• Alexi

Vilka barn är det som inte går i förskoleklass?

Läser i den här artikeln att förskoleklass ska bli obligatoriskt och att det är några tusen barn som inte går där.
    Alla jag känner ser förskoleklass som fullständigt självklart och en del av skolan.
    Vilka barn är det som inte går där och varför?

www.expressen.se/nyheter/fridolin-tvang-att-ga-i-forskoleklass/

• Svar på tråden Vilka barn är det som inte går i förskoleklass?
  • Tow2Mater
    Sommarfjäril skrev 2017-08-15 14:49:51 följande:
    Idag kan man som förälder inte välja att låta sitt barn gå kvar på förskolan ett år till, även om barnet skulle vara född 31/12. Det ska föreligga synnerliga skäl för att ett barn ska gå vara kvar på "dagis".

Intressant att barns individuella mognadsnivå inte alls beaktas i ett samhälle som anses värna om just "barnens bästa".... (eller var det politikers röstfiske bland småbarnsföräldrar)..
  • Blomman000

Jag gick aldrig i förskola utan började första klass när jag var sex, kan man inte göra så länge?

• Pedalen

Min stora pojk börjar förskoleklass i höst, men kommer vara hemma med mig och sina syskon på fredagar när jag är föräldraledig. Har förstått att det inte uppskattas av alla pedagoger, men för vår familj är det en lösning som känns bra.

• Mrs Green
    Sommarfjäril skrev 2017-08-15 14:49:51 följande:
    Idag kan man som förälder inte välja att låta sitt barn gå kvar på förskolan ett år till, även om barnet skulle vara född 31/12. Det ska föreligga synnerliga skäl för att ett barn ska gå vara kvar på "dagis".
    Ah ok, de jag känner som gjort så är födda 04, 05 och 06, så det var ju några år sedan de började skolan. Synd att det har ändrats, det är ju inte så självklart att det är bra med förskoleklass när man är 5,5 år.
  • asdfgh

Vi har förskoleklass 3 dagar/v på vår skola, på en närliggande skola är det 4 dagar/v. 15h per vecka oavsett men olika fördelat. Övrig tid är barnen på fritids.

Jag tycker det är skönt att ha möjlighet att ta ledigt utanför loven i ytterligare ett år. Det handlar om enstaka dagar när vi åker iväg, t ex missar barnet ev ett par dagar runt jul då vi ska åka till farföräldrarna och biljettpriserna går upp så mycket när det närmar sig jul.

• tulip79
    Pedalen skrev 2017-08-15 16:39:12 följande:

Min stora pojk börjar förskoleklass i höst, men kommer vara hemma med mig och sina syskon på fredagar när jag är föräldraledig. Har förstått att det inte uppskattas av alla pedagoger, men för vår familj är det en lösning som känns bra.

Hos oss är det bara förskoleklass mån-tors!
  • Kira2
    Kodia skrev 2017-08-06 19:44:48 följande:

Apropå det som mammalovis skrev om samband med olovlig frånvaro i högre klasser så är min erfarenhet som lärare (och vad jag hört av andra lärare) att de som uteblir från förskoleklassen ofta/utan att meddela osv också har mycket frånvaro högre upp. De kan utebli från utflykter/temadagar, inte ha med sig rätt kläder. Ofta borta fler dagar för tex. förkylning än andra barn, och det är inte alltid barnet vet varför det varit hemma om man frågar. Vid tex tandläkarbesök är de borta hela dagen.Om ett syskon är sjukt är alla hemma. 
    Detta gäller så klart inte alla eller alltid, men jag tycker mig ändå se ett samband.

Om mitt barn ska till tandläkaren kl 10 så ser jag ingen anledning att lämna varken på fm eller em? Hur tänker du där? Dom går 8-12,30
  • Valkyria75
    Alexi skrev 2017-08-06 20:03:15 följande:

Kodia: Det är ju rätt logiskt. Om inte föräldrarna tar förskoleklassen på allvar lär de ju inte göra det sen heller. Man förmedlar ju till sina barn vikten av skolan och det redan från början.

Oj, här håller jag verkligen inte med! Jag tar skolan VÄLDIGT allvarligt! Men när min äldsta gick i förskoleklassen så agerade jag precis som när han gick på förskolan, dvs han stannade hemma om småsyskon var sjuk, om han sovit dåligt och var trött, om jag var hemma sjuk, om jag var ledig. Så trodde jag alla gjorde...
  • Alexi
    Valkyria75 skrev 2017-08-20 23:04:44 följande:
    Oj, här håller jag verkligen inte med! Jag tar skolan VÄLDIGT allvarligt! Men när min äldsta gick i förskoleklassen så agerade jag precis som när han gick på förskolan, dvs han stannade hemma om småsyskon var sjuk, om han sovit dåligt och var trött, om jag var hemma sjuk, om jag var ledig. Så trodde jag alla gjorde...
    Oj så gör typ ingen...

De allra flesta visar barnen att nu är det skola och skolan tar man på allvar.

