• Anonym (A)

När de ekonomiska förutsättningarna är så otroligt olika för barnen

Både jag och min sambo har varsin dotter på heltid (de är 10 och 11 år gamla). Hans ex jobbar som ganska hög chef på ett gigantiskt kryssningsfartyg som seglar i Karibien och min sambo är ekonom och tjänar bra med pengar. Jag och andra sidan studerar till förskolelärare (har två år kvar) och min dotters pappa finns inte med i bilden alls (får underhåll från Försäkringskassan).

Min sambo står för de mesta av de gemensamma kostnaderna så jag och min dotter har det mycket bättre än vad vi skulle ha haft det om vi bodde själva. Däremot reser hans dotter och hälsar på sin mamma 2-3 gånger per år, ofta till exotiska destinationer där kryssningsfartyget ligger i hamn eller till Miami där hennes mamma bor när hon är ledig. Min sambo och hans dotter åker till Alperna och åker skidor, tar en weekend i någon storstad ett par gånger per år etc. Jag har inte råd att resa någonstans med min dotter utan vi hänger med ibland när min sambo betalar för oss alla fyra (min sambo och hans dotter reser ensamma kanske två gånger för varje gång vi åker alla fyra). Hans dotter har en egen ponny, har märkeskläder, senaste tekniken, ny cykel etc. Min dotter har inget av det. Hon vill också så gärna rida men jag har inte råd så hon får rida min sambos dotters ponny några gånger per år på nåder från sambos dotter.

Om ett par år kommer jag att tjäna tillräckligt bra för att kunna ta med min dotter på mer saker. Däremot kommer jag aldrig att nå upp i de nivåerna som min sambo (och hans ex som skickar pengar till dottern varje månad) tjänar och kan lägga på sin dotter.

Min dotter är så klart ledsen att hennes styvsyster som hon bor på heltid med får så mycket mer än vad hon får.

Vet egentligen inte vad jag vill med tråden mer än att skriva av mig och se om andra har det på samma sätt? Hur hanterar ni det?

• Svar på tråden När de ekonomiska förutsättningarna är så otroligt olika för barnen
  • Anonym (Anna)
    straw2008 skrev 2017-08-09 07:48:31 följande:
    Till miami skickar man väl inte sitt barn för 5 dagar över påsk ?
    O jo sen är det ju just sommar höstlov sportlov samt jullov kvar.
    Barnet har väl en veckas lov, så helg innan (2 dagar), 4 lediga dagar, samt 4 helgdagar ger ju 10 dagar totalt för barnet.
  • Ess
    Anonym (GillaLäget-Gör...!!!) skrev 2017-08-10 09:32:36 följande:
    Håller med! Det gör ont om att läsa om Askungen. Och om inte de ekonomiska förutsättningar ändras - (Ps. de kommer inte ändras avsevärt då mannen i "familjen" är ekonom utan viljan att bidra lite extra till ts dotters bättre tillvaro (fritidsaktiviteter, en cykel, nån teknikpryl, skidresor mm) och ts själv kommer att tjäna ok med en förskollärarlön, men dock inte tillräckligt för att uppnå samma standard för sin dotter ) - kommer den Askungens story att fortsätta. Ts sambo kanske tycker att ts borde med sin lön om 2år bidra mer i hushållskassan...

I förlängning när barnen blir större, växer utgifterna för barnen ännu mera. Vilket kommer synas ännu tydligare för TS dotter.

Förmodligen kommer sambons dotter vid 19 års ålder flytta hemifrån till en fin lägenhet i centrum med nya möbler mm (allt som hennes föräldrar har fixat åt henne) medan ts dotter ev får klara sig själv igen... Ja, OM man redan nu inte kan komma överens om olika lösningar där. Att ha känslan som barn om att alltid vara sämre än sin styvdotter kan skapa psykiskt ohälsa hos dottern.

