara enbart girigt. Inte pga att han egentlihen behöver pengarna. Och verkar inte direkt stötta sin dotter, vägleda henne etc.

Jag vill gärna tro att om någon av oss föräldrar skulle av olika anledning lämna detta hushållet vi är i nu med våra barn så har vi buffertar och vettiga inkomster att klara av att hantera livet och ekonomin inkl fritidsaktiviteter ändå. Självklart känns det av att hälften av ekonomin i hushållet försvinner men det Finns annat man kan dra in på. Och vi lever idag inte "över" våra huvuden utan har sett att våra liv idag hade funkat även med en lön. Man slösar mindre på onödiga saker när den andra lönen inte finns.

Men ja, vi är överens om pappans agerande och sätt. Bådar inte gott för deras framtida relation. 1000lapp hit och dit är nog inte där skon klämmer här.
  • Anonym (Vuxen alkoholistdotter)
    haneri7 skrev 2017-07-25 01:01:23 följande:
    Ja.. vet inte hur han lyckas sköta det med ett alkohol missbruk
    Det kanske han inte gör längre...vet du med säkerhet att han har det jobb och den inkomst han påstår?
  • haneri7
    Anonym (Vuxen alkoholistdotter) skrev 2017-07-26 12:33:43 följande:
    Det kanske han inte gör längre...vet du med säkerhet att han har det jobb och den inkomst han påstår?
    Förut hade han den inkomsten,nu har han dessutom fått en högre position och har för mig att han tjänar mer. Men jag är inte säker på det. Men 50 är jag rätt säker på, 
  • Wilowa
    haneri7 skrev 2017-07-26 22:41:50 följande:
    Förut hade han den inkomsten,nu har han dessutom fått en högre position och har för mig att han tjänar mer. Men jag är inte säker på det. Men 50 är jag rätt säker på, 
    Är du säker på att det inte bara är nåt han säger? Om han inte är nykter på dagen, så har jag svårt att tänka mig att han har ett så bra jobb. Fast det är personer som han som lyckas med det mesta...tyvärr.
  • Nilssad
    Hej, jag vill bara säga på en gång att jag stödjer dig och tycker det är konstigt hur din pappa agerar och förstår vad du säger.
    Jätteskönt att det fins så många här som bryr sig om att skriva, fantastiskt.
    Jag vill också tillägga att du verkar vara väldig stark som person, både psykiskt och fysiskt att du har klarat igenom det här, samt smart och förståndig med tanke på hur du tar upp detta. Det som inte tar kål på oss gör oss bara starkare, vilket stämmer.

Det måste samt ha varit sjukt jobbigt för dig framförallt  de senaste åren och att ha en sådan trögfattad och lat farsa som tar hand om dig. Jag tar inte alls alla över en kam men generellt med egen erfarenhet brukar pappor vara mer sådana än vad mammor är. De släpper tyglarna mer och tror bara att barn behöver ett tak på huvudet och torra kläder, inga relationer eller känslor eller så mycket omhändertagande behövs inte.

När jag läser detta så verkar det vara som att din pappa bryr sig lite om att ta hand om dig med mat och kostnader som har med pengar att göra. Är det också så att han bryr sig väldigt lite om vad du gör? samt är inte delaktig så mycket i ditt liv? Är han också mycket arg och negativ? känner du att det kan vara en fara för dig själv om du bor hemma? Vart bor din bror nu, kan du bo med honom?

Eller handlar detta bara om hans snåla och lata, inkompetenta oskänsliga beteende som att fixa mat, pengar problem, snål och ha kickat ut din bror? 
    Jag säger inte som att detta inte är stora problem utan jag skulle hellre velat att du flyttar till din moster eller nåt som tar bättre hand om dig.
    Dock så är du 18 snart och myndig och snart kanske en egen lägenhet väntar om du tänkt på universitet, jobba etc.

Själv önskar man att man hellre hade en pappa som brydde sig mindre och låtte en vara än en som agerar otrevligt åt en, otacksam, negativ och instabila humörsvängningar som min farsa var samt så gjorde inte min far hela tiden mat utan fick fixa själv ibland på den lilla tiden jag var hos honom när jag gick på gymnasiet. 

Har du pratat med honom om allt det du känner? 
    För mig så verkar han tro att du kan ta hand om dig själv och släpper allt ansvar till dig, det är verkligen helt fel men i hans ögon så kanske det inte är fel för han vet inte hur du känner, hur du vill bli omhändetagen och omfamnad, han vill nog lära dig att saker som kostar pengar, det är inte så att han behöver ha onda tankar på allt men vad vet jag, bara jag som spekulerar, i alla fall så är det fel hur han har skött sig mot dig.

Jag vet att du älskar din pappa och han är den ända du har kvar av dina föräldrar men du kanske skulle må bättre själv om du tog lite avstånd från din pappa? 
    Bara testa liksom och bo hos din moster eller mormor ibland, de ställer säkert gärna upp med tanken på vad du har berättat om dem så verkar de vilja ditt bästa.

Så glad att det finns människor här som vill hjälpa dig och hitta en lösning.

