• ssangiss

Känna av när befruktningen sker?

Jag har hört talas om kvinnor som känner av när befruktningen sker. Jag är en av dem tror jag.

Med mitt första barn kände jag av det, som en vibrerande känsla i högra äggstocken.

Nu försöker vi bli gravida med barn nummer två och det var mer än en vecka sedan vi hade sex. Idag kände jag att det bubblade och vibrerade i vänstra äggstocken och det syntes även utanpå. Efter ca någon timme började det spännas och göra pyttelite ont i nederdelen av magen. Kan det ha varit en befruktning?

Är det för tidigt att ta ett test?

• Svar på tråden Känna av när befruktningen sker?
  • ssangiss
    Anonym (Men guuud) skrev 2017-08-08 23:54:23 följande:

Nu svarar jag åt någon annan men;

När man diskuterar om "Gud" (oavsett vilken) med folk som tror på "Gud" så brukar man inte behöva säga speciellt mycket alls för dom brukar tappa bort sig i resonemangen rättså snabbt, för det håller inte! Precis som i denna tråden.

Ska man gå in på religion, spiritualitet och annat hokuspokus så kan vi sluta försöka komma någonvart i denna diskussionen, för faktabaserade, vetenskapliga svar har du redan fått massvis av, men du fortsätter ändå leta efter något som kan rättfärdiga det du önskar att du kände, trots att det inte är möjligt.

Vi är uppenbarligen på helt olika intellektuella nivåer.

Jo, på helt olika nivåer är vi sannerligen. Och jag är glad att jag är på min nivå och inte din.
  • ssangiss
    Mascaraklumpar skrev 2017-08-09 00:10:28 följande:

Ja, men hur blev du medveten om känslan? Kan man även känna av befruktningen vid provrörsbefruktning eller måste ägget befinna sig inuti kroppen för att det ska kännas, och i så fall varför?

Ingen aning. Kan inte svara på mer än egna erfarenheter. Men det kan man alldeles säkert göra :)
  • zdudmwml
    Anonym (Hold your horses) skrev 2017-08-09 00:05:14 följande:
    Håller med dig och "Men Guud" (eller "håller med", det är vad det är - vetenskap liksom), men, chilla lite. Du går på någon som jag tror du förväxlar med en annan i tråden. "Känslor" skrev endast att hon kände av graviditeten innan hon testade, såsom en vecka före BIM. Samt att hon tror att en del är mer känsliga och kan känna av saker i sin kropp lättare; såsom när man har ägglossning. Det är absolut fullt möjligt att man gör båda dessa saker, och det är en helt annan grej än att påstå sig känna av ögonblicket av befruktning (som btw för er tvivlare som läser inte är "ett" ögonblick, utan en lång process med massor av olika moment som tar bra mycket längre tid än ett ögonblick att fullfölja). Kanske lägg lite mer märke till vilka det är du citerar/citerat. Har helt klart själv blandat ihop flera användare förut mitt i en diskussion, lätt hänt. Men kände att jag bara var tvungen att gå in och försvara "känslor" lite här, då hon faktiskt inte påstod att hon kände av befruktningen.
    Jag tror du läser saker annorlunda än vad jag gör. Jag är fullt medveten om att vi, känslor och jag diskuterar att veta att man är gravid långt innan man testat, alltså inte befruktningsögonblicket.
    Jag har således full koll på vad jag diskuterar och med vem och jag tror att du kan se det på det jag skriver då jag öht inte nämner själva befruktningen en enda gång.

Men det är ok ändå med ditt påpekande/förklaring då det ÄR lätt hänt att blanda ihop saker i diskussionstrådar.
  • Anonym (Hold your horses)
    zdudmwml skrev 2017-08-09 00:14:17 följande:

Jag tror du läser saker annorlunda än vad jag gör. Jag är fullt medveten om att vi, känslor och jag diskuterar att veta att man är gravid långt innan man testat, alltså inte befruktningsögonblicket.

Jag har således full koll på vad jag diskuterar och med vem och jag tror att du kan se det på det jag skriver då jag öht inte nämner själva befruktningen en enda gång.

Men det är ok ändå med ditt påpekande/förklaring då det ÄR lätt hänt att blanda ihop saker i diskussionstrådar.

Berätt då gärna vad du motsätter dig? Att man kan "veta", med andra ord känna tydliga symtom, innan men testar är ju rätt välkänt. Finns inte så myclet att bestrida där liksom.

Eftersom att du växlade mellan att svara "känslor" och ssangiss trodde jag att du förväxlade dem. Om inte så gick du rätt hårt med din ton mot "känslor" utan anledning, eftersom inte vart dryg eller svarat undvikande.
  • dream on
    Anonym (Men guuud) skrev 2017-08-08 23:31:51 följande:

Jag tror inte. Jag vet.

