• Beya

    Hur mycket lördagsgodis/snacks får din 8-9 åring ?

    Bara en fundering då jag läste någonstans att de ska äta max 100gr/veckan. Och får ditt barn mer under sommaren? Då räknar jag också in glass.

  • Svar på tråden Hur mycket lördagsgodis/snacks får din 8-9 åring ?
  • Eena

    På sommatledighet och annan semester blir det glass nästan varje dag, så absolut mer än 100g per vecka. Till vardags blir det normalt popcorn på fredagen och sen godis på lördagen. Brukar inte väga det han äter men tror absolut inte det överstiger 100g. Är det kalas eller så äter han kakor/bullar/glass utöver detta

  • cb66

    Mina ungar får lördagsgodis och får handla för max 20 kr. Om de hoppar över godiset får de 40 kr i extra veckopeng

  • Lena

    7 godisar, 3-4dl popcorn och 1-2 kakor per vecka om det inte är semester eller kalas

  • John22

    Säkerligen mer än 100 gram, men vi brukar även försöka satsa på lite roligare och ovanligare frukter och dylikt för att variera. Så länge man borstar tänderna ordentligt, äter mycket nyttig mat och rör på sig dagligen ser jag ingen fara med det.

  • scanmia

    100 g per vecka känns som ingenting! En isglass, som de får dagligen på sin sommaraktivitet ligger på 120 g. Lägg därtill glass 2-3 ggr i veckan under sommaren, lördagsgodis (säkert 100 g bara här), fika med bulle eller kaka hos mormor samt alla extra saker de får när vi är ute på utflykter och äventyr i form av läsk, saft, sötad yoghurt eller chips... Kanske menade de 100 g rent socker? 

  • Beya

    Ja jag fick rätt dåligt samvete för mitt barn får mer än så...oftast bara en gång i veckan förstås.

  • John22
    varförjuststockholm skrev 2017-08-11 15:45:43 följande:

    100g i veckan, snälla nån varför hatar ni era barn? Det är sommar det är varmt låt barnen vara barn, har ni aldrig varit barn själva eller? glass och godis är de bästa som finns, såna hatiska socker fasciter som er borde inte få ha barn soc borde ta dom av er 


    Vem är det du snackar med? Ingen i tråden har sagt att dennes barn bara får 100g godis i veckan.
  • moaguuun
    Beya skrev 2017-08-11 12:27:52 följande:

    Bara en fundering då jag läste någonstans att de ska äta max 100gr/veckan. Och får ditt barn mer under sommaren? Då räknar jag också in glass.


    Vad händer annars menar du? Det är knappast farligt,100gr vecka äter förmodligen de flesta om dagen på sommaren, om inte mer. 
  • Beya
    moaguuun skrev 2017-08-11 16:02:17 följande:
    Vad händer annars menar du? Det är knappast farligt,100gr vecka äter förmodligen de flesta om dagen på sommaren, om inte mer. 
    Ja risk för diabetes typ 2, höga blodfetter, övervikt bl.a
  • moaguuun
    Beya skrev 2017-08-11 16:05:32 följande:
    Ja risk för diabetes typ 2, höga blodfetter, övervikt bl.a

    Om barnet äter mer än 100gr/vecka? Knappast. 

  • Beya
    varförjuststockholm skrev 2017-08-11 16:11:23 följande:
    I din paraniod hjärna möjligen men du verkar ju lida av vaneförställningar
    Lustigt tänkte precis detsamma om dig.
  • Joo3221414
    cb66 skrev 2017-08-11 12:34:13 följande:

    Mina ungar får lördagsgodis och får handla för max 20 kr. Om de hoppar över godiset får de 40 kr i extra veckopeng


    Hur kan du vara säker på att de inte köper godis för de där 40 kronorna då?
  • Glinda från Oz
    moaguuun skrev 2017-08-11 16:02:17 följande:

    Vad händer annars menar du? Det är knappast farligt,100gr vecka äter förmodligen de flesta om dagen på sommaren, om inte mer. 


    Barnet dör en långsam, plågsam död. Se till att ha lite säkerhetsmarginal för vid 101 gram är det kört.
  • cb66
    Joo3221414 skrev 2017-08-11 17:39:46 följande:
    Hur kan du vara säker på att de inte köper godis för de där 40 kronorna då?
    De har en "bankbok" med sina veckopengar där alla insättningar och uttag skrivs upp. De ta ut pengar från sin bankbok för att handla något och då skriver vi upp vad de handlat. De får i princip fritt ta ut pengar men får inte ta ut till att köpa godis. Det funkar rätt bra, de får koll på sina pengar, kan se vad de har spenderat och kan enklare spara till något. De kan inte heller tappa bort sina pengar eller köpa nåt onödigt på infall. 

    Ett sätt att få barn att lära sig hur pengar funkar.
  • Klös

    Mina barn äter nog totalt mer än 100 g i veckan om man räknar glass och fika.

    vi äter oftast riven gemensam godis skål på lördagen och sen fika och eller efterrätt nån dag i veckan.

    Men vi har inte särskilda dagar när man får eller inte får godis. Vi försöker se till helheten att det inte blir för mycket på en vecka. Men är det supersoliht på en tisdag och vi blir sugna på glass så äter vi det . Och ibland hoppar vi över lördagsgodiset om vi tycker att det blivit lite för mycket andra dagar.

    Läsk dricker vi sällan, saft en del på sommaren, chips och ostbågar sällan, popcorn lite oftare.

    Inget av barnen vräker i sig, båda är normalviktiga och har ett sunt och avslappnat förhållande till godis och snacks. De är noga med tandborstningen och har inga hål i tänderna.

  • cosinus

    Normalt äter mina popcorn på fredag, godis på lördag (max 20 kr men de får ju inte dra 200 gram choklad per person heller så beror lite på vad de handlar om de får äta för 20 kr)

    Vintertid glass typ en gång i månaden. Sommartid kanske 2-3 i veckan.

    Sen tillkommer kalas och enstaka efterrätter.

  • modsey

    På semestetn betydligt mer ! Glass och chips i stora lass . Och efterrätt! Till vardags rätt sparsamt men troligen mer än 100 g. Och då tycker jag vi är rätt nyttiga!

    De delar på en påse chips på helgen. Typ aldrig godis eller kakor. Men efterrätt på helgen.

    Läsk kanske en gång i månaden. Saft i bland.

Svar på tråden Hur mycket lördagsgodis/snacks får din 8-9 åring ?