• Anonym (loveemall)

Är jag sjuk i huvudet? Vill ha dem alla typ.

Kan man vara kär i flera stycken samtidigt?

Kan man älska någon så djupt att man skulle gå genom eld och vatten för den men ändå åtrå någon annan?

Vad är det som får någon att inte kunna nöja sig med en?

Hur löser man dessa situationer?

Jag är galet kär i min sambo, älskar honom något så otroligt mycket. Vi lever ett fantastiskt liv tillsammans. Jag kan ändå inte sluta sukta efter en annan som jag suktat efter i många år, han som får min puls att öka rejält, han som får min lust att svämma över. Och jag kan inte låta bli att flirta lite med två andra som jag vet vill ha mig.

Vad är det för fel på mig?
    Detta måste väl vara något sjukligt?
    Eller är det normalt? Är det möjligt?

• Svar på tråden Är jag sjuk i huvudet? Vill ha dem alla typ.
  • Anonym (sjuk)

Det sjuka ligger inte i att du blir attraherad av andra, det sjuka ligger i att du påstår att du "inte kan låta bli". Klart som fan att du kan, massor med människor gör det dagligen, du respekterar och älskar bara inte din sambo tillräckligt mycket för att låta bli, dit ego är viktigare för dig än vad han är. Om du inte vill totalknäcka din sambo som du säger dig "älska" så borde du kanske söka hjälp för det där.

• P30

Jag är som du och lever poly. Jag har varit sådan i hela mitt liv och försökt att anpassa mig till monogaminormen. Det har inte gått och nu lever jag poly. Just nu har jag inga egentliga långvariga långsiktiga kärleksrelationer. Mer av typen KK eller så. Just nu söker jag inga förhållanden heller, det enda jag saknar är några mys- och goskompisar.

Det är rätt komplicerat att vara tillsammans med en monogam som poly, det enda rimliga är att läsa på om poly och komma ut till din kille och berätta.

Jag håller tummarna.

PS. Helen Fischer är monogamins främste väktare. Hon har en del vettiga idéer och en del som är alldeles för normiga. När det gäller psykologiska undersökningar av typen "hur ofta känner du känslan X" tror jag det är rätt svårt att få dem vetenskapligt vattentäta. Hur många som identifierade sig som poly var med i undersökningen? Hur mäts förälskelse (självskattning)? 
    Jag tror inte riktigt det går att få svar på dem när du finläser undersökningarna.

Läs om vem jag är i profilbeskrivningen. Om du vill!
  • MaryM
    P30 skrev 2017-08-06 02:32:25 följande:

Jag är som du och lever poly. Jag har varit sådan i hela mitt liv och försökt att anpassa mig till monogaminormen. Det har inte gått och nu lever jag poly. Just nu har jag inga egentliga långvariga långsiktiga kärleksrelationer. Mer av typen KK eller så. Just nu söker jag inga förhållanden heller, det enda jag saknar är några mys- och goskompisar.

Det är rätt komplicerat att vara tillsammans med en monogam som poly, det enda rimliga är att läsa på om poly och komma ut till din kille och berätta.

Jag håller tummarna.

PS. Helen Fischer är monogamins främste väktare. Hon har en del vettiga idéer och en del som är alldeles för normiga. När det gäller psykologiska undersökningar av typen "hur ofta känner du känslan X" tror jag det är rätt svårt att få dem vetenskapligt vattentäta. Hur många som identifierade sig som poly var med i undersökningen? Hur mäts förälskelse (självskattning)? 

Jag tror inte riktigt det går att få svar på dem när du finläser undersökningarna.

Hej P30! Jag minns dig från några år tillbaka. Visst hade du sambo då men typ öppet förhållande? Eller minns jag fel?
    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Fjäril Vingad

Självklart kan man älska flera samtidigt. Eller också älska en och ha lust till andra.

Själv är jag poly, har ett förhållande och möjligheten att ha fler. Just nu vare sig vill jag dock, eller har tid/möjlighet. Min partner har ett förhållande till.

Det som är viktigt vad man gör med det man känner. När jag insåg att jag är poly var jag ihop med en monogam man. Efter mycket funderande pratade jag med honom om mina känslor och han kom efter eget funderande fram till att han inte ville öppna upp. Vi valde att göra slut, men är ff vänner.

Idag skulle jag inte byta ut detta liv mot någonting!

• P30
    MaryM skrev 2017-08-06 07:19:45 följande:
    Hej P30! Jag minns dig från några år tillbaka. Visst hade du sambo då men typ öppet förhållande? Eller minns jag fel?
    Det stämmer. Tyvärr fick vi inte ihop det där. Vi tycker fortfarande om varandra, men även om vi båda ville leva öppet (snarare att hon ville väl det för det mesta, det var lite ambivalent...) men där hon inte klarade av när jag blev kär i andra. Sex med andra var enklare för henne.

