• Unite

Nyfödd skriker nästan all vaken tid

Hej vi har en tjej på 5 veckor som skriker (sen födseln) nästan all vaken tid. Vi har testat med magdroppar, massage och utesluta mjölkprotein under flera veckor men inget verkar hjälpa. Hon lugnar inte ner sig även fast vi håller i henne och det enda som verkar funka är att amma henne, vilket lett till att vi ammar konstant. Ibland är hon nöjd en längre stund men oftast inte. Är dett verkligen normalt? De säger ju att barn komunicerar genom att skrika men vad betyder då hennes skrik? På dagarna sover hon oftast i min famn efter amning men på nätterna i egen säng brevid oss, vaknar då bara 3ggr för att äta.

• Svar på tråden Nyfödd skriker nästan all vaken tid
  • Myysan

Har hon napp? Kanske har stort sugbehov och då kan napp hjälpa

• Dementoria
    Tow2Mater skrev 2017-07-27 16:36:32 följande:

stackarn är väl konstant hungrig.

Varför tror du alltid det? 
  • Trippelmamma76

Nej det är inte "som det ska" när ett barn skriker konstant. Sök hjälp. Kräv att barnet undersöks på barnklinik av riktiga barnläkare (och inte bara av allmänläkare eller BVC-sköterska etc). Läs på om reflux/tyst reflux till exempel. Det ger sådana symtom och bör medicineras (det är väldigt plågsamt för barnet). Finns ju givetvis andra diagnoser också som behöver uteslutas.

• Frontline

Vi hade det likadant i nästan hela första året, grabben skrek typ 20 timmar om dygnet.
    Han sov typ 20 minuter då och då hans längsta sovtid kanske var 2 timmar..
    Vi gjorde allt precis allt vi kunde komma på, nåt som lugnade var att åka bil så det vart många timmar och många mil.
    Barnvagnen gick bra ibland så det kunde bli promenader klockan 2 på natten, oftast satt jag uppe framför datorn och lyssnade på musik hela nätterna fram till klockan 6-7 då jag jobbade eftermiddag sen fick frugan ta över så jag kunde sova innan jobb igen..
    Jobbade jag förmiddag satt jag med honom efter jobbet och frugan sov mellan 15-21 sen bytte vi så jag fick sova innan jobbet

Vi var på BVC, vårdcentralen, vi for till sjukhus i både Stockholm och Linköping för att få hjälp och det ända svaret vi fick var att han hade mycket svår kolik.
    Fick alla möjliga konstiga mediciner vi skulle ge en del riktigt hemska mediciner som hjälpte lite

Detta var en jobbig tid och slet på förhållandet men det stärkte oss..
    Barn nr 2 var tvärtom hon sov 18 timmar om dygnet och gjorde inget väsen av sig alls.
    Trean var nog ungefär som man förväntar sig att barn är..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Idaar

Hade också testat art ge ersättning istället. Vet många av mina vänner som haft exakt lila dant och det visade sig att mjölken var för tunn. Själv har jag bara gett ersättning till mina barn från dag ett och de har klarat sig utmärkt :)
    Värt ett försök iallafall.

• TrolletsMor
    Det låter som att mjölken kanske inte räcker till, jag hade provat att ge ersättning, koppmata till en början för att se om det verkligen är det :) Jag har själv fått ge ersättning i princip från start med båda mina barn pga i princip obefintlig mjölkproduktion. Såg att ni redan testat mjölkfritt hade rekommenderat det annars, min äldsta skrek i princip konstant de 4 första månaderna, visade sig sedan vara mjölk han inte tålde :) Hoppas det löser sig!

• Tow2Mater
    Dementoria skrev 2017-07-27 20:08:08 följande:
    Varför tror du alltid det? 
    Eftersom det verkar ofta vara ett mycket vanligt "problem". Och mammor som ska amma-till-varje-pris ser det ofta inte, de försöker först allt annat innan de inser det verkliga problemet. Under tiden får barnen svälta.
  • Themis

Jag hade massor av mjölk men jag fick utesluta inte bara samtliga mjölkprodukter utan kål, lök, vitlök, bönor, ärtor (allt gasbildande), alla starka kryddor, fick inte äta räkor heller för att det inte skulle bli magknip.

Finns t.o.m. bebisar som får ont om mamman äter choklad eller dricker kaffe läste jag i en av många artiklar som jag skummade då för att hitta förslag på vad man skulle äta/låta bli.

Men vår variant av magont började när han var fem veckor och höll i sig tills han var 5 månader, så det kanske är något annat här. Jag ville bara berätta att det är fler saker än mjölk som kan ge magbesvär. Har aldrig haft så trist diet någon gång som det halvåret!!

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Mawie
    Unite skrev 2017-07-26 20:15:33 följande:

Hej vi har en tjej på 5 veckor som skriker (sen födseln) nästan all vaken tid. Vi har testat med magdroppar, massage och utesluta mjölkprotein under flera veckor men inget verkar hjälpa. Hon lugnar inte ner sig även fast vi håller i henne och det enda som verkar funka är att amma henne, vilket lett till att vi ammar konstant. Ibland är hon nöjd en längre stund men oftast inte. Är dett verkligen normalt? De säger ju att barn komunicerar genom att skrika men vad betyder då hennes skrik? På dagarna sover hon oftast i min famn efter amning men på nätterna i egen säng brevid oss, vaknar då bara 3ggr för att äta.

Våga be om hjälp av vänner och släkt, utan sömn och stress blir ingen sitt bästa jag!!! Kram
  • Jonasaran

Vårt barn skrek från första stund på BB och det visade sig vara autism. Såklart finns många andra anledningar, men om ditt barn fortsätter att vara mycket svårtröstat, får svårt vid introduktion av vanlig mat, inte får in en bra sömnrytm så kan det vara värt att hålla koll på andra symtom inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, typ är aktivitetsnivån normal? Utvecklas språket normalt? Är social förmåga som förväntat? Om inte - kontakta BVC för bedömning. Missnöjet och att vara svårtröstad är vanligare vid npf-diagnoser, men kan så klart stå för mycket annat också.

Svar på tråden Nyfödd skriker nästan all vaken tid