Nu tycker inte jag att man ska belasta sambons dotters hästintresse och kräva att hon ska dela sin häst med en nybörjare. Utan ts mycket väl kan hitta på ngt annat kul sport för sin dotter. Och som sagt, ts dotterns sociala liv utanför "familjen" bör uppmuntras (lika barn leka bäst) , speciellt när ts redan nu säger att hennes dotter är mer introvert och ledsen över omständigheterna.
    Hon behandlas väl ändå inte som askungen. Hon har eget rum och mannen bjuder på resor och står för större delen av kostnaderna. 
    Ts kommer att va färdig utbildad om två år, då kan hon lägga mer på sin dotter.
    Ts har gjort fel och korkade val tidigare i sitt liv, vilket hon OCH hennes dotter får leva med nu, men eftersom hon kommit till insikt så kommer det att ordna sig så småningom utan att mannen ska agera sugardaddy åt dem.
    Anser ts att hennes dotter behöver mer än hon kan ge henne så finns alltid möjligheten att stämma dotterns pappa på högre underhåll. Men har inte han det heller så fett så får ts leva med sina livsval, och hennes dotter med de val som mamman tagit åt henne.

Om nu dottern är så väldigt ledsen över omständigheterna så får ts va lite mer tydlig och peka ut vad som blivit bättre för dem tex eget rum.
    Jag håller med Påven att ts får prata med dottern om deras ekonomi och livssituation.
  • Påven Johanna II
    Ess skrev 2017-08-10 10:20:59 följande:
    Hon behandlas väl ändå inte som askungen. Hon har eget rum och mannen bjuder på resor och står för större delen av kostnaderna. 
    Ts har gjort fel och korkade val tidigare i sitt liv, vilket hon OCH hennes dotter får leva med nu, men eftersom hon kommit till insikt så kommer det att ordna sig så småningom utan att mannen ska agera sugardaddy åt dem.
    Anser ts att hennes dotter behöver mer än hon kan ge henne så finns alltid möjligheten att stämma dotterns pappa på högre underhåll. Men har inte han det heller så fett så får ts leva med sina livsval, och hennes dotter med de val som mamman tagit åt henne.

Om nu dottern är så väldigt ledsen över omständigheterna så får ts va lite mer tydlig och peka ut vad som blivit bättre för dem tex eget rum.
    Jag håller med Påven att ts får prata med dottern om deras ekonomi och livssituation.
    Och jag håller med dig om det du skriver.

Hade jag sett några som helst tecken i ts text på att hennes dotter skulle behandlas som Askungen så hade mitt förutvarande och detta inlägg låtit väldigt annorlunda. Jag tycker inte alls att det verkar vara så och då bör man ju inte heller få det att låta som om så vore fallet.
  • Anonym (inte OK)

Det handlar inte om vad flickan har - det är säkert mer än vad många barn i låginkomstfarmijer har. Det handlar om den mycket stora skillnaden i vardagen gentemot det andra barn hon delar hem med.

Men har inte han det heller [dotterns pappa möjllighet att bidra med mer, i den mån han lever/är tillgänglig; min anm] så fett så får ts leva med sina livsval, och hennes dotter med de val som mamman tagit åt henne.

Ja, TS dotter får leva med TS val. Och de är upp till TS. Du föreslår t ex att TS pekar ut för dottern de fördelar hon har idag. Personligen hade jag inte valt att alls leva /kvar/ i en gemensamt hushåll där barnen hade det så olika ställt i det egna hemmet. Vi bor inte i ett land där valen står mellan att vara den fattiga styvsystern och att leva på gatan och jag tror att barnets självklänsla mår bättre även om det vore på försörjningsstödsnivå jämfört med att dela hem med en styvsyster som har så tydligt bättre ekonomisk situation i vardagen. Men att TS eget bagage med tidigare sumpade studielån och skulder gör tröskeln högre för henne att söka sig något eget, även kärlek till sambon borträknad, inser jag.
  • Anonym (GillaLäget-Gör...!!!)

Åh, hoppas på det bästa! Hoppas att det ordnar sig för dottern och ts! Och att dottern förstår situationen.
  • Ess
    Anonym (inte OK) skrev 2017-08-10 10:54:06 följande:

Det handlar inte om vad flickan har - det är säkert mer än vad många barn i låginkomstfarmijer har. Det handlar om den mycket stora skillnaden i vardagen gentemot det andra barn hon delar hem med.

