• Dalens

Råd vid förstoppning/trög mage

Hej! Vad har ni för råd vi riktigt trög mage? Jag tycker jag har försökt det mesta. Men tipsa för jag står inte ut längre

• Svar på tråden Råd vid förstoppning/trög mage
  • Bosan

Jag tog Inolaxol varje dag (granulat - som ett slags grus du lägger i vatten och sväljer ner) Det håller igång magen. Hjälpte mig oerhört när jag var gravid, åt det under hela graviditeten. Det är småpåsar som säljs i ett paket och man tar en påse om dagen (eller två? Minns ej. Fråga på Apoteket) Det är inte som laxeringsmedel att det blir panik, utan håller igång magen normalt. Finns receptfritt på Apoteket.

• Starlights

Man kan köpa typ Dulcosoft på apoteket. Det är ett sånt pulver man blandar ut med vatten och dricker till frukost. Det är ju inte som ett laxermedel, utan mer "mjukgörande" och gör att tarmarna jobbar. Om man är rädd att det blir för stor effekt så kan man ju bara ta halva påsen till att börja med. Man får ta det när man är gravid också. :) 

• Dalens
    Bosan skrev 2017-07-29 10:29:18 följande:

Jag tog Inolaxol varje dag (granulat - som ett slags grus du lägger i vatten och sväljer ner) Det håller igång magen. Hjälpte mig oerhört när jag var gravid, åt det under hela graviditeten. Det är småpåsar som säljs i ett paket och man tar en påse om dagen (eller två? Minns ej. Fråga på Apoteket) Det är inte som laxeringsmedel att det blir panik, utan håller igång magen normalt. Finns receptfritt på Apoteket.

Tack så mycket. Alla tips är värdefulla nu, kommer test allt tills det släpper lite.
  • Dalens
    Starlights skrev 2017-07-29 14:48:05 följande:

Man kan köpa typ Dulcosoft på apoteket. Det är ett sånt pulver man blandar ut med vatten och dricker till frukost. Det är ju inte som ett laxermedel, utan mer "mjukgörande" och gör att tarmarna jobbar. Om man är rädd att det blir för stor effekt så kan man ju bara ta halva påsen till att börja med. Man får ta det när man är gravid också. :) 

Tack så mycket!! Som sagt jag kommer testa alla tips tills det släpper för det här är verkligen jobbigt
  • Aliona

Jag använde också Dulcosoft som hjälpte jättebra. Tar några dagar innan det ger effekt dock. Har altid haft rånglig mage och när jag var gravid var det fruktansvärt. Alla sade åt mig att äta mer fibrer, men det gjorde det bara värre. Istället hjälpte det att äta lite mildare mat, typ kokt fisk och ångade grönsaker, mycket olivolja och vatten och lite eller inga mjölprodukter.

• Dalens
    Aliona skrev 2017-07-29 20:29:44 följande:

Jag använde också Dulcosoft som hjälpte jättebra. Tar några dagar innan det ger effekt dock. Har altid haft rånglig mage och när jag var gravid var det fruktansvärt. Alla sade åt mig att äta mer fibrer, men det gjorde det bara värre. Istället hjälpte det att äta lite mildare mat, typ kokt fisk och ångade grönsaker, mycket olivolja och vatten och lite eller inga mjölprodukter.

Jag tycker också mycket fibrer bara gör det värre. Tack så mycket för tipset ska testa det
  • Palestrina

Blötlagda psylliumfrön, En - två matskedar dagligen. Välmående frukt, t ex nektariner och kiwi. Mycket vatten.

• Palestrina

Blötlagda psylliumfrön, En - två matskedar dagligen. Välmående frukt, t ex nektariner och kiwi. Mycket vatten.

Palestrina skrev 2017-07-30 16:35:37 följande:

Haha, välmogen frukt ska det vara. Autokorr.
  • Dalens
    Lillstrumpa79 skrev 2017-07-30 16:32:32 följande:

Två kiwi före frukost höll min mage igång. Och mycket vatten.