Skulle inte kalla er sinnesrubbade, men romantiserande och småkorkade som försöker koppla ihop saker som inte har med varann att göra för att få det att verka som att ni kände något som ÄR omöjligt att känna.

Det är en helt annan sak att psykiskt känna att man nog blivit gravid. Att man tycker sig må annorlunda osv. Men att försöka koppla ihop nåt litet stick i äggstocken eller hugg i livmodern, som man får vaaarje menscykel men inte tänker på när man inte aktivt letar tecken eller dyl, med att det skulle vara ägget som känns är bara löjligt, och ja, korkat. För det är omöjligt.

Hur vet du? Vad har du för belägg för att alla människor känner eller inte känner samma sak? Tror du även att alla kvinnor upplever snärta likadant och varför föder en del få utan smärtlindring och andra tar allt?

Jag antar att vi går tacka för att du väljer epitetet småkorkade framför sinnesrubbade. Själv verkar du bara vara trångsynt och otrevlig.

Du får gärna förklara för mig varför jag skulle leta graviditetssymptom när jag blivit ofrivilligt gravid...? Detta har definitivt varit en annan sensation som jag haft vid tre tillfällen i mitt liv till skillnad från de man har vaarje månad.

Å andra sidan känns det rätt poänglöst att diskutera med någon som har bestämt sig för att sanningen är hens personliga åsikt. Det är nämligen på riktigt omöjligt.

Må Gud vare med dig om du mot förmodan måste vidga dina perspektiv i framtiden.
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • zdudmwml
    Anonym (Hold your horses) skrev 2017-08-09 00:19:13 följande:
    Berätt då gärna vad du motsätter dig? Att man kan "veta", med andra ord känna tydliga symtom, innan men testar är ju rätt välkänt. Finns inte så myclet att bestrida där liksom.
    Allvarligt? Jag tycker att du först läser mina inlägg, sedan begrundar de frågor jag ställer som aldrig besvaras. Det ger kanske en fingervisning.
    Anonym (Hold your horses) skrev 2017-08-09 00:19:13 följande:
    Eftersom att du växlade mellan att svara "känslor" och ssangiss trodde jag att du förväxlade dem. Om inte så gick du rätt hårt med din ton mot "känslor" utan anledning, eftersom inte vart dryg eller svarat undvikande.
    Jag är korrekt och saklig utan emotionellt svammel, det är allt. Jag har ingen ton öht utan en egenskap du läser in. Du svarar på ett mycket trist sätt där ordval spelar större roll än budskap. Trist som sagt var.

Jag har inte svarat undvikande utan försökt få svar på mängder av frågor. Jag har besvarat mycket i inläggen men inte precis alla meningar. Det är ett val jag har. Därför, för att inte bli anklagad av dig igen att vara undvikande besvarar jag varenda en av dina meningar. Tror du, på fullt allvar, att det skulle bli hållbart om alla alltid tvingades göra så?

Jag kan diskutera med flera samtidigt. Tack för visad omtänksamhet.

Så. Kan du nu, efter dina excesser i mig som person återgå till sakfrågan i tråden?

• zdudmwml
    dream on skrev 2017-08-09 00:28:39 följande:
    Hur vet du? Vad har du för belägg för att alla människor känner eller inte känner samma sak? Tror du även att alla kvinnor upplever snärta likadant och varför föder en del få utan smärtlindring och andra tar allt?

Jag antar att vi går tacka för att du väljer epitetet småkorkade framför sinnesrubbade. Själv verkar du bara vara trångsynt och otrevlig.

Du får gärna förklara för mig varför jag skulle leta graviditetssymptom när jag blivit ofrivilligt gravid...? Detta har definitivt varit en annan sensation som jag haft vid tre tillfällen i mitt liv till skillnad från de man har vaarje månad.

Å andra sidan känns det rätt poänglöst att diskutera med någon som har bestämt sig för att sanningen är hens personliga åsikt. Det är nämligen på riktigt omöjligt.

Må Gud vare med dig om du mot förmodan måste vidga dina perspektiv i framtiden.
    Bara för att människor är olika och upplever saker olika innebär det inte att människor kan vara hur olika som helst. Du försöker bevisa en omöjlighet med sanningen och faktumet att "människor är olika".

Varför du tror att du upplevt något kan bara du veta. Man kan leta gravsymptom utan att vilja bli gravid, jag TROR att motivationen att "minnas" kan vara än större när man inte vill bli gravid.

