• Alexi

Sommarlovsmorgon - jobbar de varje dag?

Barnen älskar sommarlovsmorgon, oerhört bra och engagerande program!

Men, jag fattar inte. Jobbar dessa programledare varje dag i tio veckor i sträck? Hur orkar de det?

• Svar på tråden Sommarlovsmorgon - jobbar de varje dag?
  • EpicNurse

Helgprogrammen är ju förinspelade.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Alexi
    EpicNurse skrev 2017-08-09 09:56:33 följande:
    Helgprogrammen är ju förinspelade.
    Är det sant? Hade jag helt missat. Så de spelar in typ tre program på fredagarna?
  • EpicNurse
    Alexi skrev 2017-08-09 09:58:24 följande:

Är det sant? Hade jag helt missat. Så de spelar in typ tre program på fredagarna?

Om det är på fredagen de spelar in vet jag inte. Hade nog gissat på en annan dag eftersom där alltid är mest publik på fredagar. Helgavsnitten har ju ingen publik :)
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • John22

Varför skulle de inte orka det? Det finns gott om människor som jobbar varje dag under långt mycket längre perioder än så.

När jag jobbade på lager i mina yngre dar jobbade jag och flera arbetskamrater dagligen i över ett år. 9 timmar om dagen, sju dagar i veckan, ingen sjukfrånvaro (för min del). Visst var det slitigt, men inga problem om man lägger manken till och slutar tycka synd om sig själv.

• Alexi

Alltså faktiskt är det extremt få som jobbar varje dag i lång tid i sträck. Faktiskt är det inte ens lagligt...

• Afterlife
    Alexi skrev 2017-08-09 10:43:53 följande:

Alltså faktiskt är det extremt få som jobbar varje dag i lång tid i sträck. Faktiskt är det inte ens lagligt...

Rätt vanligt bland egenföretagare iallafall. För oss är det inte olagligt. ;)
    Och ta en titt på bönder, speciellt mjölk- och grisbönder. Där är det nog rätt många som jobbar sju dagar i veckan året om, jag har själv gjort det i den branschen i många år.
  • John22
    Alexi skrev 2017-08-09 10:43:53 följande:

Fast alltså ja fast liksom jo det är faktiskt inte alls särskilt ovanligt faktiskt ja, fast ja.

Att du inte har koll på vad som sker i det faktiska arbetslivet förändrar inte att många(!) jobbar varje dag under längre perioder.

Man får heller inte jobba svart - betyder det att det inte är något som görs i stor utsträckning? Varför har vi en massa misshandelsfall när det är olagligt att misshandla folk?

Och nej, man kan inte rakt av säga att det är olagligt att jobba varje dag, eftersom arbetstidslagen inte är utformad så.
  • Henrikzzz
    Jag är 23 och jag har aldrig varit ledig i vuxen ålder mer än de långa helgerna man får vid röda dagar. Men jag älskar det jag gör och jag sparar ihop pengar för att investera i min framtid. Så länge man har en bra balans i livet så fungerar det utmärkt att jobba mycket. Speciellt när man som mig känner att jobbet är mer av en hobby som man älskar, då går det utmärkt mycket.
  • Alexi
    Afterlife skrev 2017-08-09 10:54:34 följande:
    Rätt vanligt bland egenföretagare iallafall. För oss är det inte olagligt. ;)
    Och ta en titt på bönder, speciellt mjölk- och grisbönder. Där är det nog rätt många som jobbar sju dagar i veckan året om, jag har själv gjort det i den branschen i många år.
    Nej jag menar ju bland anställda. Det handlar ju om att de inte ska kunna bli utnyttjade på ett negativt sätt.
  • Afterlife
    Alexi skrev 2017-08-09 14:53:48 följande:
    Nej jag menar ju bland anställda. Det handlar ju om att de inte ska kunna bli utnyttjade på ett negativt sätt.
    Men det kan nog också vara rätt vanligt. Jag har flera kompisar som jobbar säsong som jobbar sju dagar i veckan under sina säsongsjobb. Och typ sjömän kan väl jobba varje dag när de är ute till sjöss. :)
    Det är nog lätt att snöa in på "vanliga" kontorsjobb/servicejobb. Det finns många som jobbar på andra sätt. :)
Svar på tråden Sommarlovsmorgon - jobbar de varje dag?