• ssangiss

Känna av när befruktningen sker?

Jag har hört talas om kvinnor som känner av när befruktningen sker. Jag är en av dem tror jag.

Med mitt första barn kände jag av det, som en vibrerande känsla i högra äggstocken.

Nu försöker vi bli gravida med barn nummer två och det var mer än en vecka sedan vi hade sex. Idag kände jag att det bubblade och vibrerade i vänstra äggstocken och det syntes även utanpå. Efter ca någon timme började det spännas och göra pyttelite ont i nederdelen av magen. Kan det ha varit en befruktning?

Är det för tidigt att ta ett test?

• Svar på tråden Känna av när befruktningen sker?
  • Anonym (Men guuud)

Hahaha sluta nu!

1. Befruktningen sker inte i äggstocken så vad du nu än kände där har inget med en befruktning att göra. Varken denna gången eller förra.

2. Det som vissa påstår sig känna är när det befruktade ägget fäster i livmodern. Och då är det i just livmodern det känns. Men det är också skitsnack med tanke på att ett befruktat ägg är extremt litet och man har inga känsel-nerver i livmodern. Därför kan man inte känna det.

3. Om det syntes något på utsidan så var det tarmarna. Inget som har med gyn-organen att göra syns på magen.

4. Ja det är antagligen för tidigt att testa! Vänta tills mensen uteblir.

• dream on

Spännande! Jag har två barn och hade ett MF däremellan. Jag har känt av befruktningen alla tre gångerna. Som ett litet knäpp eller klick. Jag bara visste. Så coolt!

Kanske lite tidigt att ta ett test för det reagerar väl först när hormonhalterna börjar stiga?

I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • dream on
    Anonym (Men guuud) skrev 2017-08-08 22:10:46 följande:

Hahaha sluta nu!

2. Det som vissa påstår sig känna är när det befruktade ägget fäster i livmodern. Och då är det i just livmodern det känns. Men det är också skitsnack med tanke på att ett befruktat ägg är extremt litet och man har inga känsel-nerver i livmodern. Därför kan man inte känna det.

I beg to differ! Jag har känt detta distinkt tre gånger. De var inte alla planerade graviditeter så det var inte så att jag projicerade någon barnlängtan på det. Har aldrig upplevt den förnimmelsen vid andra samlag som inte resulterat i graviditet så jag tycker att du talar mera sanning än du vet. Varför skulle det inte kunna vara så förresten? Vi människor upplever ju allt från dofter, smaker, färger, orgasm och graviditeter olika. Vore konstigare om allas upplevelse vore lika!
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • ssangiss
    Anonym (Men guuud) skrev 2017-08-08 22:10:46 följande:

Hahaha sluta nu!

1. Befruktningen sker inte i äggstocken så vad du nu än kände där har inget med en befruktning att göra. Varken denna gången eller förra.

3. Om det syntes något på utsidan så var det tarmarna. Inget som har med gyn-organen att göra syns på magen.

4. Ja det är antagligen för tidigt att testa! Vänta tills mensen uteblir.

Fina åsikter :) Men jag håller fast vid mina. Är stensäker på att jag kände av befruktningen med min första. Jag hade ju rätt eftersom han är född nu.
  • ssangiss
    dream on skrev 2017-08-08 22:17:33 följande:

I beg to differ! Jag har känt detta distinkt tre gånger. De var inte alla planerade graviditeter så det var inte så att jag projicerade någon barnlängtan på det. Har aldrig upplevt den förnimmelsen vid andra samlag som inte resulterat i graviditet så jag tycker att du talar mera sanning än du vet. Varför skulle det inte kunna vara så förresten? Vi människor upplever ju allt från dofter, smaker, färger, orgasm och graviditeter olika. Vore konstigare om allas upplevelse vore lika!

Exakt.
  • ssangiss
    dream on skrev 2017-08-08 22:10:49 följande:

Spännande! Jag har två barn och hade ett MF däremellan. Jag har känt av befruktningen alla tre gångerna. Som ett litet knäpp eller klick. Jag bara visste. Så coolt!

Kanske lite tidigt att ta ett test för det reagerar väl först när hormonhalterna börjar stiga?

Jag hade också MF för ett tag sedan. Kände även då den där vibrerande känslan i nederdelen av magen. Fast denna gången var det mer påtagligt. Blandning av vibration och bubblande. Häftigt :) Ska ta ett test om en vecka och se.
  • Anonym (Fakta)

Nej, man kan inte känna befruktningen.

Fysiskt omöjligt. Befruktningen sker inte i äggstocken, och inte heller som ett klick eller knäpp någonstans.

Det som händer är att det befruktade ägget långsamt bäddar in sig i livmoderslemhinnan, och den processen tar några dagar. Eftersom livmoderslemhinnan saknar känsel, så känns det heller inte.

• Annita

Jag är säker på att jag kände av när min yngsta dotter "blev till". Jag vaknade mitt i natten av att jag liksom blev varm i hela magen, och då bara visste jag! Sen visade det sig ju på test, men minns inte hur lång tid det tog innan jag testade.

• Anonym (Men guuud)

xD

Herregud. Man kan till att börja med inte känna när ägget och spermien smälter samman eftersom det sker utan kontakt med kvinnans kropp!

Ni får absolut tro vad ni vill, I mean, det finns säkert de som fortfarande tror att jorden är platt. Men tar man och läser lite om det (inte på familjeliv utan i riktiga faktaböcker och vetenskapliga artiklar) så inser man att man att det är omöjligt!

Det ni tror var befruktning lär ha varit ett nervryck eller tarmrörelser som ni tolkade som något annat. För som sagt, det är omöjligt.

Men, Whatever makes you Happy! :) roligt att läsa vad alla flummar om i detta forumet.

• Anonym (Mom)

Jag kände nåt allafall två första veckorna i graviditet.Typ att det händer nåt där,och lite som mensvärk och liv där inne.Nåt på G med andra ord.

Svar på tråden Känna av när befruktningen sker?