Först måste du nog definera ordet älska.
klart man kan älska mer än en person samtidig?
Älskar du inte dina föräldrar/barn/syskon/vänner/partner?
Älska och åtrå är 2 helt olika saker.
Åtrå handlar mer om nyfikenhet som skapas från en fantasi.
Att älska någon är att man känner så starkt för en annan människa att man tänker på den personens välmående och agerar utefter den personens välbefinnande. Att älska någon är ett osjälviskt handlande. När man ställer upp för att man vill och inte för att man räknar med att få nåt tillbaks.
Man äslkar inte en person om man säger saker som tex. "Om inte du gör detta för mig, så (händer dessa konsekvener)" Resonerar man så så är den enda man äslkar i det fallet en själv. Man gör det för att själv få nåt.
Så ja självklar kan man älska mer än en person.
och man kan absolut åtrå fler än en.
Monogami hos människan är en social konsturktion. Personligen tror jag inte att vi naturligt är gjorda för monogami. Och bara 3% av alla djurarter lever monogamiskt majoriteten är fåglar.
försök föreställa dig att du gör slut med din sambo och lämnar honom. och försök känna efter om det är nåt du vill. och vilka känslor det väcker. då tror jag du får dit svar till vad du ska göra.
den personen som du suktar efter är det pga hur han ser ut eller hans personlighet. Hur går dina tankar kring honom. ser du en framtid med honom eller är det bara att han är fysiskt attraktiv och du känner en sexuell nyfikenhet.
sånt händer alla. Men det stannar oftast till att vara en fantasi. och det är rätt normalt.
Och självklart flirtar du med dom du vet vill ha dig. Du får ju uppmärksamhet från dom och vem vill inte ha uppmärksamhet.