Antal lektioner på körskola
Hej!
Jag är i färd med att ta körkort och har aldrig kört förut. Ni som enbart har kört på körskola, ungefär hur lång tid tog det innan ni tog erat körkort och ungefär hur många lektioner tog ni? :)
Hej!
Jag är i färd med att ta körkort och har aldrig kört förut. Ni som enbart har kört på körskola, ungefär hur lång tid tog det innan ni tog erat körkort och ungefär hur många lektioner tog ni? :)
Ca 20-23 dubbelpass, 70 minuters. Körde intensivt 10 dagar i september och övriga pass utspridda fram till mitten av november. Tog ca 2,5 månad. Klarade båda proven på första försöken. Kostade allt som allt 23500, inkl prov, lektioner och avgifter. (2014)
Jag tog 60 lektioner, 55 min styck. Tyckte att det var alldeles för många, hade trott att det skulle bli ca 30 lektioner när jag började men min körskola tryckte hela tiden på för att jag skulle ta fler och fler lektioner. Hade aldrig suttit bakom ratten innan och körde endast på körskola. Klarade uppkörningen på första försöket.
10 60 mins lektkioner + risk1an och risk2an, plus 3 teori lektioner 60 min. Med andra ord starpaketer exakt.
Men jag hade jag kört med mina föräldrar från att jag var 16 till 19 år och pluggade mycket hemma.
Hur lång tid det tog är svårt att säga, eftersom att jag pluggade, ochj körde i perioder när jag helt enkelt hade ork.. satte min fot på körskolan på 18års dagen, tog körkortet några månader innnan 19årsdagen. så jag var väl en "seg jävel" men tillslut så
Jag gick en intensivkurs i Falun men det är 12 år sedan nu. Hade kört lite innan men mest på en stor parkeringsplats och på en vändplan så att köra i riktig trafik var nytt för mig. Jag tog 20 lektioner (55 min) på 8 dagar och en månad senare åkte jag upp till Falun igen för uppkörning. Tog en extra lektion dagen innan uppkörningen och ytterligare en lektion samma dag som uppnörningen eftersom jag inte hade kört på en månad då. Klarade uppkörningen på första försöket så effektiv tid tog det 10 dagar och 22 lektioner. Under de 10 dagarna ingick såklart även halkbana, teorilektioner och teoriprovet. Jag kan verkligen rekommendera intensivkurs!
Min körskola sa att äldre (25 +) förare oftare behöver fler lektioner än yngre och att det beror på en större riskmedvetandet som gör en feg och försiktig. Å andra sidan är de äldre förarna säkrare förare när de väl är klara.
Ja, jag har också funderat på intensivkurs, vet flera som har åkt till just Falun. Samtidigt är jag lite smånojig över att man kommer tycka att det är väldigt ovant och lite obehagligt att köra i Stockholm när man inte är van att köra i den trafikmiljön. Har du märkt av det någonting?
Jag tog 40 lektioner à 40 minuter. Körde enbart på körskolan, mitt i centrala Göteborg. Behövde två uppkörningar. Hade jag övningskört och kört upp på en mindre ort utan spårvagnar, rusningstrafik, massor av cyklister och bilar hade det kanske gått med färre lektioner. Men å andra sidan blev jag redo för att köra i stan. Finns ju många som blir osäkra (och trafikfarliga?) så fort de kör i stan.
Jag vet inte exakt men otroligt många. Tar tid att lära sig allt och bli säker bakom ratten, om man är lite osäker vilket jag var ett bra tag. Började på körskolan på sommaren och tog körkortet på vintern.
Jag tog sammanlagt 10 lektioner på 70 minuter vardera, inga teorilektioner. Övningskörde så mycket jag kunde med min man under 6 månader, vilket var svårt med två heltidsjobb och två barn på 1,5 och 2,5 år men körkortet fick jag :)
Började övningsköra i juni. Började med lektioner i september. Tog 10-12 stycken inkl dagen före uppkörning.
Började övningsköra i juni. Började med lektioner i september. Tog 10-12 stycken inkl dagen före uppkörning.