• modsey

Hur långa luncher får vi moraliskt ta?

var går gränsen för hur långa luncher vi får ta ? 30 min ? 60 min? Finns det regletat sedan vad vi får göra på vår lunch för att det ska vara moraliskt rätt mot våra barn och förskola?

Får vi ta lunch utanför traditionella lunchtider? Mer än en gång har jag tvingats hoppa över lunch och kunna gå hem tidigare i stället. Får jag handla då? Noppa ögonbrynen i stället för att äta? Ta en promenad?

• Svar på tråden Hur långa luncher får vi moraliskt ta?
  • modsey
    mammalovis skrev 2017-07-29 21:22:13 följande:

Frågan är väl hur mycket längre lunchrast än 30-60 minuter du hade behövt som arbetsgivaren tillåter, om du inte sprungit och handlat/gått på massage whatever? Hade det inte behövts i normala fall finns det ju ingen anledning nu. Däremot är träning på lunchtid som en del av friskvårdstimmen en annan sak, då det inte påverkar arbetsdagens längd eller hämtningstid.

Sedan är det väl bara ytterst få privilegierade grupper som kan ta sina raster som de vill, typ skrivbordsfolket. Dock är det ju lag på max 5 timmars sammanhängande arbete innan rast SKA tas. Så att spara in hela sin rast från en dag till en annan är ju emot lagen.Sedan kan ju arbetets art vara så att det inte alltid funkar att ta rast exakt rätt tid som t ex ambulanspersonal, men då gäller det förhoppningsvis inte varje dag, vecka in och vecka ut för då är ju arbetsstyrkan fellagd. 

En annan sak är ju delad tur, för då är det ju oftast inte ett frivilligt val och en av arbetsgivaren fastställd tid, d v s ett schema som kan visas upp. Flexibel lunch är ju en annan sak och ska ju inte senarelägga hämtningstiden. Att handla på vägen från jobbet är inte tillåtet hur smidigt det än är, men det är ju en samvetsfråga. Till syvende och sist påverkar det ju barngruppen, om du väljer att bryta mot dina schematider för att handla mm.

Och ja, jag jobbar som lärare och har möjlighet att förlägga 45 timmars arbetsvecka på jobbet vid heltid, men väljer att lägga en del tid hemma, även om det inkräktar på familjetiden tyvärr. Däremot så kommer jag försöka jobba deltid så länge det går. Jag har även arbetat på förskola och vet hur det funkar där. Jag skulle få dåligt samvete om jag valde att handla på vägen inför hämtning. Däremot har man haft flera föräldrar som varit och handlat när barnen blivit sjuka, trots att de varit på jobbet ...

Här måste man även lägga hur man bor. Jag passerar fler affärer innan jag kom till barnens dagis. Att hämta dem för att sen åka tillbaka ca en mil för att handla verkar ju mer än lovligt dumt....
  • modsey
    mammalovis skrev 2017-07-29 21:22:13 följande:

Frågan är väl hur mycket längre lunchrast än 30-60 minuter du hade behövt som arbetsgivaren tillåter, om du inte sprungit och handlat/gått på massage whatever? Hade det inte behövts i normala fall finns det ju ingen anledning nu. Däremot är träning på lunchtid som en del av friskvårdstimmen en annan sak, då det inte påverkar arbetsdagens längd eller hämtningstid.

Sedan är det väl bara ytterst få privilegierade grupper som kan ta sina raster som de vill, typ skrivbordsfolket. Dock är det ju lag på max 5 timmars sammanhängande arbete innan rast SKA tas. Så att spara in hela sin rast från en dag till en annan är ju emot lagen.Sedan kan ju arbetets art vara så att det inte alltid funkar att ta rast exakt rätt tid som t ex ambulanspersonal, men då gäller det förhoppningsvis inte varje dag, vecka in och vecka ut för då är ju arbetsstyrkan fellagd. 

En annan sak är ju delad tur, för då är det ju oftast inte ett frivilligt val och en av arbetsgivaren fastställd tid, d v s ett schema som kan visas upp. Flexibel lunch är ju en annan sak och ska ju inte senarelägga hämtningstiden. Att handla på vägen från jobbet är inte tillåtet hur smidigt det än är, men det är ju en samvetsfråga. Till syvende och sist påverkar det ju barngruppen, om du väljer att bryta mot dina schematider för att handla mm.

Och ja, jag jobbar som lärare och har möjlighet att förlägga 45 timmars arbetsvecka på jobbet vid heltid, men väljer att lägga en del tid hemma, även om det inkräktar på familjetiden tyvärr. Däremot så kommer jag försöka jobba deltid så länge det går. Jag har även arbetat på förskola och vet hur det funkar där. Jag skulle få dåligt samvete om jag valde att handla på vägen inför hämtning. Däremot har man haft flera föräldrar som varit och handlat när barnen blivit sjuka, trots att de varit på jobbet ...

