• haneri7

Min pappa utnyttjar mig

Hejsan, är i behov av åsikter och någon som kan hjälpa mig fatta något slags beslut. 

14 februari 2016 gick min mamma bort, jag var 16. Nu fyller jag 18 om 2 veckor. Jag får varje månad en barnpension pga avliden förälder, den ligger på 3500 kr. Dessutom har jag mitt studiebidrag på 1050. Sedan jag gick i 8 så har jag fått betala i stort sätt allt själv. (Haft skilda föräldrar sen barnsben) Pappa har stått som Målsman för mig och min mor stod som målsman för min bror, då pappa flyttade till en lägenhet med sin tjej där det enbart fanns två rum, ett till mig och ett till dom. Min bror fick alltså inte följa med, då var han 17. Efter det har han aldrig varit hos pappa och de har inte heller så bra kontakt. Har alltid bott 2 veckor hos pappa och 2 veckor hos mamma.

För två månader sen fick jag mitt första jobb, Burger King. Tjänar 90 kr timmen och får kämpa för att få ihop någon bra lön. Jag står för alla mina kostnader själv, som tidigare sagt. Jag betalar mobilen (600kr månad) mitt gymkort, kläder, nöjen, transport (busskort). Så ja, det blir en del. Därför ville jag skaffa ett jobb så att jag kan spara undan lite i månaden och även unna mig lite, vilket jag knappt kunnat göra innan. Men min pappa verkar tycka att detta är jätte bra. Låt mig berätta varför... 

Denna man har inte spenderat en krona på mig de senaste 3 åren. Eller jo, tak över huvudet då jag bor hemma. När jag behövde ny säng då den gamla blev för liten när jag skaffade pojkvän, pappa sa då att det kanske var dags för en ny säng och att han dessutom hade hittat en fin från mio. Dagen innan vi skulle åka och köpa den säger han "Men du, jag tänkte att du kanske kunde betala sängen och ta pengarna från dina sparfonder? Det är ju ändå en investering sen tills du flyttar hemifrån" Jag kunde inte säga annat så det blev -7000 kr till en ny säng. MINA PENGAR. Det som är det komiska. Vi har flyttat nyss och får inte plats med en så stor säng i mitt rum, så det fick bli en 120 säng. Vilket jag troligtvis inte kommer vilja ha sen när jag flyttat hemifrån.. eller? haha

De reser även väldigt ofta och lämnar mig ensam, utan att fylla kylskåpet. Senast hade vi enbart smör och ost hemma. Notera, inget att ens lägga smöret eller osten på Utan fylla kylskåpet fick jag göra själv, och väldigt ofta annars då pappa tycker att "men du har ju pengar". Idag vid matbordet berättade jag att jag fått 500 kr mer i lön än vad jag förväntat mig, inte så konstigt med tanke på hur många timmar jag jobbat över.. Men då säger pappa, "Ja juste, i och med att du tjänar såpass mycket nu för tiden tänkte jag att du kunde börja hjälpa till att betala maten. Någon tusenlapp i månaden?" Jag blev helt paff, ni andra föräldrar eller vuxna där ute kanske tycker att jag verkar som nån liten bortskämd snorunge som mycket väl kan betala en tusenlapp till min far i månaden för mat. 

Saken är den att, det är lov. Ja, jag tjänar mycket för att jag kan jobba mycket. Sen när skolan väl börjar igen kommer jag absolut inte kunna jobba så mycket. Och just att han utnyttjar mig för mina pengar? Jag sliter och kämpar, sparar undan i månaden, betalar allt själv... men jag är också bara 17. Dessutom dricker pappa väldigt mycket, varje kväll för att vara exakt. Då börjar vi oftast bråka pga han uttrycker sig dumt eller att jag mestadels inte står ut med en sluddrande och vinglande pappa. VId ett tillfälle slängde han min mobil i marken, sa inte ens förlåt för det och betalade inte ens skadan för 1500 kr. Men sån har han alltid varit, mot både mig och min bror. 

För att vara jobbig och skapa ännu en ny rad, vet att jag skrivit mycket. Jag vill bara tillägga att min pappa är försäljningschef på ett stort företag, och tjänar över 50k i månaden men kan inte ens ge sin dotter en 100 lapp till kvällsmat då han och sambon är nere i stugan i Varberg. Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Min pappa utnyttjar mig
  • Lena

Kontakta socialkontoret och be om hjälp eller din bror för att se om du kan flytta in där eller prata med din pojkväns föräldrar.

