• synonym

Gravid Göteborg efter IVF med bf 2018

Hej alla som behövt ta den långa vägen till graviditet!

Tänkte om det kanske finns personer i Göteborgsområdet med erfarenhet av IVF, missfall eller andra försvårande omständigheter som vill samlas här och utbyta tankar och upplevelser kring graviditeten och senare föräldraskapet? Har letat lite efter en liknande grupp, men inte hittat någon där man har hittat likasinnade som haft en längre väg att gå. Kanske att vi senare även kan skaffa en sluten grupp någonstans. 

Jag (32) och min sambo (38)  började försöka på riktigt våren 2015 men ingenting hände under det första året. Våren 2016 blev vi uppsatta på väntelista för IVF. Under sommaren 2016 blev jag gravid och lyckan var gjord! Dock fick vi tidigt missfall. Månaden efter missfallet blev vi gravida igen. Vi kunde knappt tro det och tänkte att nu måste det gå vägen då vi redan haft otur första gången. Men samma sak hände igen och det blev en tung höst med lång väntan på att få börja IVF. I november 2016 gjorde vi vår första IVF, och det visade sig att man behövde göra ISCI. Tyvärr misslyckades det försöket, liksom det andra som vi gjorde i februari. Men från det försöket fick vi iaf ett ägg till frysen. Efter dessa två misslyckanden tog stress från IVF samt jobb ut sin rätt och jag blev sjukskriven under våren. När jag började känna mig mer ok i maj gjorde vi vår första FET med den frysta blastocysten. Då vi inte fått några direkta rekommendationer vid FET så försökte vi själva också den månaden. Denna gången lyckades vi och vid VUL konstaterades det att vi både blivit gravida själva, samt från FET, alltså "tvillingar". Vi var chockade. När vi några veckor senare gjorde ytterligare ett ultraljud visade det sig dock att vi fått missfall på den ena, en sk "vanishing twin". Men vi har nu en liten person kvar därinne och är väldigt tacksamma för det! 

Vi är nu i vecka 16 med beräknad ankomst 28 januari:)

• Svar på tråden Gravid Göteborg efter IVF med bf 2018
  • ammela

Jag har skrivit till dig på personligt meddelande i stället, verkar inte vara någon annan som är sugen på att delta så jag hoppas det är okej med dig!

Blev långt och personligt så kändes bäst så!

• synonym

Tråden är fortfarande aktiv så jag puffar lite här så fler kanske hittar hitCool

• ammela

Då puffar jag upp denna gång! Måste ju finnas fler i närheten som kanske vill ha kontakt.

• stajlish

Hej!

Jag bor i Borås, gjort IVF i gbg och är nu äntligen gravid! Efter 4 IVF:er, 3 på Sahlgrenska o ett privat på Carlanderska, två missfall senare..så verkar det gå vägen! :) Går in i vecka 20 på torsdag och har BF den 7/3 :)

/Malin

• synonym
    stajlish skrev 2017-10-10 11:00:04 följande:

Hej!

Jag bor i Borås, gjort IVF i gbg och är nu äntligen gravid! Efter 4 IVF:er, 3 på Sahlgrenska o ett privat på Carlanderska, två missfall senare..så verkar det gå vägen! :) Går in i vecka 20 på torsdag och har BF den 7/3 :)

/Malin

Hej Malin!

Kul att du hittat hit! Vilken resa, och vad roligt att det äntligen lyckats:) 
    Då ligger vi som har skrivit här i gruppen ganska nära varandra i tid. Hur har du upplevt tiden som gravid? Hur har du mått och hur mår du? Har du gjort RUL?
  • ammela
    stajlish skrev 2017-10-10 11:00:04 följande:

Hej!

/Malin

Spännande och grattis till graviditeten. Vilken resa! Att ni orkat kämpa på så!! Jag bor också i Borås :) välkommen till gruppen!
  • stajlish
    synonym skrev 2017-10-15 16:18:22 följande:
    Hej Malin!

