modsey skrev 2017-07-23 12:27:15 följande:
var går gränsen för hur långa luncher vi får ta ? 30 min ? 60 min? Finns det regletat sedan vad vi får göra på vår lunch för att det ska vara moraliskt rätt mot våra barn och förskola?
Får vi ta lunch utanför traditionella lunchtider? Mer än en gång har jag tvingats hoppa över lunch och kunna gå hem tidigare i stället. Får jag handla då? Noppa ögonbrynen i stället för att äta? Ta en promenad?
Den regel som brukar gälla är ju arbetstid + restid. Sedan kan förskolan självklart inte styra om någon cyklar hem från jobbet i 40 min eller åker bil motsvarande sträcka i 10 min. Allt fler har flexibla tider och då kan man förstås slänga i en tvätt om man jobbar hemma eller kila till tandläkaren på lunchen. Det där vet varenda vettig förskolechef och personal. De flesta inom förskolan smiter väl själva in på apoteket om de behöver och hinner på väg till en fortbildningsföreläsning även om de egentligen har arbetstid då. Dock måste det finnas regler eftersom några konsekvent utnyttjar systemet. För de finns och det är vanligt att barn har (för) långa dagar trots att föräldrarna är hemma. Och det är ett faktum att förskoleverksamheten är i kris på många sätt, det finns för få förskollärare och barngrupperna är för stora. Du skriver ju själv ofta om krisen i vården, Modsey. Även om man är rätt frisk i det stora hela och sällan nyttjar vården så ska man ju inte sätta sig på akuten med snuva för att "ta igen" att man annars sällan är där. På samma sätt ska man inte belasta barnomsogen i onödan (som barnvakt när man t.ex. klipper sig) även om man har barn som inte går så många timmar. Vi måste alla hjälpas åt att få våra välfärdssystem att hålla och fungera.
I den bästa av världar skulle det ju finnas så goda resurser att en full barngrupp alltid var lugn och harmonisk, men nu är det tyvärr inte så. Och nu är det ju verkligheten vi har att förhålla oss till och med de medel som ändå finns skapa så bra tillvaro som möjligt för de barn som vistas på förskolorna. Och det är skillnad på att smita in och handla en liter mjölk när man ändå väntar på bussen och på att storhandla en timme varje vecka och dessutom klämma in lite IKEA när man ändå håller på och väl där kan man ju fika också. Regeln "ingen handling" måste finnas för att komma åt de som inte klarar av att hantera gråzonen helt enkelt. Men i verkligheten är det väl ingen vettig förskolechef som säger emot mjölkinköpet.
Ingen vettig förskolechef halshugger heller någon som går till frissan under ett par komptimmar om det händer någon gång per år. Men hur dra gränsen mellan "någon gång per år" och "tre gånger i veckan"? Istället för att kritisera andra yrkesgrupper som sliter för att få verksamheten att gå runt kan man väl bara vara lite smidig? Och anta att ingen tycker att man på riktigt ska hämta barn, vända om och åka 3 mil tillbaka till mataffären och sedan hem igen. Men lämna kassarna i bilen och säg inget, bara. Och fråga inte om årets enda frisörbesök på egentlig arbetstid. Precis som läkaren på akuten säkert också förlåter den som sitter där med en simpel halsfluss men behöver medicin NU eftersom flyget till tremånaderssemestern går om 10 timmar. Undantag kommer alltid att finnas, men vi kommer också alltid att behöva regler som ibland blir lite väl fyrkantiga. Om alla försökte förstå reglerna och vara lite smidiga istället för att raljera över dem så skulle kanske också förskolepersonal ha lättare att "tänka smidigt" tillbaka.
Sedan vet jag att det finns sura griniga paragrafryttare som jag själv tycker är gräsliga att stöta på, men de finns ju överallt.