Och även om det bryter mot lagen. Så vem kommer "skvallra" om det sker i samråd?
  • mammalovis
    modsey skrev 2017-07-29 21:29:26 följande:
    Och även om det bryter mot lagen. Så vem kommer "skvallra" om det sker i samråd?
    Låter som en usel arbetsgivare som medvetet bryter mot lagen. Det beror väl på om någon kommer på det. Det kan ju framkomma om du skulle råka skadas på fel ställe ... även om det inte är så sannolikt.
  • modsey
    mammalovis skrev 2017-07-29 21:53:59 följande:

Låter som en usel arbetsgivare som medvetet bryter mot lagen. Det beror väl på om någon kommer på det. Det kan ju framkomma om du skulle råka skadas på fel ställe ... även om det inte är så sannolikt.

Nej det är verkligen inte sannolikt. Och jag vet inte om du missat det, men om jag hoppar över lunch är det för att JAG vill det. Oftast för att jag inne i något flowe jag inte vill bryta. Tack o lov låter min chef mig jobba fritt på det viset.
  • dagg88
    modsey skrev 2017-07-23 13:20:22 följande:

Så var går gränsen för hur lång lunch någon kan ta?

Vart gränsen går beror på arbetsplatsens bestämmelser och rutiner.

Att man låter barnen gå längre på dagis är en annan sak. Då drar man dessutom inte flera arbetsplatser med olika rutiner. Plus att barnen förlorar möjlig och viktig tid med föräldern.
  • modsey
    dagg88 skrev 2017-07-29 22:09:23 följande:

Vart gränsen går beror på arbetsplatsens bestämmelser och rutiner.

Att man låter barnen gå längre på dagis är en annan sak. Då drar man dessutom inte flera arbetsplatser med olika rutiner. Plus att barnen förlorar möjlig och viktig tid med föräldern.

Jag tror att det beror på om man har sk förtroendetid eller traditionellt schema. Jag har det första och lägger själv upp min vecka. Barnen gick dock bara 25-30 timmar på dagis. Nu går de på fritids ca 1 timme om dagen ungefär.
  • BurningDiamond
    modsey skrev 2017-07-29 21:29:26 följande:
    Det är fortfarande skyddsombudet / arbetsmiljöombudets skyldighet att ta tag I den här typen av frågor. Speciellt om varken chefen, HR, eller arbetarna själva tar upp det.
  • modsey
    BurningDiamond skrev 2017-07-31 23:10:52 följande:

Det är fortfarande skyddsombudet / arbetsmiljöombudets skyldighet att ta tag I den här typen av frågor. Speciellt om varken chefen, HR, eller arbetarna själva tar upp det.

Även om alla är nöjda med förtroendetid?
  • BurningDiamond

Jag vet inte hur förtroendetid definieras på din arbetsplats, jag antar att det är definierat i ditt kollektivavtal? Utan att ha läst just ditt avtal kan jag inte svara på hur just din Jag vet inte hur förtroendetid definieras på din arbetsplats, jag antar att det är definierat i ditt kollektivavtal? Utan att ha läst just ditt avtal kan jag inte svara på hur just din förtroendetid är reglerad.

Oavsett vilket så får ett avtal inte skrivas som försämrar existerande lagstiftning, vilket betyder att det inte  borde gå att avtala bort/förlänga tiderna mellan pauser och raster.

• modsey
    BurningDiamond skrev 2017-08-01 00:09:45 följande:

Jag vet inte hur förtroendetid definieras på din arbetsplats, jag antar att det är definierat i ditt kollektivavtal? Utan att ha läst just ditt avtal kan jag inte svara på hur just din Jag vet inte hur förtroendetid definieras på din arbetsplats, jag antar att det är definierat i ditt kollektivavtal? Utan att ha läst just ditt avtal kan jag inte svara på hur just din förtroendetid är reglerad.

Oavsett vilket så får ett avtal inte skrivas som försämrar existerande lagstiftning, vilket betyder att det inte  borde gå att avtala bort/förlänga tiderna mellan pauser och raster.

Jag med flera som har förtroendetid på olika sätt lägger upp mitt arbete själv. Jag bestämmer alltså när jag jobbar. Ingen vet ju egentligen när jag gör vad och vad som räknas är jy vad jag lämnar kn. Vem skulle ens kolla och hur ska det gå till att veta om jag inte tar lunch i bland 9. Det blir ju bara fånigt .
  • BurningDiamond
    modsey skrev 2017-08-01 09:44:51 följande:
    Jag med flera som har förtroendetid på olika sätt lägger upp mitt arbete själv. Jag bestämmer alltså när jag jobbar. Ingen vet ju egentligen när jag gör vad och vad som räknas är jy vad jag lämnar kn. Vem skulle ens kolla och hur ska det gå till att veta om jag inte tar lunch i bland 9. Det blir ju bara fånigt .
    Det är sant, det går i princip inte att kontrollera hur du lägger upp din arbetstid.
  • hammarhajen
    modsey skrev 2017-07-23 12:27:15 följande:

var går gränsen för hur långa luncher vi får ta ? 30 min ? 60 min? Finns det regletat sedan vad vi får göra på vår lunch för att det ska vara moraliskt rätt mot våra barn och förskola?