Det är inte så lätt det här, inte för någon. Hon har haft det supertufft och det har jag också. Även om det känns enormt sorgligt att inte komma vidare är det ibland det rätta sättet.
    Läs om vem jag är i profilbeskrivningen. Om du vill!
  • Anonym (Älska)

NEJ! Varför skulle du vara sjuk i huvudet för det? Se det som en tillgång!

• Pussan

Hoppas slippa uppleva den dagen jag inte har lust att flirta lite

• Anonym (loveemall)

Tack för era svar.
    Blandade svar självklart och jag vet varken ut eller in för mina känslor kring det hela är blandade.
    Jag känner en otrolig skam samtidigt som min kropp darrar när jag tänker på vissa, pulsen ökar, jag sluter mina ögon och försvinner in i en fantasi.

Jag har sökt hjälp hos psykolog och ska försöka bli kvitt detta. Hoppas jag under tiden lyckas hålla mig till sans. Jag vet att det låter sjukt, jag förstår att vissa skriver att jag inte kan älska min man men det gör jag.. och ändå vill jag ha andra, rent lustmässigt, sexuellt. Det är därför jag söker hjälp. 

• Anonymisk

Det positiva i det du skriver är att du är ärlig och uppriktig vad gäller din lust.

Det svåra är att gå in i eventuella relationer då de är komplicerade och kan såra de som betyder mycket för dig.

Kanske kan du använda de andra männen när du fantiserar (med din sambo eller själv).

Kanske du behöver tillfredsställa dig själv för att få mer ro.

Har du funderat över varifrån det kommer. Söker du bekräftelse, tillfredställelse, sex....

Beroend på detta så får du försöka hitta lösningar som passar bäst.

Är det främst sex så går ju det att lösa t.ex. på olika sätt.

Det viktigaste är att du respekterar dig själv och de inblandade.

• Varmahänder

Du är helt normal. Du är evolutionärt programmerad för det. Monogami är en modern social konstruktion som kom när det var viktigt vem som var far till barnet pga att man ville veta vem som skulle ärva gården typ. Läs Sex at dawn. Den är upplysande.

• noldon

Först måste du nog definera ordet älska.

klart man kan älska mer än en person samtidig?

Älskar du inte dina föräldrar/barn/syskon/vänner/partner?

Älska och åtrå är 2 helt olika saker.

Åtrå handlar mer om nyfikenhet som skapas från en fantasi.

Att älska någon är att man känner så starkt för en annan människa att man tänker på den personens välmående och agerar utefter den personens välbefinnande. Att älska någon är ett osjälviskt handlande. När man ställer upp för att man vill och inte för att man räknar med att få nåt tillbaks. 

Man äslkar inte en person om man säger saker som tex. "Om inte du gör detta för mig, så (händer dessa konsekvener)" Resonerar man så så är den enda man äslkar i det fallet en själv. Man gör det för att själv få nåt.

Så ja självklar kan man älska mer än en person.

och man kan absolut åtrå fler än en.

Monogami hos människan är en social konsturktion. Personligen tror jag inte att vi naturligt är gjorda för monogami. Och bara 3% av alla djurarter lever monogamiskt majoriteten är fåglar. 

försök föreställa dig att du gör slut med din sambo och lämnar honom. och försök känna efter om det är nåt du vill. och vilka känslor det väcker. då tror jag du får dit svar till vad du ska göra.

den personen som du suktar efter är det pga hur han ser ut eller hans personlighet. Hur går dina tankar kring honom. ser du en framtid med honom eller är det bara att han är fysiskt attraktiv och du känner en sexuell nyfikenhet. 

sånt händer alla.  Men det stannar oftast till att vara en fantasi. och det är rätt normalt.

Och självklart flirtar du med dom du vet vill ha dig. Du får ju uppmärksamhet från dom och vem vill inte ha uppmärksamhet.

• Anonym (sjuk)
    Varmahänder skrev 2017-08-17 01:58:27 följande:

Du är helt normal. Du är evolutionärt programmerad för det. Monogami är en modern social konstruktion som kom när det var viktigt vem som var far till barnet pga att man ville veta vem som skulle ärva gården typ. Läs Sex at dawn. Den är upplysande.

Sex at dawn är en teori, inte vedertagen sanning. En teori som för övrig fick utstå väldigt mycket kritik från övriga forskare.

Dessutom om man anser att monogami är en modern social konstruktion så bör man kanske vara öppen med det med sin partner.
Svar på tråden Är jag sjuk i huvudet? Vill ha dem alla typ.