• Crimson_Butterfly

Sonen skriker helatiden när han är vaken

Det här är mitt första barn, sonen är tre veckor nu. Ändasedan vi kom hem från bb har han skrikigt när han är vaken i början berode det på att han inte fick tillräkligt med mat, då vi upptäkte på bvc att han inte får i sig så mycket när han amma, vilket gjort att jag gåt över helt till ersätning nu. Efter det var det bra ett tag och han verkade nöjd. Men efter ett tag börja han skrika igen när han är vaken trots att han precis fåt mat och bytt blöja. Tillslut lyckas jag få honom lugn och han somnar igen. Men så fort jag ska flyttar honom till sin egna säng (han sover i ligdelen till vagnen så jag kan ha honom nära och lätt flytta med dit jag går) så vaknar han och slutar inte skrika fören jag lyft upp honom igen och även om han ligger i min famn tar det ett bra tag innan han slutar skrika och somnar. Han kan sluta skrika en stund i min famn för att sedan efter några minuter börja igen. Det börjar bli ganska jobbigt när han skriker hela tiden och man inte kan lägga ifrån sig honom en stund. Och jag vill nästan inte att han ska vakna igen för att äta, för jag vet att då börjar hela pruceduren om igen. Han brukar äta ca var tredje time ibland fyra. Vaknar han inte själv brukar jag vecka honom så han får i sig de rekomenderade porttionerna som står på paketet.

Jag bara undrar om detta är ett normalt beteende hos så små bäbisar eller om de dagarna som han knappt fick mat har satt spår i honom som gör att han skriker hella tiden och man inte kan flytta på honom.

• Svar på tråden Sonen skriker helatiden när han är vaken
  • Vickan I

Helt normalt för vissa bebisar. Båda mina har skrikit mer eller mindre nonstop de första månaderna. Den första i fem månader. Hela tiden. Dygnet runt. Inget hjälpte. Höll på att bli galen. Fick inflammationer i handlederna av allt bärande och stödskenor. Var helt galet. Utreddes för mjölkprotein och reflux mm. Men sedan vände det. Andra barnet skrek inte riktigt lika intensivt. Var iaf nöjd när vagnen rullade, men höll i sig längre innan det vände istället. Men ljuset kommer. Kämpa på! För de flesta små vänder det dock tack och lov tidigare.

• Anonym (Bärsjal/Sele)

Ja det är så för vissa som ovan skrev. Vi hade så. Jag skulle rekommendera bärsjal så kan bebisen vara nära och lugn. Jag ville inte heller att min bebis skulle vakna, det skapade nästan ångest.. Ville inte gå iväg heller för det var så jobbigt att han hela tiden skrek vaken, blev sjukt stressad om han vaknade när vi var iväg.

Så bärsjal är mitt tips. Då kan du göra det mesta och bebis blir säkert lugn och kan sova lääänge. Bästa sjalen man slipper knyta o krångla Baby K'taan heter den

• Anonym (flower)

förmodligen någon form av magknip vilket är väldigt vanligt att de får av ersättning, använder du acos D-droppar så sluta med dom omedelbart och byt märke.

• HWikström

Prova ge honom Minifom som finns på Apoteket. Kan hjälpa bra mot mycket gaser i magen vilket de lätt kan få om man matar med ersättning. För mina döttrar, som är uppfödda på ersättning och fick mycket luft i magen och magknip, så funkade Minifom super. Fråga också er BVC-sköterska om hon/han kan visa på magmassage som också kan hjälpa.

Är det kolik har jag hört flera att akupunktur funkat med mycket god effekt.

Lycka till med er lilla bebis!

• annabellelee

Prata med BVC. Det kan vara så att ersättningen ger honom magproblem. Vi gav vår lille magdroppar. Men det kan också vara så att han vill ha närhet. Vår pojke ville bara sova i famnen de första månaderna och jag gick omkring med honom hela tiden. Så fort jag la ner honom vaknade han.

Det blev bättre efter 3 månader.

• Anonym (Bärsjal/Sele)

Det kan såklart vara magen. Deras små magar är så känsliga. Just för kolik har jag hört om något som heter Gripe Water ska ha funkat. Googla så borde du kunna läsa om det..

• Carambolan

Mina barn har också velat vara nära hela tiden de första månaderna. Bärsjal eller ergonomisk sele är guld värt.

