• Malva2015

9 mån kryper ej men vill gå

Min tjej vägrar krypa. Vi har tänkt att hon kanske iaf börjar hasa sig fram snart för hon sitter så stabilt det går och parerar med händerna om hon måste sträcka sig efter något osv. Men jag tror det är kört.

Nu vill hon gå gå gå heeeela tiden. Jag är helg slut efter en dag med böjd rygg men hon accepterar inget annat.

Någon mer som haft det så och hur fort lärde de sig gå själva sen?

• Svar på tråden 9 mån kryper ej men vill gå
  • Det kommer bli bra

Jag säger också: köp gåvagn. Ett annat tips är en gåsele, då slipper du böja ryggen. Min äldsta kröp aldrig utan började gå själv utan stöd vid 11 mån.

• Ellie

Så hade jag det från ca 7 månaders ålder. Gick dubbelvikt och höll henne i händerna hela dagarna... fram till 12 månader, då hon ville gå själv. Hon var väldigt stadig långt innan dess, men vägrade släppa händerna. Flyttade sig inte alls själv på golvet, och kunde varken resa sig själv eller sätta sig ner. Det lärde hon sig strax efter 12 månader. Hon lärde sig krypa vid ca 15 månader.
    Gåsele funkade inte alls för oss. Gåvagn provade vi lite på öppna förskolan men det var inte så intressant hon ville hålla i händerna helt enkelt. Jobbigt för mig, men de där 5 månaderna gick till slut över :)

• Meriall

Är i samma situation... har en 9mån som inte kryper men har suttit stabilt i några mån. Hon vill bara gå gå gå och har gått med hjälp i kanske en månad. Nu är hon ganska stabil om hon går mellan två saker. Ramlar ibland om hon bara håller i sig i ena handen. Reser sig och sätter sig själv. Har också ont i ryggen. Mitt tips är att låta bebisen gå mellan soffa och soffbord själv. Det blir några steg och sedan vända. Man kan sitta i soffan medans och spara ryggen :)

• Griseknoen35

Vår yngsta började gå själv vid 8 månader. Hon va inte heller intresserad av att krypa eller åla. Hon ställde sig upp vid 6 månader, vid 7 månader gick hon själv utmed möbler och något steg mellan möblerna vid 8 månader gick hon helt själv. Alla barn är olika, min äldsta ville bara krypa och hade inget intresse av att ens stå förrän efter ettårsdagen.

Svar på tråden 9 mån kryper ej men vill gå