• Anonym (ex är alltid ex)

Varför vill killar oftast fortsätta ligga med sina ex trots att det tagit slut?

Varför vill man fortsätta ligga med någon man tappat känslorna för? Är inte det lite märkligt. För mig och många andra kvinnor försvinner all sexuell attraktion när kärleken  väl är borta.

• Svar på tråden Varför vill killar oftast fortsätta ligga med sina ex trots att det tagit slut?
  • Erreken

Min gissning är desperation eller brist på andra kvinnor.
    Man stannar i sin trygga zon och fortsätter med det man redan "vet" och har tillgänligt.
    Tar man en period där man faktiskt är ensam och lär sig att klara av det så kommer nog självrespekten vinna, och man går hellre sex.lös än att träffa sitt ex igen, det tog ju slut av en anledning?

• Leostar

Gjorde det ett tag med ett ex.
    Hon gjorde slut men vi fortsatte att ses lite och hade kontakt och det kom fram att jag var den bästa hon legat med och hon låg absolut på min topplista också... däremot funkade inte själva förhållandebiten men sexet var kalasbra så varför inte fortsätta med den biten liksom.

• Anonym (sådär)
    Erreken skrev 2020-10-12 11:43:13 följande:

Min gissning är desperation eller brist på andra kvinnor.
    Man stannar i sin trygga zon och fortsätter med det man redan "vet" och har tillgänligt.
    Tar man en period där man faktiskt är ensam och lär sig att klara av det så kommer nog självrespekten vinna, och man går hellre sex.lös än att träffa sitt ex igen, det tog ju slut av en anledning?

Nja, jag tycker du blandar ihop saker.

Det tog slut av en anledning... men den anledningen behöver inte ha ett dugg med sex eller självrespekt att göra. TS frågeställning handlar trotts allt om varför män fortsätter LIGGA med sitt ex. Och svaret på den frågan är ganska enkel, för att hon går med på det. Om man inte har någon annan att ha sex med och exet är ok med att fortsätta ha sex fast man gjort slut (förmodligen av samma anledning) så finns ingen som helst anledning att inte göra det och det har inte ett dugg med självrespekt att göra.

Självrespekten kommer möjligen in i bilden om han fortfarande har känslor för sitt ex och har svårt att släppa taget, eller om han lurar henne att tro att han fortfarande har känslor för henne för att få sex eller tvärtom.. då kan det möjligen uppstå moraliska dilemman som nöter på självrespekten. Men om båda är helt införstådda i att det är slut men att man fortsätter träffas för att ha sex så är det inget annat än en praktisk lösning på tillgång till sex.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Sex är trevligt) skrev 2020-10-08 18:16:34 följande:

För att sex är trevligt. Man gör en kalkyl i huvudet och tänker kanske: "Jag är olyckligt kär i henne fortfarande, hon lämnade mig. Det här gör det svårare att träffa någon ny, svårare att gå vidare i livet, och jag känner mig ledsen efteråt...men knulla är trevligt.". Vill hon då också fortsätta ha sex så kan man värdera detta högre än det negativa.

Jag gör personligen inte det. Vill hon inte ha mig som partner så tackar jag nej till sex. Mår alldeles för dåligt annars då jag hoppas på mer. Bättre att avstå. 

Skulle ej heller utnyttja någon som inte jag känner för men som känner för mig för sex. Visst sex är min absoluta favoritsyssla, men det hindrar kanske att hon går vidare som det hade hindrat mig. Har man vart i den sitsen vill man inte sätta någon annan i den. Är inte särskilt moralisk och vänlig av mig annars men vill inte lura någon så. Är för taskigt.

Men varför drar du automatiskt kopplingen till att vara olyckligt kär eller känna något öht för personen? Det är väl inget måste för att ha sex?

Och på vilket sätt menar du att det skulle vara omoraliskt att fortsätta ha sex med någon om båda är fullt införstådda i att det enbart handlar om sex och inget mer än så?

