• Anonym (Xxaappss)

Kommer aldrig kunna sluta missbruka på egen hand

För över ett år sen fick jag dessa tabletter utskriva, narkotikaklassade sömntabletter. Visste inte att man kunde få ett rus på dom, det märkte jag rätt fort att man kunde, började ta dom på dagarna, jag blev pigg, glad, socail, orkade göra saker och fick en skön känsla i kroppen. Annars har jag alltid ångest och är orkeslös , kanske deprimerad.

Vid ett fåtal tillfällen då jag haft tillgång till mer, fått av bekanta. Har jag ätit ca 100 stycken på en vecka. När jag har tar jag alltid mer än vad jag tänkt mig. Jag kan inte motstå dessa piller, ibland tänker jag att idag ska jag inte ta nårra alls. Går aldrig.

Har en kvinna jag träffar som är behandlare, sa till henne om mitt beroende för flera månader, fast det har inte hjälpt mig, att vi pratar om detta.

Känns som jag varit beroende av rätt länge. När jag var 18 började jag dricka alkohol varrannan dag. Sen bytte jag ut alkoholen mot tabletter tre år senare.

Allt handlar om dessa tabletter, tänker alltid på när jag nästa gång ska få, hur jag ska få osv. Det är som mitt liv kretsar king tabletterna. Samtidigt är jag rädd, vart detta ska leda om jag aldrig slutar. Jag kan inte sluta. Hade jag haft tillgång och kontakter som kunde fixa droger hade jag tagit de hela tiden, även andra droger. Snott tabletter från andra har jag oxå gjort, fast det tagit emot.

Det känns som jag har för milda problem för ett behandlinghem. Så jah vet lixom inte vad jag ska göra.. känns som dom som kommer in på behnadlingshem är sånna som vänner å släktingar nästan få tvinga in. Det är ingen som märker på mig vad jag gör, förutom dom jag berättar för, blir såklart oroliga. Jag får inte längre utskrivet av läkarn, självvalt men nu ångrar jag mig, försökt få ut nytt recept men går inte då det står i min journal om överdoser jag tagit. Ibland har jag berättat för vårdåersonal (har kontakt på psyk) om mitt missbruk, i tron om att det ska hjälpa. Har det ju ej gjort.

Så vad gör jag? Käkar piller dagligen för att klara av vardagssysslor.

• Svar på tråden Kommer aldrig kunna sluta missbruka på egen hand
  • Anonym (SåÄrDet)

Hade kökat piller varje dag i 4 år . Tog och slutade rakt av. Trodde nästan ja skulle dö, men gick till jobbet varje dag för och tänka på annat . Har haft återfall 2 ggr och då ena gången åkte jag till TNE och andra gången till Beroendekliniken. Där får du prata med nån och lägga upp en plan och de hjälper dig med tabletter så du inte mår så dåligt. Det är första veckan som är jobbigast.

Lycka till

• blw88

Bra nyhet! Första steget med att må bättre är alltid att identifiera vad som påverkar egen lycka - och det är precis vad du har gjort.

Vägar människor tar mot lyckan är oändliga. Här är några tips. Plocka dem som verkar passa dig. Strunta i de andra Flört