Har försökt med kiwi och det har inte hjälpt men jag har ju inte testat två före frukost så det ska jag göra. Tack för tipset
  • Dalens
    Palestrina skrev 2017-07-30 16:35:37 följande:

Fröna har jag testat har inte hjälpt mig nå.... alltså man bor frustrerad när magen inte funkar...
  • Carrolkpg

Jag äter torkade aprikoser i yoghurten på morgonen samt 1 msk hela linfrön. Det funkar jätte bra för mig. Har inga som helst problem med magen nu så det är jätte skönt. Det är så frustrerande att vara trög i magen :/. Kiwi är också bra för att sätta igång magen och viktigt att dricka mycket vatten. Att motionera hjälper också till. Hoppas du får igång magen snart :).

• Dalens
    Carrolkpg skrev 2017-07-31 09:12:17 följande:

Jag äter torkade aprikoser i yoghurten på morgonen samt 1 msk hela linfrön. Det funkar jätte bra för mig. Har inga som helst problem med magen nu så det är jätte skönt. Det är så frustrerande att vara trög i magen :/. Kiwi är också bra för att sätta igång magen och viktigt att dricka mycket vatten. Att motionera hjälper också till. Hoppas du får igång magen snart :).

Tack, ja jag hoppas med att det börjar funka för att det är påfrestande alltså. Plus att manår rädd för att "bajsa" ut ungen Hahahaha
  • Palestrina
    Dalens skrev 2017-07-31 18:24:13 följande:

Tack, ja jag hoppas med att det börjar funka för att det är påfrestande alltså. Plus att manår rädd för att "bajsa" ut ungen Hahahaha

Gravid alltså, det är inte så att du tar järntillskott? I så fall ska du byta preparat eller sluta helt med det och istället reglera järnet med kosten. Torkade aprikoser är ett jättebra tips i så fall, för de är järnrika.

Min mage har egentligen bara varit trög i samband med graviditet (pga järntillskott), och efter förlossning, då det gjorde ont att gå på toa. Det var då jag upptäckte psylliumfrön. Har haft ett barn med förstoppningsmage, så jag har ändå haft tillfälle att experimentera så att säga.
  • Palestrina
    Palestrina skrev 2017-08-01 12:05:03 följande:

Gravid alltså, det är inte så att du tar järntillskott? .

Sorry, ser nu att jag är på gravidavdelningen på forumet! jag har inte svårt att läsa eller förstå, men det är svårt att se detaljerna på mobilen.
  • Dalens
    Palestrina skrev 2017-08-01 12:07:53 följande:

Sorry, ser nu att jag är på gravidavdelningen på forumet! jag har inte svårt att läsa eller förstå, men det är svårt att se detaljerna på mobilen.

Ingen fara! Tycker det är bra med alla tips å funderingar
  • Palestrina
    Dalens skrev 2017-08-01 16:51:46 följande:

Ingen fara! Tycker det är bra med alla tips å funderingar

Hur har du det med järntillskott då? Om du äter det är det mitt hetaste tips att ändra på det. ?
  • Dalens
    Palestrina skrev 2017-08-01 17:45:30 följande:

Hur har du det med järntillskott då? Om du äter det är det mitt hetaste tips att ändra på det. ?

Jag käkar sån här multivitaminer kvinna gravid då min barnmorska tyckte det. O visst är det järn där i.... men vet inte om jag vågar ta bort det. Dricker nu laktulos då jag fick tips om det får se om det blir bra av det
  • Palestrina
    Dalens skrev 2017-08-01 19:28:23 följande:

Jag käkar sån här multivitaminer kvinna gravid då min barnmorska tyckte det. O visst är det järn där i.... men vet inte om jag vågar ta bort det. Dricker nu laktulos då jag fick tips om det får se om det blir bra av det

Då är det knappast kosttillskottet som gör dig trög i magen.
Svar på tråden Råd vid förstoppning/trög mage