Ja, TS dotter får leva med TS val. Och de är upp till TS. Du föreslår t ex att TS pekar ut för dottern de fördelar hon har idag. Personligen hade jag inte valt att alls leva /kvar/ i en gemensamt hushåll där barnen hade det så olika ställt i det egna hemmet. Vi bor inte i ett land där valen står mellan att vara den fattiga styvsystern och att leva på gatan och jag tror att barnets självklänsla mår bättre även om det vore på försörjningsstödsnivå jämfört med att dela hem med en styvsyster som har så tydligt bättre ekonomisk situation i vardagen. Men att TS eget bagage med tidigare sumpade studielån och skulder gör tröskeln högre för henne att söka sig något eget, även kärlek till sambon borträknad, inser jag.
    Det kan omöjligt ha kommit som en överraskning för ts att mannens dotter har en hög levnadsstandard, vilket till hälften beror på hennes mammas val. Det har hon vetat innan de flyttade ihop. 

Om det nu är ridningen som är en käpphäst här, varför inte ta reda på exakt vad det kostar inkl att köpa beg utrustning. Sedan fråga mannen om hon kan få LÅNA de pengar som behövs och betala tillbaks efter studierna.
    Jag tycker 1000 kr i månaden låter oskäligt mycket och tycker att ts bör kolla runt mer.
  • Anonym (Bob apelsin)
    Anonym (inte OK) skrev 2017-08-10 10:54:06 följande:

Om barnet fick välja mellan att återgå till sitt tidigare liv; att bo med mamma i en etta istället för att ha eget rum i fyran de nu bor i, att inte få de en-två semesterresor hon nu bjuds på av sin styvfar samt övrig standardhöjning hon och hennes mamma fått genom att flytta in hos mannen och hans dotter är det inte säkert att hon tycker att livet är så dåligt.

Med tanke på hur mycket TS borde kunna ha i inkomst har hon antingen väldigt stora skulder som hon betalar av, alternativt så har hon valt att inte ta särskilt mycket studiemedel utan är nöjd med att mannen försörjer henne och hennes dotter till stor del.

TS sambo verkar behandla hennes dotter juste, flickorna har varsitt rum och de får båda åka på semesterresor som mannen bekostar.

Att, som några i tråden, kalla TS dotter för "Askungen" är en skymf, både mot de barn som verkligen blir behandlade som något katten släpat in av sina styvföräldrar, men också mot alla dem som verkligen lever på marginalen och aldrig skulle kunna drömma om en semesterresa, egna rum osv.

TS är den som har ansvar för sitt barns välmående och som genom extrajobb el. liknande kan förbättra sin dotters situation ytterligare, hennes sambo har redan givit dem en rejäl standardhöjning.
  • Ess
    Anonym (GillaLäget-Gör...!!!) skrev 2017-08-10 11:08:19 följande:
    Åh, hoppas på det bästa! Hoppas att det ordnar sig för dottern och ts! Och att dottern förstår situationen.
    Om nu ts har tagit sig i kragen och ryckt upp sig, så är jag helt säker på att det kommer att ordna sig.

Kan ju faktiskt delvis va därför mannen inte vill bidra med mer än vad han gör. Han vill inte riskera att ts faller tillbaks i att skita i studier osv så att han ensam får dra hela lasset. Hon har ju trots allt den bakgrunden.
    Han bjuder trots allt på resor åt allihop, sen är det inte så konstigt om han även vill ha egentid med sin dotter och resa med bara henne. 
  • Anonym (Tt)

Nu förstår jag TS bättre, när skulderna kommer upp i dagen.

Detta är en knivig situation. Sambon betalar redan mycket och verkar inte intresserad av att betala mer just nu.

Det är också en hel  del i vågskålen här för TS. Om  man bara ser det ur ekonomisk synvinkel har de en bättre bostadsituation nu och TS kan betala av sina gamla lån. Det är bättre än att dela en 1:a med ett barn som snart är tonåring och dras med skulder som växer. Det sistnämnda alternativet gynnar inte heller TS dotter, om man ser krasst på det.

TS kommer vara utbildad och klar för ett jobb som, om jag förstått det rätt, har  god arbetsmarknad i Sthlm, inom två år. Då är dottern i början  på tonåren och situationen kommer se väldigt annorlunda ut för TS.

Det enda sättet att ändra situationen nu är att TS ändrar sina amorteringsplaner för skulderna,  skaffar ett extrajobb ELLER att sambon ger mer pengar till  TS och hennes dotter. Varför gå som en katt kring het gröt kring det sistnämnda i tråden??
    Rent teoretiskt kan sambon och hans exfru ge mindre till sin dotter av "rättviseskäl" mot bonusdottern. Som mamma till det barnet hade jag slagit bakut. Att TS inte har skött sina kort ekonomiskt i historien ska inte hindra dem att göra som de vill med sitt barn.

