Gravid Göteborg efter IVF med bf 2018
Hej alla som behövt ta den långa vägen till graviditet!
Tänkte om det kanske finns personer i Göteborgsområdet med erfarenhet av IVF, missfall eller andra försvårande omständigheter som vill samlas här och utbyta tankar och upplevelser kring graviditeten och senare föräldraskapet? Har letat lite efter en liknande grupp, men inte hittat någon där man har hittat likasinnade som haft en längre väg att gå. Kanske att vi senare även kan skaffa en sluten grupp någonstans.
Jag (32) och min sambo (38) började försöka på riktigt våren 2015 men ingenting hände under det första året. Våren 2016 blev vi uppsatta på väntelista för IVF. Under sommaren 2016 blev jag gravid och lyckan var gjord! Dock fick vi tidigt missfall. Månaden efter missfallet blev vi gravida igen. Vi kunde knappt tro det och tänkte att nu måste det gå vägen då vi redan haft otur första gången. Men samma sak hände igen och det blev en tung höst med lång väntan på att få börja IVF. I november 2016 gjorde vi vår första IVF, och det visade sig att man behövde göra ISCI. Tyvärr misslyckades det försöket, liksom det andra som vi gjorde i februari. Men från det försöket fick vi iaf ett ägg till frysen. Efter dessa två misslyckanden tog stress från IVF samt jobb ut sin rätt och jag blev sjukskriven under våren. När jag började känna mig mer ok i maj gjorde vi vår första FET med den frysta blastocysten. Då vi inte fått några direkta rekommendationer vid FET så försökte vi själva också den månaden. Denna gången lyckades vi och vid VUL konstaterades det att vi både blivit gravida själva, samt från FET, alltså "tvillingar". Vi var chockade. När vi några veckor senare gjorde ytterligare ett ultraljud visade det sig dock att vi fått missfall på den ena, en sk "vanishing twin". Men vi har nu en liten person kvar därinne och är väldigt tacksamma för det!
Vi är nu i vecka 16 med beräknad ankomst 28 januari:)