Kul att du hittat hit! Vilken resa, och vad roligt att det äntligen lyckats:) 
    Då ligger vi som har skrivit här i gruppen ganska nära varandra i tid. Hur har du upplevt tiden som gravid? Hur har du mått och hur mår du? Har du gjort RUL?
    Hej! Ja, de va kul :) Ja, det var en resa som hette duga.. men de har ändå gått fort..1,5 år tog det i i IVF-svängen tills det blev bebis.
    Vi var på RUL för några veckor sen o det blir en pojk! :) 
    Jag har mått bra, men första tiden..typ v.6-13 mådde jag extremt illa (behövde dock inte kräkas) och var sjukt trött! Men sen efter det så mår jag bra! Du då?
    Har du gjort RUL?
  • stajlish
    ammela skrev 2017-10-15 16:57:58 följande:
    Spännande och grattis till graviditeten. Vilken resa! Att ni orkat kämpa på så!! Jag bor också i Borås :) välkommen till gruppen!
    Hej!

Va kul att du också bor i Borås! Var?
    Hur gammal? :) Är det ditt första barn? När är BF?
    Tusen frågor.. haha! 
    Tack! :)
  • ammela
    stajlish skrev 2017-10-23 22:20:40 följande:
    Hej!

Tusen frågor.. haha! 
    Tusen frågor är bra :)
    Bor utanför Sandared, i skogen! Vart bor du?
    Är 32 år gammal, gift med en 35 åring. Första barnet för oss och BF 14/1.
    När har du BF? Första för er också?
  • ammela
    stajlish skrev 2017-10-23 22:20:40 följande:
    Hej!

Tusen frågor.. haha! 
    Såg ditt BF nu :) är ju bra att läsa innan man frågar haha
  • stajlish
    ammela skrev 2017-10-24 17:40:23 följande:
    Tusen frågor är bra :)
    Bor utanför Sandared, i skogen! Vart bor du?
    Är 32 år gammal, gift med en 35 åring. Första barnet för oss och BF 14/1.
    När har du BF? Första för er också?
    Ah okej, jag jobbar i Sjömarken :)
    Jag bor på Norrmalm i stan. Är 32, fyller 33 i december o gift med en 37-åring. Första barnet för oss ja! :) Ja, precis.. BF 7/3!
  • ammela
    stajlish skrev 2017-10-24 19:30:28 följande:
    Ah okej, jag jobbar i Sjömarken :)
    Jag bor på Norrmalm i stan. Är 32, fyller 33 i december o gift med en 37-åring. Första barnet för oss ja! :) Ja, precis.. BF 7/3!
    Nära i ålder också ????????
    Vad jobbar du med?
  • stajlish
    ammela skrev 2017-10-24 19:41:41 följande:
    Nära i ålder också ????????
    Vad jobbar du med?
    Är förskollärare och jobbar just nu i förskoleklass på Sjömarkenskolan!

Du då?
  • ammela
    stajlish skrev 2017-10-25 12:22:38 följande:
    Är förskollärare och jobbar just nu i förskoleklass på Sjömarkenskolan!

Du då?
    Spännande! Då har vi säkert gemensamma bekanta, jobbar som lärare i Fristad!
  • AnonymEML

Hej!

Vi har gjort ivf på calanderska och har bf 24 feb 2018. Jag undrar om ni blivit erbjudna att göra ett tillväxtUL iom att ni gjort ivf? Fick veta från en person på ett forum att det skulle vara standard att man blev erbjuden ett TUL i typ v. 32 vid ivf... Den infon har vi inte fått från någon... har ni?

• ammela
    AnonymEML skrev 2017-12-22 12:05:23 följande:

Hej!

Vi har gjort ivf på calanderska och har bf 24 feb 2018. Jag undrar om ni blivit erbjudna att göra ett tillväxtUL iom att ni gjort ivf? Fick veta från en person på ett forum att det skulle vara standard att man blev erbjuden ett TUL i typ v. 32 vid ivf... Den infon har vi inte fått från någon... har ni?

Vi har inte fått ett erbjudande om det, enligt vår bm så är det basprogrammet som gäller även vid ivf.
  • stajlish
    AnonymEML skrev 2017-12-22 12:05:23 följande:

Hej!

Vi har inte hört nåt om det heller!
  • synonym

Inte vi heller. De sa att man blir betraktad som en normal graviditet om allt är som det ska och då kör man som alla andra.

• AnonymEML

Tack för era svar! Verkar som det är sen gammalt och kanske fortfarande så på vissa platser. Fick göra ett TUL (i v. 34) iaf pga lite högt blodtryck. Var fint att se vår lilla pojk igen. Som inte var så liten ???? Redan 2500 g!

Svar på tråden Gravid Göteborg efter IVF med bf 2018