• Cazina

Stockholm

Hej alla. Jag och min nya kille ska åka till Stockholm på måndag. Jag har aldrig varit där förut så det ska bli riktigt roligt. Nu undrar jag om ni kan komma med lite tips på vad vi kan göra där. Vi ska köpa Stockholms passet och det är ju lite museer och sånt med där som vi tänkte kolla in men jag skulle gärna vilja ha några guldkorn som inte är med där i , några mysiga romantiska ställen man inte får missa. Någon mysig bar eller någon utflykt man kan göra. Vi åker tåg dit så kommer ha ett sl kort att åka med.

Johanna Ellegaard
  • Svar på tråden Stockholm
  • gruvan

Åk ut i skärgården! Antingen kör ni en turistig dagstur till Fjäderholmarna eller någon annan ö nära stan (båtarna går ända från stan) eller så väljerna ni att åka till någon ö längre ut i skärgården och tältar, hyr stuga eller bor på vandrarhem. Finns massor av öar att välja mellan! Kolla Waxholmsbolagets hemsida för turlistor.

• Wilbo80

Utforska hela Djurgården. Promenera längs vattnet, sitt på nåt mysigt café längs vägen, trampbåt, uteserveringar vid Djurgårdsbron, ut vidare till Waldemars udde där man kan gå runt och hitta mysiga platser vid vattnet, Gröna Lund och Skansen och flera museer. Djurgården har verkligen det mesta på sommaren och man kan få lite av allt :)

• glutten

Monteliusvägen på Mariaberget. Oslagbar utsikt över Riddarfjärden. Sen kan ni gå ner och ta en öl/drink på tex Hotel Rival på Mariatorget.

• Cazina

Tack för tipsen. Kom gärna med fler. Det kommer bara att bli utflykter under dagen då vi redan har ett hotell som vi bor på. Hotellet litter i Älvsjö så om någon har något tips på vad man ska göra där så tar jag gärna emot det också. 

• Carambolan

I Älvsjö finns det typ ingenting annat än bostäder, om det inte råkar vara nån kul mässa på Stockholmsmässan som ligger där. Men ni kommer snabbt och enkelt in till stan med pendeltåget.

• Wallyfhgtrri

Hyr cykel! Ni kan lätt cykla till älvsjö och via liljeholmsbron kommer ni till tanto där ni kam cykla längst vattnet. Det finns mysiga caféer och stråk där. Ett annat guldkorn är hornsbergsstrand, men det är på andra sidan stan.

• Platysma

Monteliusvägen längs söder Mälarstrand för utsikt över stan som någon nämnde. På Djurgården rekommenderar jag att titta förbi rosendals trädgårdscafé om ni gillar blommor/fika/mysig miljö.

Lite självklart utflyktsmål men missa inte gamla stan, jättevackert och mycket liv/små butiker, och Nobelmuseet som jag tycker mycket om. Går också färja från gamla stan till Djurgården som är gratis om ni har SL-kort.

Gamla stan är mina hoods så några små tips för mat om en är hungrig: Godaste glassen hittar ni på sticky nicky, och hairy pig deli har goda tapas. Svinet som är öppet nu på sommaren har en god meny i italiensk stil för typ 350 kr/person. Trevlig miljö. Svenskt trevligt käk i gamla mysiga källarvalv finns annars på fem små hus, tar alltid dit besökare från utlandet men för er som svenskar är kanske kosten lite gjord...

• Rock on
    Carambolan skrev 2017-07-29 23:09:23 följande:

I Men ni kommer snabbt och enkelt in till stan med pendeltåget.

Beror på VAR i Älvsjö hotellet ligger = min mans kusin med familj bor i Älvsjö = postadress Älvsjö men de bor i Fruängen och har närmare till tuben.
Svar på tråden Stockholm