Får vi ta lunch utanför traditionella lunchtider? Mer än en gång har jag tvingats hoppa över lunch och kunna gå hem tidigare i stället. Får jag handla då? Noppa ögonbrynen i stället för att äta? Ta en promenad?

Den regel som brukar gälla är ju arbetstid + restid. 

Sedan kan förskolan självklart inte styra om någon cyklar hem från jobbet i 40 min eller åker bil motsvarande sträcka i 10 min. Allt fler har flexibla tider och då kan man förstås slänga i en tvätt om man jobbar hemma eller kila till tandläkaren på lunchen. Det där vet varenda vettig förskolechef och personal. De flesta inom förskolan smiter väl själva in på apoteket om de behöver och hinner på väg till en fortbildningsföreläsning även om de egentligen har arbetstid då. 

Dock måste det finnas regler eftersom några konsekvent utnyttjar systemet. För de finns och det är vanligt att barn har (för) långa dagar trots att föräldrarna är hemma. Och det är ett faktum att förskoleverksamheten är i kris på många sätt, det finns för få förskollärare och barngrupperna är för stora. Du skriver ju själv ofta om krisen i vården, Modsey. Även om man är rätt frisk i det stora hela och sällan nyttjar vården så ska man ju inte sätta sig på akuten med snuva för att "ta igen" att man annars sällan är där. På samma sätt ska man inte belasta barnomsogen i onödan (som barnvakt när man t.ex. klipper sig) även om man har barn som inte går så många timmar. Vi måste alla hjälpas åt att få våra välfärdssystem att hålla och fungera. 

I den bästa av världar skulle det ju finnas så goda resurser att en full barngrupp alltid var lugn och harmonisk, men nu är det tyvärr inte så. Och nu är det ju verkligheten vi har att förhålla oss till och med de medel som ändå finns skapa så bra tillvaro som möjligt för de barn som vistas på förskolorna. 

Och det är skillnad på att smita in och handla en liter mjölk  när man ändå väntar på bussen och på att storhandla en timme varje vecka och dessutom klämma in lite IKEA när man ändå håller på och väl där kan man ju fika också. Regeln "ingen handling" måste finnas för att komma åt de som inte klarar av att hantera gråzonen helt enkelt. Men i verkligheten är det väl ingen vettig förskolechef som säger emot mjölkinköpet. 

Ingen vettig förskolechef halshugger heller någon som går till frissan under ett par komptimmar om det händer någon gång per år. Men hur dra gränsen mellan "någon gång per år" och "tre gånger i veckan"? Istället för att kritisera andra yrkesgrupper som sliter för att få verksamheten att gå runt kan man väl bara vara lite smidig? Och anta att ingen tycker att man på riktigt ska hämta barn, vända om och åka 3 mil tillbaka till mataffären och sedan hem igen. Men lämna kassarna i bilen och säg inget, bara. Och fråga inte om årets enda frisörbesök på egentlig arbetstid. Precis som läkaren på akuten säkert också förlåter den som sitter där med en simpel halsfluss men behöver medicin NU eftersom flyget till tremånaderssemestern går om 10 timmar. Undantag kommer alltid att finnas, men vi kommer också alltid att behöva regler som ibland blir lite väl fyrkantiga. Om alla försökte förstå reglerna och vara lite smidiga istället för att raljera över dem så skulle kanske också förskolepersonal ha lättare att "tänka smidigt" tillbaka. 

Sedan vet jag att det finns sura griniga paragrafryttare som jag själv tycker är gräsliga att stöta på, men de finns ju överallt. 

• TillFlorida
    IsDimma skrev 2017-07-25 22:21:00 följande:
    Att antalet barn också gör att det blir mer personal är inte riktigt sant. Förra året och detta året har vi haft en avdelning där jag jobbar som klockan 16 när personal 2 går hem och man lämnar den sista personalen på avdelningen själv så kan dom fortfarande ha 15-16 barn kvar. Och på dom andra fyra avdelningarna har vi mer lagom mycket personal på dom barn vi har kvar då så vi kan inte heller ta några extra. Det går bra om man är ute och övriga avdelningarna också är ute men annars så är den halvtimmen mellan 16-16.30 inte alls kul.
    Vi har kollat över schemat och det går inte att lösa på annat vis, för våra personaltimmar är inte fler än 40 timmar i veckan hur vi än vänder på det hela.
    På min sons förskola i USA har de tre lärare på 12 barn! Senare på eftermiddagen kan det vara en lärare, men då är det oftast ca tre barn kvar.
    Jag tvekar inte att ibland handla på vägen hem tex, men då betalas inte dagis av skatter här heller. Det kostar mig ca 8000kr/månaden för en dagisplats. (Och det kan kosta dubbelt så mycket i många stater)
Svar på tråden Hur långa luncher får vi moraliskt ta?