PÅ vilket sätt hindrar du någon att gå vidare om du är helt öppen med vad du vill och inte vill? 
  • Snucke

Jag har gjort det vid något tillfälle men då har det mer varit som en skarpt markerad punkt för förhållandet, ett avslut. Fortsätter man att höra av sig till ett gammalt ex bara för att få ligga så kan jag bara tänka mig att det är av ren bekvämlighet.

• Kirenaj68

Min dåvarande relation tog slut i april 2006 och i sept samma år hade mitt ex och jag sex och det var det skönaste sexet jag haft. Inget planerat. Det bara hände och det var fantastiskt. 

• Anonym (G)
    Snucke skrev 2020-10-14 09:49:48 följande:
    Jag har gjort det vid något tillfälle men då har det mer varit som en skarpt markerad punkt för förhållandet, ett avslut. Fortsätter man att höra av sig till ett gammalt ex bara för att få ligga så kan jag bara tänka mig att det är av ren bekvämlighet.
    +1
  • Anonym (slut)

När jag och sambon separerade så hade vi sex trots att det var slut det på gick under några månader medan vi delade upp våra saker.
    Det började nästan alltid med en fika i tv soffan med lite prat om det praktiska och lite minnen sedan någon smekning.
    Kommer inte ihåg men plötsligt små hånglade vi och kläderna åkte av jag mins att jag tog henne bakifrån över soffbordet de flesta gångerna utan kondom.
    Jag mins att jag tänkte varje gång vi knullade att det var väldigt dumt att köra avbrutet och riskera att göra henne på smällen.
    Samtidigt en skön känsla att krama hennes bröst och knulla henne kanske för sista gången.
    Men så här i efter hand har man tänkt vilken risk man tog.

• Anonym (Kan vara fint)

Sex med en man känner väl som man inte fått vara nära ett tag när man separerar.... Klart känslor finns som kan skapa attraktion.

Så kom jag och min kärlek tillbaka till varandra. Intimt självklart ömsint sex påminde oss om vad vi vill ha. 

• Anonym (mohaha)
    Kirenaj68 skrev 2017-08-07 02:27:59 följande:

Det är nog lite olika från fall till fall. När ett av mina ex och jag gjorde slut bodde vi fortfarande ihop ett par månader efter uppbrottet p.g.a av att jag inte kunde få tag i en lägenhet fortare än så. Vi hade sex ofta trots att vi hade gjort slut och det var hon som alltid tog initiativet och jag hade inget emot det. 

det här vill jag se kvinnor förklara
  • Anonym (mohaha)
    Anonym (.) skrev 2017-08-07 02:02:47 följande:

Tror killar i högre grad än kvinnor frikopplar sex från kärlek. Men det är rätt vanligt att kvinnor, i brist på ny partner söker sig till ex och istället har ett kk relation ett tag efter att förhållandet tagit slut.

det här vill jag se kvinnor förklara
  • Anonym (mohaha)
    Anonym (slut) skrev 2022-11-26 23:28:47 följande:

När jag och sambon separerade så hade vi sex trots att det var slut det på gick under några månader medan vi delade upp våra saker.
    Det började nästan alltid med en fika i tv soffan med lite prat om det praktiska och lite minnen sedan någon smekning.
    Kommer inte ihåg men plötsligt små hånglade vi och kläderna åkte av jag mins att jag tog henne bakifrån över soffbordet de flesta gångerna utan kondom.
    Jag mins att jag tänkte varje gång vi knullade att det var väldigt dumt att köra avbrutet och riskera att göra henne på smällen.
    Samtidigt en skön känsla att krama hennes bröst och knulla henne kanske för sista gången.
    Men så här i efter hand har man tänkt vilken risk man tog.

det här skulle jag vilja se kvinnor förklara
    varför tar en kvinna sådana risker?
  • Anonym (slut)

Ja jag fattar inte att hon ens att hon ville bjuda på fika 

• Anonym (Hell no)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-12 12:33:40 följande:
    PÅ vilket sätt hindrar du någon att gå vidare om du är helt öppen med vad du vill och inte vill? 
    Ursäkta! Jag hoppar in, men det är ju så att den som har känslor har svårare att säga nej och lever på hoppet och under den tiden är den i underläge, och då utnyttjar man någon i underläge (som tycker om en mer än vad man gör den).