• mammalovis

Ta kontakt med soc, för så här ska du inte behöva ha det. Kan du bo hos din pojkvän och få hjälp av hans föräldrar? Spela gärna in det din pappa säger, så du har det svart på vitt. Avslöja inte i fortsättningen om du får mer pengar.

• Anonym (nej han gör fel)

Håller med ovanstående! Du ska absolut inte behöva ha det såhär! Föräldrar borde ta ett ansvar och försörja sina barn iaf fram till de tar studenten. Sen förstår jag att man kan hjälpa till och betala när man väl är klar med skolan och har ett heltidsjobb. Det är imponerande att du ens klarar av att jobba extra under terminerna. Fy vad snål han verkar vara.... Du kan ju nästan lika bra flytta hemifrån nu? Då kanske du får lite stöd och pengar från soc men inte behöva leva med en pappa som inte ens tar sitt föräldraansvar! 

Hoppas verkligen det löser sig för dig! Men ring socialkontoret i din kommun där du bor!

• ajnas

Föräldrar är försörjningsskyldiga tills barnet fyller 18, eller 21 om barnet går på gymnasiet fortfarande. Mig veterligen har det ingen påverkan att barnet tjänar egna pengar.

• ajnas
    ajnas skrev 2017-07-22 22:56:35 följande:

Föräldrar är försörjningsskyldiga tills barnet fyller 18, eller 21 om barnet går på gymnasiet fortfarande. Mig veterligen har det ingen påverkan att barnet tjänar egna pengar.

Läste på, enmigt föräldrabalken skall hänsyn vid föräldrars försörjningsplikt tas till barnets egna inkomster.

Men det rättfärdigar ju inte att din pappa beter sig som en stjärt eller utnyttjar dig. Jag tycker definitivt, som föera andra, att du ska ta kontakt med socialtjänsten om din situation.
  • Nandez
    Lena skrev 2017-07-22 22:21:17 följande:
    Kontakta socialkontoret och be om hjälp eller din bror för att se om du kan flytta in där eller prata med din pojkväns föräldrar.
    Ja, kontakta socialkontoret.
  • Anonym (Lisabeth)

Kontakta socialkontoret, din bror, din pojkväns familj eller kompisars familj och fråga om att få bo där. Eller försök bli inneboende alternativt hyra i andra hand (beroende på var du bor) eftersom du  har garanterat 4550 kr i månaden från barnpensionen och CSN. Det klarar du en liten hyra och matkostnader så du precis går runt.

• haneri7

Måste först tacka er alla för att ni lagt ner tid på att ge svar till mig, och som ni alla skrivit. Kontakta soc, vilket jag nu funderat på att göra. Ikväll, för ca 30 minuter sen gjorde min pappa världens påhopp. Undrade varför jag verkade sur och varför jag inte ens kan säga hejdå när jag gick till jobbet imorse. Den ena ledde till det andra och jag berättade allt, hur jag kände ang att ge honom 1000 kr i månaden och ja, allt.

Fick massa till svar men kortfattat så är jag tydligen en bortskämt skitunge till skitsnackare som borde vara lite tacksam. Han säger att jag får över mer pengar än dom i månaden och med all rätt ska ge honom pengar. Han sa även att barnpensionen och studiebidraget är till för att han ska kunna försörja mig, alltså menar han på att det inte ens är mina pengar? Vilket det är, eller? Hittar ingen info på google om det, men studiebidraget är mitt och det vet jag. Varför i hela ska jag betala honom när jag redan nu kostar honom ca 500 kr då han inte ens kan handla mat längre. Usch, blev så jäkla arg och vi skrek en del på varandra. Fattar inte att en vuxen kan bete sig såhär. 

Berättade för honom att ingen annan 17-18 åring behandlas såhär av sina föräldrar, men då är dom tydligen curlade tyckte han då. 

• Lena

Barnpension och studiebidraget är tänkt som en del av din försörjning men det är tänkt att din pappa ska lägga minst lika mycket som barnpensionen på kostnader som rör dig.

• annabellelee

Barnen sonen och studiebidraget är dina i betydelsen att de ska gå till din försörjning. Jag fick själv studiebidraget som ung men fick då inget till kläder, böcker eller fritidsintressen.Om din pappa ger dig båda är det alltså helt rimligt att du betalar kläder, nöjen och delar av din mat och andra förbrukningsartiklar

själv.

Svar på tråden Min pappa utnyttjar mig