Skilj på åsikter och fakta. Fakta är att ägget svävar fritt och det är omöjligt att känna något, din åsikt är annorlunda. Fakta väger alltid tyngre än tro och åsikter. Man får tro på vad man vill men man kan inte hävda att det är bevisat för att det var fel tillfälle, att det är fakta bara för att alla är olika eller att det är sant bara för att man tror på det. Gurkor har inte och kommer aldrig att ha känslor bara för att jag tror det. Du kommer inte att vara inskränkt eller ha fel bara för att du hävdar att gurkor inte har känslor.
  • Anonym (Hold your horses)
    zdudmwml skrev 2017-08-09 00:31:57 följande:

Allvarligt? Jag tycker att du först läser mina inlägg, sedan begrundar de frågor jag ställer som aldrig besvaras. Det ger kanske en fingervisning.Jag är korrekt och saklig utan emotionellt svammel, det är allt. Jag har ingen ton öht utan en egenskap du läser in. Du svarar på ett mycket trist sätt där ordval spelar större roll än budskap. Trist som sagt var.

Jag har inte svarat undvikande utan försökt få svar på mängder av frågor. Jag har besvarat mycket i inläggen men inte precis alla meningar. Det är ett val jag har. Därför, för att inte bli anklagad av dig igen att vara undvikande besvarar jag varenda en av dina meningar. Tror du, på fullt allvar, att det skulle bli hållbart om alla alltid tvingades göra så?

Jag kan diskutera med flera samtidigt. Tack för visad omtänksamhet.

Så. Kan du nu, efter dina excesser i mig som person återgå till sakfrågan i tråden?

Menade på att "känslor" inte car dryg eller svarat undvikande, så det var onödigt att hå så dryg ton mot henne (som inlägg #34 t.ex.).

Annars, nej, är inte tydligt varför du motsatte dig att man kan känna av att man är gravid innan man testat. Var därför jag frågade vad exakt det är du motsätter dig där? Jag har redan läst dina inlägg, men därflr jag ber om förtydligande.
  • Anonym (Svävar fritt..?)
    Jag är bara jag skrev 2017-08-08 23:12:22 följande:

Jösses amalia! Hur kan man ens inbilla sig nåt så otroligt dumt? Fattar ni inte ur otroligt litet ägget och spermien är? Det krävs mikroskop för att se. 2 dar efter befruktningen är det befruktade ägget en tiondels millimeter! Och det svävar runt fritt i äggledaren. Det går inte känna, fysiskt omöjligt.

Fast "svävar fritt i äggledaren" är väl att ta i? Det finns inga håligheter i kroppen där saker svävar fritt... i äggledaren finns det en massa flimmerhår som liksom viftar fram ägget ner till livmodern. Livmodern är inte heller nån slags grotta utan den består av två sidor som är ihoptryckta så inte heller där finns det någon hålighet för ägget att sväva fritt.
  • zdudmwml
    Anonym (Svävar fritt..?) skrev 2017-08-09 09:48:11 följande:
    Fast "svävar fritt i äggledaren" är väl att ta i? Det finns inga håligheter i kroppen där saker svävar fritt... i äggledaren finns det en massa flimmerhår som liksom viftar fram ägget ner till livmodern. Livmodern är inte heller nån slags grotta utan den består av två sidor som är ihoptryckta så inte heller där finns det någon hålighet för ägget att sväva fritt.
    Så med andra ord tror du att det finns känselreceptorer i flimmerhåren?
    Det skulle bli rätt jobbigt att andas om det vore så, det finns flimmerhår där också. För att inte snacka om i tarmarna och vad man skulle känna därifrån. Men det betyder att man omöjligt skulle kunna skilja på det lilla man skulle kunna känna från äggledaren eftersom det skulle drunkna i känselintryck från tarmarna.
  • dream on
    zdudmwml skrev 2017-08-08 22:34:59 följande:

Andra hävdar att de minns sina liv som nyligen befruktat embryo. Visst måste även det vara sant eftersom de har den upplevelsen?

I dagens moderna samhälle är vetenskap och fakta inte så viktigt. Tror man någonting så är det sant oavsett vad andra säger och fakta och forskning säger.

Alla äger sina egna upplevelser. Man får tro på precis vad som helst,men man äger inte rätten att förkasta all världens fakta och forskning.

Jag tror att månen är en ost. Alla som säger annat har fel. Så det så.

Vem har sagt att jag förkastar all forskning? Jag nöjer mig nog med att tänka att även om det låter otroligt orimligt är det inte omöjligt. Tänker på historier om tanter som lyckats lyfta lastbilar när deras barnbarn hamnat i kläm t.ex. Forskning i all ära men det finns så otroligt mycket områden bara gällande människokroppen som vetenskapen ännu inte lyckats förklara. Tycker att det är sunt att som du vara skeptisk, samtidigt är jag nog av åsikten att det nog också är sunt att vara skeptisk gentemot vetenskapen.

Vill gärna ta del av de källor som styrker att kvinnor inte kan känna av befruktningsögonblicket. Tycker det verkar superintressant. Inte minst vilka metoder de använt för att komma fram till det!

