• JAK

Brev från polisen ang bedrägeri

Hej..

Inga elaka kommentarer nu tack..

Idag fick jag ett brev från polisen ang bedrägeri.

I april sålde jag en kamera för 3000

Och jag skulle skicka iväg den. Under samma tid gick en nära familjemedlem bort och detta gjorde att jag inte prioriterade att skicka iväg detta paketet. Jag stängde nästan av mig själv för omvärlden och visste att det var fel.

Aldrig hade jag tänkt lura hen som köpt kameran, men det var inte det jag prioriterat. Sen har det gått månader nu och jag har såklart fortfarande kvar kameran, men skämms så myclet.. har kontaktat personen och sagt att jag vill betala tillbaka och förklarar situationen.. hur kommer det dock bli för mig nu? När jag fått en anmälan?

• Svar på tråden Brev från polisen ang bedrägeri
  • Anonym (Kvinna37)

Dumt nog så har du ju redan erkänt brott som annars antagligen inte hade gått att bevisa. Du riskerar definitivt att bli dömd för bedrägeri, om de nu bryr sig om en sådan struntsumma.

• viseversa

Du borde skicka kameran OCH betala tillbaka 3000:- det är inte köparens problem att du gick igenom sorg. Personen har ändå betalt 3000:- till dig. Jag hade också anmält om jag var hen.

• Långbenopluto

Istället för att ödsla tid på att skriva här så ska du skriva till personen du sålde kameran till och göra upp med honom/henne.

• JAK
    Tofflans skrev 2017-08-15 17:34:47 följande:

Istället för att ödsla tid på att skriva här så ska du skriva till personen du sålde kameran till och göra upp med honom/henne.

Har skrivit till denne personen, och hen är villig att dra tillbaka sin anmälan
  • Anonym (Ajajaj)

Jag kan inte ge något klart besked. Först vill jag beklaga sorgen. Du kommer troligtvis få böter för bedrägeri om det inte är en åklagare som faktisk kan förstå vad som hänt. Jag förstår bara inte hur det kan ha gått månader innan du insåg ditt misstag? Har inte kunden hört av sig tidigare? Hur länge var du i din "bubbla"?

• JAK
    Anonym (Ajajaj) skrev 2017-08-15 17:38:46 följande:

Jag kan inte ge något klart besked. Först vill jag beklaga sorgen. Du kommer troligtvis få böter för bedrägeri om det inte är en åklagare som faktisk kan förstå vad som hänt. Jag förstår bara inte hur det kan ha gått månader innan du insåg ditt misstag? Har inte kunden hört av sig tidigare? Hur länge var du i din "bubbla"?

Tack snälla.. kan det betyda att jag får en prick i polisregistret? Jag visste ju detta hela tiden,men ändå var det som att jag inte ville göra något åt det. Ja 2-3 månader minst. Har mått dpligt över detta med, så enkelt egentligen att bara posta iväg kameran, men ändå så gick det bara inte. Nä jag hörde faktiskt inget, förens idag när jag fick detta brevet
  • JAK
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-08-15 17:30:17 följande:

Dumt nog så har du ju redan erkänt brott som annars antagligen inte hade gått att bevisa. Du riskerar definitivt att bli dömd för bedrägeri, om de nu bryr sig om en sådan struntsumma.

Men det hade väl ändå lett till rättegång osv osv, och eftersom jag inte har något att dölja så kändes det bättre för mig att förklara situationen för hen.
  • Kjell2

Du skickar kameran snarast spårbart. Sen håller du tummarna att det inte blir någon påföljd.

• JAK
    Kjell2 skrev 2017-08-15 17:49:10 följande:

Du skickar kameran snarast spårbart. Sen håller du tummarna att det inte blir någon påföljd.

Hen ville hellre ha pengarna då hen hittat en annan kamera, vad för påföljder kan jag få?
  • Kjell2
    JAK skrev 2017-08-15 17:57:22 följande:

Hen ville hellre ha pengarna då hen hittat en annan kamera, vad för påföljder kan jag få?

Skicka pengarna tillbaka om du inte gjort det ännu.

Dagsböter, men troligvis läggs det ner.
  • JAK
    Kjell2 skrev 2017-08-15 17:58:45 följande:

Skicka pengarna tillbaka om du inte gjort det ännu.

Dagsböter, men troligvis läggs det ner.

Jag hoppas innerligt det gör det, har pratat med hen och hen är villig att "dra" tillbaka anmälan, alltså att inte fullfölja den om det skulle gå vidare
  • Anonym (Kvinna37)
    JAK skrev 2017-08-15 17:46:36 följande:
    Men det hade väl ändå lett till rättegång osv osv, och eftersom jag inte har något att dölja så kändes det bättre för mig att förklara situationen för hen.
    Inga bevis = nedlagd förundersökning. Du hade helt enkelt kunnat säga att du skickat kameran, alla vet ju att det är lite si och så med saker man skickar med Postnord ;) Nu är du ju en ärlig människa så då riskerar man att dras med följderna av det. Hoppas bara att köparen står vid sitt ord och tar tillbaka anmälan.
  • Kerubmamman

Konstigt beteende av köparen att inte ens efterlysa varan innan polisanmälan. Obestämd
    Överför pengarna snarast så förmildras förhoppningsvis ev påföljd. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Brev från polisen ang bedrägeri