• Crimson_Butterfly

@Annonym (flower) ja det är aco d dropar vi använder fick de av bvc. Vad är det för fel på dem? Och vilket märke rekomenderar du att man använder?

Har tänkt att köpa en bärsele så ska kolla efter Baby K'tann som någon rekomenderade.

Ska till bvc nästa vecka fast då är det läkar besöket, ska höra med henne om det kan vara magknip. Tor inte att det är kolik som någon skrev för visa dagar är han hur nöjd som helst Och skriker inte alls lika mycket på hela dagen. Men de dagarna är inte ofta.

Kan man tästa med Minifom utan att pratat med bvc först eller är det bättre att vänta tills vi varit på bvc? är ca en vecka tills vi ska dit.

• Carambolan

Du kan testa minifom själv. Det är ofarligt och tas inte upp av kroppen, utan hjälper bara till att picka hål på gasbubblor om det är det som bråkar i magen. Finns receptfritt på apoteket (i kyl så fråga i kassan) och ges inför varje måltid.

• Anonym (Bärsjal/Sele)

Du kan testa utan att prata med BVC. Säljs receptfritt på alla apotek typ och är inget dåligt i alls.

Vad jag minns så skulle man ge 10 droppar innan varje matning (men vi körde på fler droppar än så, det behövdes för vår kille) Han hade inte kolik men magproblem ibland så vi förebyggde alltid i alla fall.

Men som sagt, bärsjal räddade mig/oss! När han blev större och lite stadigare så hade vi en bärsele också. Kunde laga gourmetmiddagar och städa och tvätta hela huset, (eller bara kolla serier :D) för att han var så nöjd i sjalen!

• Crimson_Butterfly

Blir att köpa minifom i morgon då och se om det hjälper. Ska in till centrum där vi bor i morgon också så kanske blir ett stop på babyprofsen och kolla efter bär sele.

• Miriami

Testa Bifibaby kolicin. Den hjälpte vår dotter. Finns receptfritt på apotek.

• Miriami

Bifibaby plus

BESKRIVNING

Bifibaby Plus droppar är en medicinteknisk produkt avsedd att motverka gasbildning hos spädbarn (kolik), reflux och liknande symtom.

• Pat36O

Våran första kille skrek och hade väldigt ont i magen dom första månaderna. Provade mycket olika men det var först när vi helt tog bort mjölkprodukter han blev "lugn", magbesvären försvann. Pepticate finns på apoteket, går även få på recept.

Våran dotter var samma sak och tog då bort mjölk även för henne och det fungerade kanon.

Prata med BVC om det.

Hoppas det löser sig för dig.

• Anonym (4-barnsfar)

Väck inte ett barn enbart för att ge det mat! Förr trodde man att det bästa för alla barn var att mata med ett visst antal timmars mellanrum,
    Det är en mycket stor skillnad mellan olika barn, men alla vaknar när de behöver mat. Kan ditt barn sova t.ex 8 timmar i sträck utan mat så är det helt OK.

• Sagast

Vår son skrek och grät också konstant i drygt tre månader. Precis som någon tipsade om ovan var vår räddning selen som heter ktan som inte behövs knytas sä är lätt stt ta på och av. Viktigast var ändå pilatesbollen (finns för en hundring på tex Clas Ohlson) så man kan sitta och guppa med bebis i selen, det lugnade vår bebis direkt och spar på rygg för oss föräldrar! Har man bebis i sele har man dessutom händerna fria för bok/mobil etc..!

• Crimson_Butterfly

Tack för alla tips. Har nu provat minifom i två dagar och det har blivit betydligt bättre, min lilla son skriker inte sig röd längre efter maten, även fast han skriker endel fortfarande men inte som innan och inte lika länge och då är det oftast att han är hungrig. Köpte även en bärsele blev en Ergobaby Bärsele 360. Och den har också hjälpt, dock börjar han skricka när han vaknar i den men antar att han blir lite obekväm, då han lugnar sig när man tar av den, men ett tag funkar den vilket är skönt då man får händer fria till annat en stund. Han kan även nu ligga en stund själv, så går kanske att prova babygymet snart också.

• elyse

Fråga BVC om tips på magmassage.

Svar på tråden Sonen skriker helatiden när han är vaken