:)
  • zdudmwml
    dream on skrev 2017-08-26 20:04:58 följande:
    Vem har sagt att jag förkastar all forskning? Jag nöjer mig nog med att tänka att även om det låter otroligt orimligt är det inte omöjligt. Tänker på historier om tanter som lyckats lyfta lastbilar när deras barnbarn hamnat i kläm t.ex. Forskning i all ära men det finns så otroligt mycket områden bara gällande människokroppen som vetenskapen ännu inte lyckats förklara. Tycker att det är sunt att som du vara skeptisk, samtidigt är jag nog av åsikten att det nog också är sunt att vara skeptisk gentemot vetenskapen.

Vill gärna ta del av de källor som styrker att kvinnor inte kan känna av befruktningsögonblicket. Tycker det verkar superintressant. Inte minst vilka metoder de använt för att komma fram till det!
    :)
    Det har forskarna bevisat om och om igen. Adrenalinpåslag med extrema nivåer är en del av förklaringen.

Du tycker att det är sunt att ifrågasätta det du inte förstår med andra ord.
    Man behöver inte förstå allting men man bör förstå att vetenskap inte har något med åsikter och fritt tyckande att göra utan grundar sig på ett akademiskt förhållningssätt, dvs det ska vara faktabaserat och kunna bevisas.
    Förstår man det, skillnaden mellan åsikt och fakta, inser man varför man ska vara skeptisk mot åsikter och tyckande - speciellt då det är totalt verklighetsfrämmande.

Du för ett cirkelresonemang med ditt krav på att någon ska bevisa det som inte kan bevisas. Kräver du även källor på att något inte är törstig? att solen inte är en fyrkantig ost?
    Allvarligt, din önskan om  källor  blir bara fånig...

• dream on
    zdudmwml skrev 2017-08-29 23:51:19 följande:
    Det har forskarna bevisat om och om igen. Adrenalinpåslag med extrema nivåer är en del av förklaringen.

Du tycker att det är sunt att ifrågasätta det du inte förstår med andra ord.
    Man behöver inte förstå allting men man bör förstå att vetenskap inte har något med åsikter och fritt tyckande att göra utan grundar sig på ett akademiskt förhållningssätt, dvs det ska vara faktabaserat och kunna bevisas.
    Förstår man det, skillnaden mellan åsikt och fakta, inser man varför man ska vara skeptisk mot åsikter och tyckande - speciellt då det är totalt verklighetsfrämmande.

Du för ett cirkelresonemang med ditt krav på att någon ska bevisa det som inte kan bevisas. Kräver du även källor på att något inte är törstig? att solen inte är en fyrkantig ost?
    Allvarligt, din önskan om  källor  blir bara fånig...

För det första har du fel i detta. Forskningen är väldigt tudelad, dels därför att man helt enkelt av etiska skäl inte kan utsätta människor för livsfara för att denna styrka ska uppstå, i alla fall inte i en sån mängd fall att det kan utgöra ett bärande underlag för vidare slutsatser. Det forskarna har är bättre (eller sämre) teorier kring hur detta kan vara möjligt, baserat på forskning kring sk. hysterical strength. Nåja, det är en parentes. 

Du säger dig vara vän av fakta och vetenskap men förkastar idéen om att ifrågasätta vedertagna idéer "som jag inte förstår". Med det "akademiska förhållningssättet" skulle vi kanske fortfarande leva i villfarelsen att jorden är en skiva vi kan ramla av och att det inte finns flytande vatten på Mars. Det var inte så hemskt länge sen det var "fakta" att Mars saknade förutsättningar för liv helt. 

För att något ska kunna bli tillräckligt undersökt krävs väl först att någon 1) får idéen att göra just detta, 2)  tar sig an det? Jag kan ju tycka att med det jag har vid handen idag är det orimligt men om jag nöjer mig med det och aldrig ens bryr mig om att studera ämnet vidare är det ju fortfarande obevisat. Dvs. det är inte vetenskapligt belagt, bara inte betraktat som värt att studera vetenskapligt. För mig är det en ganska viktig skillnad. 

Alla vetenskapliga antaganden bygger på rimlighet, det håller jag med dig om. Kan för lite om hur forskningen kring solens sammansättning gått till men då massan består mest av väte och inte komjölk så förefaller det ju otroligt...

• belletristik

känna med sin intuition är det säkert några som kan göra.

i vårt fall hade vi oskyddat sex en gång och sen visste vi båda att jag var gravid direkt efter. hade konstiga märkliga förnimmelser i den regionen som jag aldrig haft förut. men min rationella sida förnekade allt detta i sex veckor fram tills att min bästa vän gav mig ett test och ba "herregud inse att du är gravid!!"

hade även två inte så nära kollegor som också hintade om att jag var gravid innan jag testade. mycket märkligt!

Svar på tråden Känna av när befruktningen sker?