Nu pratas det bara krasst om ekonomi i den här tråden, det finns andra komponenter i ett förhållande och att få till en  styvfamilj är en konstart av den högre formen. Att få allt att sitta som en smäck då det inte ens gått ett år är inte lätt.

Personligen  är jag skeptiskt mot förhållanden där de ekonomiska  förutsättningarna är så vitt skilda. Jag tjänar  dubbelt så mycket som min man.  Skillnaden är att han är fullt kapabel att stå helt på egna ben inkl ev försörjningsplikter om så skulle vara. Dessutom pratar vi klarspråk med varandra, hur obehagliga  och jobbiga samtalsämnena än må vara.

Men, att vara fattig är ett relativt begrepp och TS har ju faktiskt tagit tag i sin situation. Det kommer att bli bra, Inom sinom tid.

• Det kommer bli bra
    Anonym (A) skrev 2017-08-09 22:41:16 följande:

Tack för alla svar. Här kommer svar på frågorna jag sett i tråden:

Jag och min sambo har varit tillsammans i tre år och bott ihop sedan ett år tillbaka (sep 2016). Jag och dottern flyttade in i hans lägenhet (fyra sovrum) där dottern fick ett eget rum. Innan delade jag och henne på en etta.

Dottern och sambons dotter kommer överens och umgås en del men de är också ganska olika. Sambons dotter är mer utåtriktad och tjejig medans min dotter är tillbakadragen och inte så intresserad (än iaf) av kläder etc. Får ibland känslan av att sambons dotter inte uppskattar att vi bor med dem men att hon inte har något emot oss som personer. Något jag respekterar.

Jag har ganska stora skulder pga tidigare klavertramp som jag betalar av på (misslyckades med att ta mina poäng när jag pluggade för fem år sedan pga depression, blev av med CSN så levde ett år på småkrediter). Så lever på ungefär 6.000 kronor i månaden. Då står jag för hälften av matinköpen (ca 3.000 kronor) i hushållet men inga andra kostnader. Så jag och min dotter har tillsammans ca 3.000 i månaden och då behöver jag SL kort, betala våra mobiler, försäkringar, kläder mm. Vi klarar oss men i dagsläget kan jag inte betala för ridskola. Om två år kommer jag om allt går som det ska vara skuldfri och har studerat klart.

Min sambo tjänar ca 50.000 i månaden efter skatt så ekonomin är inga problem för honom. Har frågat om inte han kan tänka sig att sponsra dotterns ridning med en tusenlapp i månaden men han är inte intresserad och jag förstår egentligen även om jag blev besviken.

Ponnyn som sambons dotter äger fick hon runt jul. Mamman betalar alla kostnader utom tävling och träning som min sambo betalar. Hon vill inte ha någon nybörjare på ponnyn är hennes argument till att min dotter bara får rida då och då. Kan ingenting om hästar men kan ju inte precis tvinga min sambo att tvinga sin dotter...

Om din plan med tråden är att dottern ska få det mer likt bonusdotterns materiella standard finns några saker du själv kan göra: 

- Du kan skaffa ett extrajobb. tex en timvikariepool för vik på fsk de dagar du inte har studier. Ingenstans i landet är det föreläsningar på Fsk-programmet varje dag. Du har redan ditt schema och kan därför meddela de dagara du kan jobba. Plugga gör du tillsammans med flickorna på kvällen efter skolan. Kan ju vara riktigt mysigt att ni alla tre gör era respektive läxor. 

- Det andra, mindre bra alternativt antar jag, är att du förhandlar med banken där du har lån om att betala av X kr mindre i månaden och har då över att lägga dessa på din dotters materiella standard och ridintresse.

- Du pratar med mannen om att du vill resa med honom och dottern och åka skidor tex och frågar om du kan låna pengar av honom tills du fått jobb eller om han kan tänka sig någon annan lösning.

- Du undervisar din dotter om ekonomi och om att du gjort dåliga ekonomiska val och du därför har ont om pengar. På detta sätt förebygger du känslan hos din dotter om att hon blir orättvist behandlad.

