• Blippen

Viktigt med mycket allmänprat i förhållande?

Jag har dejtat många och nu börjar omgivningen fråga om "det inte är dig det är fel på?" trots att jag inte uttryckt mig nedlåtande om mina dejter.

Jag har några grundpunkter när jag träffar någon.

Jag ska kunna få den andre att skratta.
    Hånglet ska kännas matchande.
    Samtalen ska flyta på, helst naturligt och avslappnat. //Ifall det är tyst så nödskämt om sex eller prat om tidigare dejter uppstår, då är det inte menat att bli något mer av oss två.
    Är detta orimlig grund?
    - Jag tycker om att prata&lyssna, men har kanske inte mycket att prata om. Tänker att finner jag rätt så släpper det. Alternativt att den andre är av pratsam personlighet.

Eller är allt detta om att prata i all oändlighet bara något som hör hemma i filmvärlden?

Hur är det i eran relation. Pratar ni mycket om allmänna saker?
  • Svar på tråden Viktigt med mycket allmänprat i förhållande?
  • Lena

Det är orimligt att det inte får förekomma tysta perioder tycker jag. Det viktiga är att man inte känner sig obekväm när det är tyst utan att det bara är en naturlig paus. 

• zdudmwml

När jag träffade min man upplevde jag något oerhört befriande: att vi kan vara tysta tillsammans. OCh när vi är tysta tillsammans går inte världen under. Det är mer intimt än att man försöker dölja sig bakom oändliga svador av nonsens.

Att vara nedlåtande är bara ett sätt som kan vara fel, det finns miljoner andra faktorer som spelar roll.

• Tecum

Ett säkert tecken på bra matchning är att man kan vara tysta tillsammans utan att det känns pinsamt. Folk som pratar bara för att munnen ska gå är jobbiga.

• Blippen

Jag känner prestationsångest att jag ska "vara normal och som andra" och kanske därför söker ett flytande prat mellan oss som om det vore något som förväntades.

Spontant skulle jag nu velat skriva "så jag kanske ska söka efter någon som är tyst ihop med min tystnad".

Fast man kan nog inte gå efter en punktlista; utan det ska bara kännas rätt helt enkelt. Vilket form det än visar sig vara.

Det är intressant att läsa hur era liv är för att förstå ifall man själv är på fel spår eller inte.

I dagsläget träffar jag en nu där nästan inget känns rätt, men vardagen rullar på.
    Tror flesta av er skulle ropa ut att gå vidare, men, något får mig att stanna, och det kanske är något fint som jag kan sätta fingret på, som kan utvecklas att bli något väldigt finare.

• zdudmwml
    Blippen skrev 2017-08-12 11:47:19 följande:
    I dagsläget träffar jag en nu där nästan inget känns rätt, men vardagen rullar på.
    Tror flesta av er skulle ropa ut att gå vidare, men, något får mig att stanna, och det kanske är något fint som jag kan sätta fingret på, som kan utvecklas att bli något väldigt finare.
    Min spontana tanke är att om det känns fel från början kommer det aldrig funka i längden.
    *been there done that*
  • Meriall

Hur många dejter ger du det innan du tänker att det ska vara sådär? För det kan inte vara det på första. Första hånglet kan vara awkward och konstigt men tionde helt underbart matchat. Första dejten tyst och blyg men man kan inte sluta prata på den femte.

Svar på tråden Viktigt med mycket allmänprat i förhållande?