MVH

• Anonym (TantVit)
    Wilowa skrev 2017-07-26 22:52:17 följande:
    Är du säker på att det inte bara är nåt han säger? Om han inte är nykter på dagen, så har jag svårt att tänka mig att han har ett så bra jobb. Fast det är personer som han som lyckas med det mesta...tyvärr.
    Jag har ett par personer i släkten som är fungerande alkoholister med fina jobb. Vissa klarar att sköta ett jobb trots att de super rätt hårt så gott som dagligen. Beror mycket på typen av arbetsuppgifter och personligheten. En försäljare högt upp i kedjan, med mycket representation - det hör till att det dricks en del, så toleransen kan bli högre.

Det är oftast familjen som ser de mörkaste sidorna.
  • Anonym (Vuxen alkoholistdotter)
    Anonym (TantVit) skrev 2017-07-31 14:02:06 följande:
    Jag har ett par personer i släkten som är fungerande alkoholister med fina jobb. Vissa klarar att sköta ett jobb trots att de super rätt hårt så gott som dagligen. Beror mycket på typen av arbetsuppgifter och personligheten. En försäljare högt upp i kedjan, med mycket representation - det hör till att det dricks en del, så toleransen kan bli högre.

Det är oftast familjen som ser de mörkaste sidorna.
    Jo jag vet, men eftersom han är så snål så kan det lika gärna vara så att han förlorat jobbet. Fast sedan skrev ts även att han är full mitt på dagen med, är man full så är det svårt att sköta jobbet...fast det händer kanske inte de dagar han arbetar.

En alkoholist mörkar och manipulerar en hel del, så man vet aldrig vad som är samt och vad som är falskt. 
  • No Logo

Jag anser att barnpensionen på 3500 ska gå till din pappa som sedan ska stå för de flesta av dina kostnader så som boende, mat, hygien, tv, bredband, försäkring, de kläder du behöver, och saker som cykel. etc. Är inte ekonomin mycket ansträngd bör han också betala busskort och någon träningsaktivitet. Vi betalar även mobilabonnemang, hobbyer och träning och aktiviteter som slalom etc samt utrustning för våra stora tonåringar, men har förståelse för att alla inte har möjlighet till detta.

Studiebidrag och de pengar du tjänar själv tycker jag du ska förfoga fritt över och då har du till nöjeskontot som tex "onödiga" kläder, smink, presenter, bio, klubb, äta ute, spara, till resor etc,

Möbler etc ska naturligtvis din pappa stå för, likaså transport om du är medbjuden till en gemensam fest, för att inte tala om mat till dig när han reser bort...

Ni borde sitta ner med en opartisk utomstående som har koll på ekonomin både vad en tonåring kostar och vad en tonåring har behov av. Kanske kurator på skolan kan förmedla en kontakt?

• Anonym (TantVit)
    Anonym (Vuxen alkoholistdotter) skrev 2017-08-01 14:58:08 följande:

Jo jag vet, men eftersom han är så snål så kan det lika gärna vara så att han förlorat jobbet. Fast sedan skrev ts även att han är full mitt på dagen med, är man full så är det svårt att sköta jobbet...fast det händer kanske inte de dagar han arbetar.

En alkoholist mörkar och manipulerar en hel del, så man vet aldrig vad som är samt och vad som är falskt. 

Det är sant...
  • Anonym (Isvatten)
    haneri7 skrev 2017-07-26 22:41:50 följande:
    Det går att kolla upp. 
    HemsidaBegär
    Vilken inkomst har X ?
    Du måste veta
    Personnummer eller ovanligt namn. Skatteverket slår på max tre till fem personer per samtal.
    -
    Om du behöver hela personnumret först så:

HemsidaBegär
    Folkbokföringen
    Du måste veta
    Ovanligt namn eller namn i kombination med ungefärligt födelseår och/eller bostadsort. Ju mer information som finns desto lättare blir det att söka. Det går att kombinera uppgifter om till exempel namn, födelseår och bostadsort. Finns uppgifter om postnummer är det enklare att hitta rätt person, även om det gäller ett vanligt namn. Kan endast lämnas ut via telefon eller besök, ej via mejl.
  • Anonym (jadi)

När jag bodde hemma och läste på gymnasiet fick jag disponera studiebidraget som jag behagade på allt utan mat. Mat stod mina föräldrar för. 

mina föräldrar gick i sär när jag var 17.

när jag började högskolan erbjöd pappa mig att stanna hemma om jag betalade vad jag kunde för att han behöll trean så jag fick eget rum. dvs jag använde studiebidraget och sommarjobbslön i första hand till att köpa böcker pennor osv som behövdes. det jag fick över sparade jag en del av resten fick min pappa för att jag fick bo med honom och således slapp ta CSN lån :)

men din situation låter ju helt tokig, speciellt med ett arsle till far.

hoppas det löser sig! kram

• Anonym (jadi)

När jag bodde hemma och läste på gymnasiet fick jag disponera studiebidraget som jag behagade på allt utan mat. Mat stod mina föräldrar för. 

mina föräldrar gick i sär när jag var 17.

när jag började högskolan erbjöd pappa mig att stanna hemma om jag betalade vad jag kunde för att han behöll trean så jag fick eget rum. dvs jag använde studiebidraget och sommarjobbslön i första hand till att köpa böcker pennor osv som behövdes. det jag fick över sparade jag en del av resten fick min pappa för att jag fick bo med honom och således slapp ta CSN lån :)

men din situation låter ju helt tokig, speciellt med ett arsle till far.

hoppas det löser sig! kram

Svar på tråden Min pappa utnyttjar mig