Sen angående att bonusdottern inte vill låna ut ponnyn till någon som inte kan rida. Det kan väl knappast vara rimligt att bonusdottern ska lära din dotter rida eller gå bredvid och leda/hålla uppsikt över ponnyn, för det måste ju hon eller någon annan kunnig göra om din dotter lånar ponnyn. Om det är någon annan kostar det ändå pengar med ridlektioner även om man har en gen ponny eller en ponny man får låna. Jag tycker du ska förklara att det handlar om din dotters och ponnyns väl och ve att inte låta dottern rida utan kunskaper i ridning. Kan du inte hitta något fritidsintresse för din dotter du har råd med och som hon är intresserad av förutom ridning? Då har båda en varsin sport/hobby även om de kostar olika.
  • Anonym (Anna)
    Det kommer bli bra skrev 2017-08-10 13:18:36 följande:
    Om din plan med tråden är att dottern ska få det mer likt bonusdotterns materiella standard finns några saker du själv kan göra: 

- Du kan skaffa ett extrajobb. tex en timvikariepool för vik på fsk de dagar du inte har studier. Ingenstans i landet är det föreläsningar på Fsk-programmet varje dag. Du har redan ditt schema och kan därför meddela de dagara du kan jobba. Plugga gör du tillsammans med flickorna på kvällen efter skolan. Kan ju vara riktigt mysigt att ni alla tre gör era respektive läxor. 

- Det andra, mindre bra alternativt antar jag, är att du förhandlar med banken där du har lån om att betala av X kr mindre i månaden och har då över att lägga dessa på din dotters materiella standard och ridintresse.

- Du pratar med mannen om att du vill resa med honom och dottern och åka skidor tex och frågar om du kan låna pengar av honom tills du fått jobb eller om han kan tänka sig någon annan lösning.

- Du undervisar din dotter om ekonomi och om att du gjort dåliga ekonomiska val och du därför har ont om pengar. På detta sätt förebygger du känslan hos din dotter om att hon blir orättvist behandlad.

Sen angående att bonusdottern inte vill låna ut ponnyn till någon som inte kan rida. Det kan väl knappast vara rimligt att bonusdottern ska lära din dotter rida eller gå bredvid och leda/hålla uppsikt över ponnyn, för det måste ju hon eller någon annan kunnig göra om din dotter lånar ponnyn. Om det är någon annan kostar det ändå pengar med ridlektioner även om man har en gen ponny eller en ponny man får låna. Jag tycker du ska förklara att det handlar om din dotters och ponnyns väl och ve att inte låta dottern rida utan kunskaper i ridning. Kan du inte hitta något fritidsintresse för din dotter du har råd med och som hon är intresserad av förutom ridning? Då har båda en varsin sport/hobby även om de kostar olika.
    TS ska undervisa dottern om ekonomi, samtidigt som TS betalar av mindre av sina skulder och lånar av sambon, för att kunna konsumera mera?

Känns inte speciellt smart, men det viktiga är väl att leva som de som har pengar, istället för att ta eget ansvar. TS har gjort fel tidigare, då ska hon väl inte fortsätta låna, är ju hur korkat som helst.
  • Det kommer bli bra
    Anonym (Anna) skrev 2017-08-10 13:32:03 följande:
    TS ska undervisa dottern om ekonomi, samtidigt som TS betalar av mindre av sina skulder och lånar av sambon, för att kunna konsumera mera?

Känns inte speciellt smart, men det viktiga är väl att leva som de som har pengar, istället för att ta eget ansvar. TS har gjort fel tidigare, då ska hon väl inte fortsätta låna, är ju hur korkat som helst.
    Nja, tror du missförstod mig, skrev att det var ett mindre bra alternativ att betala av mindre i lån. Undervisa om ekonomi var som ett fjärde förslag, inte en kombination med förslag nummer 2. 
  • Anonym (Mam)
    Anonym (A) skrev 2017-08-09 22:41:16 följande:

Ponnyn som sambons dotter äger fick hon runt jul. Mamman betalar alla kostnader utom tävling och träning som min sambo betalar. Hon vill inte ha någon nybörjare på ponnyn är hennes argument till att min dotter bara får rida då och då. Kan ingenting om hästar men kan ju inte precis tvinga min sambo att tvinga sin dotter...

Yepp. Så funkar det tyvärr med tävlingshästar. Man kan inte låta någon annan okunnig rida ens häst.
Svar på tråden När de ekonomiska förutsättningarna är så otroligt olika för barnen