Mitt ex gjorde detta mot sitt s.k. f.d. KK och jag tyckte det var väldigt nedrigt gjort, jag såg hennes min en gång och den sa allt. Han resonerade som du. Jag tappade känslor för honom över det då jag såg henne som en syster, så gör man bara inte. I flera år dessutom. Sen så fort han fick chans på mig (han var kär i mig länge) så var det adios med henne. Jag hade ingen koll på att han var en KK-kille då han aldrig gav mig idén att tro det, han gav mig allt på en tallrik, och där stod hon och såg på, inte fått nåt alls. 

Jag har ett annat ex som efter jag lämnat fortfarande hade känslor för mig och det länge: jag skulle aldrig drömma om att ha nått KK med honom. Den som är i överläge, den som inga känslor har, och märker, vet om att den andre har det måste då ha moralen och empatin i sig att sluta ha sex med den andre. Det är den som måste då vara den stränga. Det är schysstast så. Jag har alltid tänkt att det kunde lika gärna ha varit jag (som varit den som har känslor). Och hade det varit jag så önskar jag då att den andre skulle avslutat det hela.
  • OlleSQ
    Anonym (ex är alltid ex) skrev 2017-08-07 01:13:06 följande:
    Varför vill killar oftast fortsätta ligga med sina ex trots att det tagit slut?

Varför vill man fortsätta ligga med någon man tappat känslorna för? Är inte det lite märkligt. För mig och många andra kvinnor försvinner all sexuell attraktion när kärleken  väl är borta.

När man inte delar vardagen så slipper man alla trista bitar i ett förhållande, samtidigt brukar man veta vilka punkter man skall peta på för att ha bra sex med henne och man slipper allt spel som krävs med en ny kvinna.

Det är sällan sexet som är problemet i ett förhållande ur ett manligt perspektiv.

• Anonym (sådär)

Som svar på din fråga TS:

1) Man behöver inte vara kär för att ha sex, sex och kärlek är två HELT skilda saker som KAN kombineras om man vill men är inte en nödvändighet. Precis som man KAN knulla ett ONS utan att ha planer på att gifta sig och skaffa 2.5 barn, villa och vovve så går det precis lika bra med ett ex.

2) Hitta nån att ha sex med är inte alltid lätt, speciellt inte för killar och då är ett villigt ex väldigt praktiskt under tiden man letar nytt, det behövs inget fjäskande och gullande för att hon ska släppa till för det är redan gjort för länge sen.

3) Människor är vanedjur och väljer oftast det som är välkänt och enklast, är man van att knulla med samma person så är det lätt att man fortsätter med det även efter att man gjort slut rent formellt bara för att det är enklast så.

Och JA detta gäller båda könen och inget som är unikt för just män även om många kvinnor verkar inbillar sig att de minsann är lite förmer än andra för att de minsann inte knullar utan att vara kära... ofta samma personer som sen tycker att det är helt ok att knulla nån annan än sin partner bara man är kääääär eftersom kääääärlek är det viktigaste i universum och det ultimata frikortet som rättfärdigar precis vad som helst Drömmer

• Anonym (Ytterligare)

Yttreligare en generaliserande tråd om killar/ män. Titta hit nu, ni kvinnor som säger att kvinnor "aldrig" gereraliserar över män på forumet.

Till TS. Du kan inte bara utgå från dina och eventuellt dina vänners och bekantas erfarenheter och tro att "alla" killar är sådana.

Svar på tråden Varför vill killar oftast fortsätta ligga med sina ex trots att det tagit slut?