Skriv en lista över vad ditt intag av piller har för konsekvenser i ditt liv (skriv både positiva OCH negativa)
    Det som har hänt har hänt. Blicka nu framåt. Fråga dig själv hur du skulle vilja att liv ser ut om x månader. Skriv upp vad du kan göra idag redan (det kan vara extremt enkla saker som t ex diska, städa, fixa något du velat fixa länge, gå en promenad, ringa en bra vän du saknar, osv)
    Det kan ta tid innan du känner dig nöjd med hur du hanterar pillanvändningen. Ge dig därför tid! Gå tillbaka till dina listor varje x dag till en början, och varje y vecka efter tag. Välj en eller möjligtvis två punkter i taget som du vill jobba med för att må bättre.
    Skriv ännu en lista om vad du vill fylla vardagen med när du har (kraftigt) minskat eller slutat med pillerna. Det kan vara vad som helst: träna karate, spela gitarr, hjälpa hemlösa, måla, läsa, lära dig ett språk, osv. Du vet bäst vad du är intresserad av. Återigen är mitt förslag att du väljer en eller två saker du vill integrera i ditt liv i taget.
    Prata med någon du upplever kan ha samma funderingar. 
    Blicka framåt (jag skriver detta igen, helt medvetet men det är för viktigt för att bara skriva det en gång Glad). Du kommer antagligen att ha en del tankar om vad som hänt de senaste tiderna. Det kan hända att du känner att du vill be om ursäkt till människor omkring dig, och till dig själv för den delen. Även här får du ge dig tid. Fokusera först på att hitta hur ditt liv ska se ut och att göra det i små steg. Gamla tankar (om du t ex har varit dum mot någon du älskar) som dyker upp oftare än andra kommer du när tiden har kommit att kunna ta hand om. Just nu är just nu:et som gäller då tidsmaskiner finns inte.
    Testa dig fram angående antal piller du kan tillåta dig att ta. Vissa kan minska antalet, andra känner att de måste sluta helt. Du kommer aldrig att veta vad som passar dig förrän du har själv testat. Sätt därför upp ett (realistiskt!) mål, testa hur det gick. Blev det bättre? Sätt då ett nytt mål som liknar det första, fast ännu bättre. Blev det sämre? Byt inriktning helt.

Det är alltid svårt att ge råd till någon som man inte alls känner. Jag utgick av naturliga själ ifrån mina egna erfarenheter vilket kan hjälpa då jag känner igen mig själv i det du skriver. Men det är viktigt att vara medveten om att det kanske inte alls är vad du behöver. Om du väljer att testa vissa saker som står ovan och att det visar sig vara totalt värdelöst, fortsätt att blicka framåt och leta efter andra tips från andra som verkar passar just dig.

Avslutningsvis vill jag understryka att du redan har avklarat det svåraste steget: du har identifierat ett obehag och du vill göra något åt det. Du kommer att hitta din väg till lycka - det är jag 100 % säker på. Tro på det du också och allt kommer att ordna sig förr eller senare.

(I mitt fall tog det ungefär ett år från att jag började inse att jag behövde göra förändringar i mitt liv tills att jag hittade min väg till lycka. Det första halvåret började jag öppna mig mer och mer om mina bekymmer. Jag hittade efter ett halvår en person som hade som samma behov som jag och vi testade oss fram i sex månader. När jag till slut hittade vad som passade mig blev det löjligt lätt att må bra. Det tog bara en dag - ja, plus ett års förberedelser

Stort lycka till! 
  • Anonym (A)

Om det är Xanor/ Xanax så kan jag mycket. Trappat ut dom helt själv, det tog 19 månader.

• Anonym (SåÄrDet)

Eller så gör du som jag och sluta tvärt jag skulle alerig trappat ut. Och då hade jag Targiniq 40 mg morgon oxkk kväll.

• Anonym (A)

Körde du Cold Turkey med Xanoren?

• klyban
    Anonym (A) skrev 2017-07-30 16:29:24 följande:
    Om det är Xanor/ Xanax så kan jag mycket. Trappat ut dom helt själv, det tog 19 månader.
    Då har du ätit dom i 10-15 år då?
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2017-07-30 16:59:28 följande:
    Eller så gör du som jag och sluta tvärt jag skulle alerig trappat ut. Och då hade jag Targiniq 40 mg morgon oxkk kväll.

Om det finns benzo och en lång varaktig konsumtion, så är cold turkey en galet dålig idé.
    Just för det är förenat med att man kan dö.
    Och de andra tabletterna är väl enklare att sluta med ifrån den synvinkel.

hur många meter var det?
  • Katt93

Känner igen mig helt i ditt beroende. Jag är i samma sits med liknande alkohol och tablett beronde. Intw sömn tabletter men tramadol.. är 24 år och har en lvm som väntar om jag inte kan sluta.. vi kan snacka lite privat om du behöver ventilera. Inte många som förstår

• Anonym (G)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2017-07-30 16:59:28 följande:
    Bra där
Svar på tråden Kommer aldrig kunna sluta missbruka på egen hand