• Anonym (A)

När de ekonomiska förutsättningarna är så otroligt olika för barnen

Både jag och min sambo har varsin dotter på heltid (de är 10 och 11 år gamla). Hans ex jobbar som ganska hög chef på ett gigantiskt kryssningsfartyg som seglar i Karibien och min sambo är ekonom och tjänar bra med pengar. Jag och andra sidan studerar till förskolelärare (har två år kvar) och min dotters pappa finns inte med i bilden alls (får underhåll från Försäkringskassan).

Min sambo står för de mesta av de gemensamma kostnaderna så jag och min dotter har det mycket bättre än vad vi skulle ha haft det om vi bodde själva. Däremot reser hans dotter och hälsar på sin mamma 2-3 gånger per år, ofta till exotiska destinationer där kryssningsfartyget ligger i hamn eller till Miami där hennes mamma bor när hon är ledig. Min sambo och hans dotter åker till Alperna och åker skidor, tar en weekend i någon storstad ett par gånger per år etc. Jag har inte råd att resa någonstans med min dotter utan vi hänger med ibland när min sambo betalar för oss alla fyra (min sambo och hans dotter reser ensamma kanske två gånger för varje gång vi åker alla fyra). Hans dotter har en egen ponny, har märkeskläder, senaste tekniken, ny cykel etc. Min dotter har inget av det. Hon vill också så gärna rida men jag har inte råd så hon får rida min sambos dotters ponny några gånger per år på nåder från sambos dotter.

Om ett par år kommer jag att tjäna tillräckligt bra för att kunna ta med min dotter på mer saker. Däremot kommer jag aldrig att nå upp i de nivåerna som min sambo (och hans ex som skickar pengar till dottern varje månad) tjänar och kan lägga på sin dotter.

Min dotter är så klart ledsen att hennes styvsyster som hon bor på heltid med får så mycket mer än vad hon får.

Vet egentligen inte vad jag vill med tråden mer än att skriva av mig och se om andra har det på samma sätt? Hur hanterar ni det?

• Svar på tråden När de ekonomiska förutsättningarna är så otroligt olika för barnen
  • Anonym (Anna)