• svartafåret

VUL!! Detta kan ju inte stämma?

Den 16/6 fick jag positivt äl test både förmiddag och eftermiddag, Den 17/6 var det fortfarande starkt men inte så pass som den 16/6.

Bifogar bild, dock har dem ju legat och torkat nu över en månad så syns inte lika bra, Men strecket var starkare än kontrollstrecket.

Den 28/6 testar jag positivt med cb plus och får även gravid 1-2 på cb digital den 29/6. Detta innebär att jag idag är i vecka 7+4-5. Åkte in till gynakuten idag på grund av att jag mått väldigt dåligt, ingen blödning eller så utan bara känt att något ej stämt. Visade sig vara sköldkörteln så ska få äta levaxin. Läkaren var fruktansvärt otrevlig, verkar vara ny då hon hela tiden sprang och skulle fråga sin handledare om än det ena och än det andra. Får göra vul och allt ser bra ut, ser hjärtat som pickar på, hon kollar kanske 10 sekunder sen är det över. Hon säger då att jag är i vecka 5+5! Detta är ju helt omöjligt?? Det innebär att jag skulle blivit befruktad runt den 30/6 och testade positivt 2 dagar innan? Försökte förklara detta för henne men hon vägrade lyssna eller så förstod hon mig inte.

Vad tror ni?

• Svar på tråden VUL!! Detta kan ju inte stämma?
  • svartafåret
    Jenny E skrev 2017-07-26 21:44:14 följande:

Hmmm... om jag kommer ihåg rätt så kan man inte se hjärtat så tidigt som v5. Vi har gjort ivf och då gör man vul tidigast v 7 och då vet man befruktningsdagen. Oavsett spelar det ingen roll, barnmorskerna kommer att gå på sista mensens föstra dag och sedan kommer ni få ett nytt datum vid rutinultraljudet. Bry dig inte om detta utan ring barnmorskemottagningen för inskrivning om du inte redan gjort det.

Ja det kanske är så. Jag såg ju fostret och har googlat ul bilder, är rätt 100 på att jag är i vecka 7+5.
  • svartafåret
    Anonym (D) skrev 2017-07-26 21:55:28 följande:

Fast akut?? Som ett tidigt missfall då eller. Som ju tyvärr är ganska vanligt, inget att göra åt men som många ändå får va med om.

Vad hade kunnat göras om det där du menar som "akut" hade varit "akut"?!

Men vad har det med saken att göra? De misstänkte utomkvedshavandeskap, räcker det som anledning tycker du?
  • svartafåret
    telly skrev 2017-07-26 21:53:40 följande:

Vecka 5+5 är ju vecka 6...

Nä det är något vi gravida säger men inom sjukvården är du i vecka 5 tills 6+0 då är du i vecka 6 osv
  • Anonym (J)

Kan läkaren ha menat att fostret var 5 veckor? I så fall stämmer det ju, eftersom man räknar från mensens första dag. Om fostret är 5 veckor är du 7 veckor gången.

• Anonym (jo)
    Jag blev också tillbakaflyttad på mitt VUL, sen framflyttad på mitt RUL igen. Var orolig i onödan en massa veckor. Njut av att vara gravid bara, strunta i datum och veckor. 

• svartafåret
    Anonym (J) skrev 2017-07-26 22:07:42 följande:

Kan läkaren ha menat att fostret var 5 veckor? I så fall stämmer det ju, eftersom man räknar från mensens första dag. Om fostret är 5 veckor är du 7 veckor gången.

Ja kanske. Osäker på hur de räknar faktiskt
  • Queennr1
    Anonym (D) skrev 2017-07-26 21:55:28 följande:

Fast akut?? Som ett tidigt missfall då eller. Som ju tyvärr är ganska vanligt, inget att göra åt men som många ändå får va med om.

Vad hade kunnat göras om det där du menar som "akut" hade varit "akut"?!

Ja om man mår MYCKET DÅLIGT på ett diffust sätt, alltså inget man kan sätta i samband med exempelvis en influensa så ska man såklart åka akut, vilket sjukvårdsrådgivningen också rådde henne att göra. Kan faktiskt bero på en stroke eller nåt som inte alltid ger så tydliga symptom. Dessutom så är det inget som rättfärdigar att en läkare uppför sig arrogant.
  • Anonym (J)

9 mm stämmer bra med v 7! Googla "storlek embryo", finns någon här på Familjeliv som tog en bild hos Bm och la in! (Vet inte hur man länkar, sorry!)

• svartafåret
    Anonym (J) skrev 2017-07-26 22:21:42 följande:

9 mm stämmer bra med v 7! Googla "storlek embryo", finns någon här på Familjeliv som tog en bild hos Bm och la in! (Vet inte hur man länkar, sorry!)

Ja det stämmer. Läste att det är mellan 7-13 mm i vecka 7 och endast EN mm i vecka 5. Nä som sagt, 7+5 stämmer nog ändå :)
  • Anonym (J)
    svartafåret skrev 2017-07-26 22:49:43 följande:

Ja det stämmer. Läste att det är mellan 7-13 mm i vecka 7 och endast EN mm i vecka 5. Nä som sagt, 7+5 stämmer nog ändå :)

Grattis till graviditeten!
  • svartafåret

Uppdatering! Min bm skickade remiss för ultraljud och det visade sig att läkaren på akuten hade fel. Enligt ältest ska jag vara i vecka 10+0 idag och det var exakt vad dem sa på ul idag.

• Anonym (J)
    svartafåret skrev 2017-08-11 16:29:28 följande:

Uppdatering! Min bm skickade remiss för ultraljud och det visade sig att läkaren på akuten hade fel. Enligt ältest ska jag vara i vecka 10+0 idag och det var exakt vad dem sa på ul idag.

Härligt! Fortsätt nu att njuta så mycket du kan!
  • svartafåret
    Anonym (J) skrev 2017-08-11 21:54:33 följande:

Härligt! Fortsätt nu att njuta så mycket du kan!

Tack :) absolut. Känns skönt att den magiska gränsen vid 12 veckor ligger så nära nu :)
Svar på tråden VUL!! Detta kan ju inte stämma?