• Gravidlinda

Hur kan man få en igångsättning eller kejsarsnitt?

Hej jag är gravid i vecka 41 (40+0).

Jag har haft extremt problem med min foglossning redan 2 månad i graviditeten. Jag blev sjukskriven i v.21 pga foglossning.

Redan i slutet av juni så började jag samla på massa vätska i kroppen. Har konstant ont i bäckenet även när jag står ligger eller sitter ner.

Jag kan inte alls borsta tänderna stående, diska eller laga mat pga min rygg och så har jag ont i knäna pga vikten jag tror.

Jag har levt med smärta sen 2 månad i graviditeten men i början av juli så har jag känt att jag inte orkar mer jag gråter konstant för jag vill bara att allt ska vara över jag orkar inte mer, känner att min kropp inte orkar mer och är så rädd att hur ska jag klara av med en förlossning när mina krafter just nu går på dom här smärtorna.

Igår va jag hos en läkare i sös för att prata om igångsättning. Det va typ som så fort vi kom ditt så va det redan bestämt en nej. Hon kollade på hur mogen jag va för att göra en hinnsvepning men jag va inte ens mogen.

Så säger hon att hon vill inte sätta igång mig pga risken är då att det kan dröja 3 dagar en förlossning och avslutas med sugklocka eller kejsarsnitt. Så hon ville inte utsätta mig för det.

Men en vanlig startat förlossning kan även ta upp till 3 dagar och avslutas med en kejsarsnitt och en sugklocka.

Jag vet inte vad jag ska göra, jag orkar verkligen inte mer känns som jag håller på gå in i väggen. Jag är sjukt stressad konstant ledsen jag orkar verkligen mer.

• Svar på tråden Hur kan man få en igångsättning eller kejsarsnitt?
  • ninjamamman

Läkaren har rätt. Riskerna ökar vid en igångsättning. Speciellt när du är så omogen. Förstår att det är jättetufft men det bästa alternativet är att "stå ut" lite lite till. Och hoppas på att du kommer igång av dig själv, får en bra förlossning med snabb återhämtning och slipper allt vad snitt betyder.

• Anotherone

Igångsättning är tuffare mot kroppen om man omogen. Det är sant att en förlossning som startar spontant också kan ta tre dygn men då har ändå kroppen kommit igång på egen hand. Bebisen mår också bättre av det.

Jag mådde också skit sista tiden. Min första son kom 15 dagar sent och jag visste i hela kroppen att det skulle bli samma sak med andra barnet vilket det blev. Det enda jag blev lovad var att om vi kom så långt som till v 42+0 så kunde jag bli beviljad ett planerat snitt istället för igångsättning. Men det var ju delvis eftersom jag även har ett akut kejsarsnitt i bagaget och igångsättning är inte helt optimalt om man genomgått kejsarsnitt tidigare.

• TeresB

Jag bev igångsatt i v38 för mitt blodtryck var utom kontroll trots medicinering. Det var inget kul, låg utdragen förlossning. Klarade mig från sugklocka på minuten typ.

• Bertram

Blev igångsatt efter ks eftersom det kändes som det tryggaste alternativet för mig, det urakuta ks var väldigt chockartat för mig så en igångsätting kändes kontrollerad och bra, blev igångsatt på bf, tog 6 timmar, sen var barnet ute, enligt bm var jag som gjord för att föda barn. Skulle lätt göra om det :)

• preggo02

Hej! Jag hade samma historik som dig med första barnet. Blev igångsatt i v38+3 med cytotec, var helt omogen. Det var ingen bra erfarenhet! 18h m pinvärkar där jag enbart öppnade mig 0,5cm. De lyckades ändå ta hål på hinnan efter ca 20h, öppen 1,5cm då. 60min senare kom barnet ut efter att uskan tryckte med armbågen i magen o BM drog ut barnet, kraftigt medtagen med låg apgar. Hade barnet inte kommit ut i den krystvärken hade de testat sugklocka alt urakut kejsarsnitt då barnets hjärtljud försvann och allt var allmänt kaotiskt.

Smärtan av foglossningen var INGENTING i jämförelse med den hemska upplevelsen av förlossningen.

Nu med andra barnet, likadant m foglossningen, så avser jag vänta så långt det bara går. Evt köra ballongmetoden om kroppen är mogen och redo.

Det behöver givetvis inte bli likadant, men i efterhand önskar jag att jag blivit bättre informerad om hur det kan gå när kroppen inte är mogen.

Svar på tråden Hur kan man få en igångsättning eller kejsarsnitt?