Det var faktiskt till och med så att när vi var på utvecklingsamtal för vår son i fklass så pratade vi om hans kompisar och om att han inte lekte så mycket med en kille längre som han lekt med tidigare. Då kommenterade läraren att det barnet hade mycket frånvaro och det var tydligt att de inte tyckte det var bra. Jag hade hört tidigare att just det barnet typ stannade hemma när syskon var sjuka och liknande.
  • Valkyria75
    Alexi skrev 2017-08-21 07:19:39 följande:

Oj så gör typ ingen...

Det var faktiskt till och med så att när vi var på utvecklingsamtal för vår son i fklass så pratade vi om hans kompisar och om att han inte lekte så mycket med en kille längre som han lekt med tidigare. Då kommenterade läraren att det barnet hade mycket frånvaro och det var tydligt att de inte tyckte det var bra. Jag hade hört tidigare att just det barnet typ stannade hemma när syskon var sjuka och liknande.

Ja där ser man hur olika det är. Här får man snarare lite tykna blickar om man inte håller hemma när syskon är sjuka. Att man belastar barnomsorgen i onödan.
  • Kira2
    Alexi skrev 2017-08-21 07:19:39 följande:
    Oj så gör typ ingen...

Men vad menar du med att ta skolan på allvar? Förskoleklass har ingen skolplikt...precis som förskolan inte är obligatorisk.
  • Alexi

Men måste man bara tvingad av staten att ha barnet i skolan för att faktiskt se till att de går dit? Jag tror de flesta ser det som en attityd, skolan är viktigt, alltså stannar man inte hemma hur helst när man känner för det. Vare sig i fklass, ettan eller på jobbet.

Fklass har ju också en planeribg för varje dag och vecka, arbetar med bokstäver och siffror, kamratskap, social träning osv.

• Pedalen

Det här med att hålla hemma när syskon är sjuka är knepigt. Jag är ensam om lämningarna i vår familj, och om småsyskonen är sjuka kan jag inte lämna dem ensamma för att gå iväg till förskoleklass med storebror. Att låta honom gå själv är inte ett alternativ än, och det är inte ofta jag kan få hjälp med vare sig lämning eller tillsyn av de sjuka syskonen. Att storebror då är hemma beror inte på att jag inte tycker förskoleklass är viktigt, utan på att jag inte kan riskera nåt av barnens säkerhet genom att lämna syskonen ensamma alternativt låta storebror gå själv i trafiken.

• Rock on
    Pedalen skrev 2017-08-15 16:39:12 följande:

Min stora pojk börjar förskoleklass i höst, men kommer vara hemma med mig och sina syskon på fredagar när jag är föräldraledig.

När mina barn gick på lekis (de är 14 & 17) var de lediga på fredagar, gick bara månd - torsd.
  • Valkyria75
    Alexi skrev 2017-08-21 09:35:00 följande:

Men måste man bara tvingad av staten att ha barnet i skolan för att faktiskt se till att de går dit? Jag tror de flesta ser det som en attityd, skolan är viktigt, alltså stannar man inte hemma hur helst när man känner för det. Vare sig i fklass, ettan eller på jobbet.

Fklass har ju också en planeribg för varje dag och vecka, arbetar med bokstäver och siffror, kamratskap, social träning osv.

Förskolan har också en pedagogisk planering och arbetar med bokstäver, siffror, kamratskap osv...

Men var går gränsen för dig då? För när barnen går på förskolan så är det ju inte ens tillåtet att ha sina barn där när man själv är ledig. (Och här på fl blir man i princip halshuggen om man någonsin skulle ens tänka tanken...) då är man en dålig förälder om man inte har sina barn hemma så mycket det bara är möjligt. Och förskoleklassen är ju fortfarande barnomsorg när föräldrarna jobbar eller studerar.
  • Tow2Mater
    Alexi skrev 2017-08-21 13:24:27 följande:

Pedalen: vad ska du göra när han börjar ettan då?

Om jag får kommentera; Man kanske inte vill betala en barnvakt, eller dra ut sjuka barn, innan man absolut måste? (Allt blir ju att väga sk fördelar mot nackdelar för hela familjens bästa.)
  • sandlilja

De barn jag känner som inte gått förskoleklass alls har gått på Waldorf förskola som hade särskild sexårsverksamhet. Våra barn var lediga en dag i veckan i förskoleklass, jag diskuterade båda gångerna med förskollärarna och de tyckte det var en utmärkt idé för våra barn. Ingen av dom skolkade någonsin från skolan. Det låter inte bra med obligatorisk fsk, jag tror det är vissa gruppers barn de vill fånga upp, sämre fungerande hem och därför ska alla tvingas.

• Pedalen
    Tow2Mater skrev 2017-08-21 15:47:29 följande:
    Om jag får kommentera; Man kanske inte vill betala en barnvakt, eller dra ut sjuka barn, innan man absolut måste? (Allt blir ju att väga sk fördelar mot nackdelar för hela familjens bästa.)
    Så är det naturligtvis.
    När han börjar ettan har han mognat ett år till, och kan förhoppningsvis cykla själv till kompisen en bit bort, vars mamma sedan följer dem resten av vägen. Annars får jag lägga om mina arbetstider och istället för en ledig dag sluta tidigare alla dagar. Men det är då. Just nu är det inte ett alternativ.
Svar på tråden Vilka barn är det som inte går i förskoleklass?