• Anonym (A)

När de ekonomiska förutsättningarna är så otroligt olika för barnen

Både jag och min sambo har varsin dotter på heltid (de är 10 och 11 år gamla). Hans ex jobbar som ganska hög chef på ett gigantiskt kryssningsfartyg som seglar i Karibien och min sambo är ekonom och tjänar bra med pengar. Jag och andra sidan studerar till förskolelärare (har två år kvar) och min dotters pappa finns inte med i bilden alls (får underhåll från Försäkringskassan).

Min sambo står för de mesta av de gemensamma kostnaderna så jag och min dotter har det mycket bättre än vad vi skulle ha haft det om vi bodde själva. Däremot reser hans dotter och hälsar på sin mamma 2-3 gånger per år, ofta till exotiska destinationer där kryssningsfartyget ligger i hamn eller till Miami där hennes mamma bor när hon är ledig. Min sambo och hans dotter åker till Alperna och åker skidor, tar en weekend i någon storstad ett par gånger per år etc. Jag har inte råd att resa någonstans med min dotter utan vi hänger med ibland när min sambo betalar för oss alla fyra (min sambo och hans dotter reser ensamma kanske två gånger för varje gång vi åker alla fyra). Hans dotter har en egen ponny, har märkeskläder, senaste tekniken, ny cykel etc. Min dotter har inget av det. Hon vill också så gärna rida men jag har inte råd så hon får rida min sambos dotters ponny några gånger per år på nåder från sambos dotter.

Om ett par år kommer jag att tjäna tillräckligt bra för att kunna ta med min dotter på mer saker. Däremot kommer jag aldrig att nå upp i de nivåerna som min sambo (och hans ex som skickar pengar till dottern varje månad) tjänar och kan lägga på sin dotter.

Min dotter är så klart ledsen att hennes styvsyster som hon bor på heltid med får så mycket mer än vad hon får.

Vet egentligen inte vad jag vill med tråden mer än att skriva av mig och se om andra har det på samma sätt? Hur hanterar ni det?

• Svar på tråden När de ekonomiska förutsättningarna är så otroligt olika för barnen
  • Meriall

Svårt att vara en "riktig" familj när ni inte har gemensam ekonomi tänker jag. Bättre om ni antingen bara är ett par men inte bor ihop (så ser inte din dotter hur hans dotter har det på samma sätt) eller så bor ni ihop, ät en familj och delar på pengarna så alla får det lika bra. Resorna till mamman kan ju inte göras något åt men de tycker jag ändå inte är samma sak iom att det är ju hennes mamma...

• Anonym (Nej)

Vad säger dottern själv?

Kan hon inte få gå på ridskola?

• Anonym (...)

Det riktigt gör ont i mig, när jag tänker på hur din dotter måste känna. Visst livet är inte rättvist.. Men någon måtta får det ju vara för vad en 10-åring får utsättas för. Samtidigt är det ju inte mycket du kan göra.

Men sen tänker jag att om du gör de minsta föräldrauppgifter åt bonusdottern, så borde din man betala för det genom att ge din dotter samma standard som sin dotter. Förstår inte hur han tänker.

• Anonym (Anna)

Hur resonerade ni innan ni flyttade ihop?

• Anonym (A)
    Anonym (Nej) skrev 2017-08-07 17:28:12 följande:

Vad säger dottern själv?

Kan hon inte få gå på ridskola?

Hon är såklart ledsen att hon inte också får åka skidor, resa 4-5 gånger per år, rida/ha häst etc. Men hon är ju gammal nog att förstå varför.

Tror inte min sambo skulle vara intresserad av delad ekonomi och även om vi skulle ha det så betalar sambos ex alla kostnader för hennes dotters ponny. Därför skulle min dotter också har en ponny skulle min sambo betala för min dotters ponny medans hans ex betalar för deras dotters.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (...) skrev 2017-08-07 17:34:50 följande:

Det riktigt gör ont i mig, när jag tänker på hur din dotter måste känna. Visst livet är inte rättvist.. Men någon måtta får det ju vara för vad en 10-åring får utsättas för. Samtidigt är det ju inte mycket du kan göra.

Men sen tänker jag att om du gör de minsta föräldrauppgifter åt bonusdottern, så borde din man betala för det genom att ge din dotter samma standard som sin dotter. Förstår inte hur han tänker.

Han tänker väl att han redan nu betalar en hel del extra, båda på den vanliga hushållsekonomin, men även resor.

Frågan är väl mer hur TS tänkte innan hon blev sambo.
  • Anonym (J)

Vad säger din dotter?

Förstår hon att din sambo redan står för gemensamma kostnader och att ni får hänga med på resor när din sambo betalar för er alla?

Det vill säga att ni skulle ha mindre pengar och färre resor osv . om ni gör slut?

Det är absolut förståeligt att hon är ledsen men det är din sambo och hennes ex som bestämmer över sina pengar så att vissa FL medlemmar anser att alla ska ha gemensam ekonomi hjälper inte er om din sambo tycker annorlunda.

• Anonym (Nej)
    Anonym (A) skrev 2017-08-07 17:35:44 följande:

Hon är såklart ledsen att hon inte också får åka skidor, resa 4-5 gånger per år, rida/ha häst etc. Men hon är ju gammal nog att förstå varför.

Tror inte min sambo skulle vara intresserad av delad ekonomi och även om vi skulle ha det så betalar sambos ex alla kostnader för hennes dotters ponny. Därför skulle min dotter också har en ponny skulle min sambo betala för min dotters ponny medans hans ex betalar för deras dotters.

Då har du en klok dotter som säkert förstår att allt inte är rättvist.

Betalar exet hästen och resorna är till hennes mamma så tycker jag du måste förklara det tydligt för dottern.

Jag tycker att du ska se till att dottern får tid istället för lyxresor och märkeskläder. Gör de efter din plånbok!

Om ni tar er tid att gå till badhuset, går ut och fikar eller liknande.

När din sambo och dotter åker på weekend utomlands kanske du och din dotter kan åka på weekend till någon stad. Bo på vandrarhem och fixa picknick.

Eller så ser ni till att göra det riktigt mysigt för er två.

Laga hennes favoritmat, låt henne bestämma film och köp massa snacks som hon gillar!

Då tror jag hon kommer se tillbaka på sin barndom när hon bli äldre och inte se allt bonussyrran fick utan att du verkligen ansträngde dig för att ni skulle ha det bra och mysigt.

Sedan undrar jag igen varför hon inte får gå på ridskola?
  • Anonym (J)

TS har ni pratat om hur ni gör med ekonomin innan ni flyttade ihop?

• Deeeeela

Jag är lite i samma situation på ett sätt. Min mans exfru var tidigare hemmafru med barnen men när han lämnade henne för mig fick han oförtjänt en stämpel på sig och blev av med sin position. Sedan dess har han aldrig lyckats arbeta sig upp igen och har stått ganska stabilt på 30 000 till nu 35 000 innan skatt... medan han tjänade sexsiffrigt när vi träffades...

Hans exfru har gift om sig med en framgångsrik egenföretagare som också är mycket i USA. Mina styvbarn har miljonbelopp i sparkonton och fonder de får när de fyller 21 medan mina barn knappt har 20 000!!!! Märker redan nu vilken lyxig standard hans "förra familj" hade det jämför med vår. Man tycker ju det borde vara det motsatta men icke.

Svar på tråden När de ekonomiska förutsättningarna är så otroligt olika för barnen