• Anonym (Freja)

    Varför är biljettkontrollanter snällare mot barn?

    Jag upplever det generellt sett att västtrafiks kontrollanter är snällare mot barn än vuxna. Västtrafik säger själva att kontrollanterna inte ska särbehandla folk. Men bland annat idag var jag med om en incident där det var ett barn i ca 8-9-årsåldern och hade ingen biljett. Barnet åkte ensamt. Kontrollanten frågade vart barnet skulle och barnet svarade till "hållplats E". Kontrollanten sa bara att ungen skulle ha biljett nästa gång. Hallå! Att åka utan biljett är ett brott! Och vilken annan som helst hade fått en tilläggsavgift på 1200 kr! Varför är man snällare mot barn? Biljettkontrollanten ska ju bötfälla SAMTLIGA som inte har biljett..SUCK.

  • Svar på tråden Varför är biljettkontrollanter snällare mot barn?
  • ecover
    Anonym (Freja) skrev 2017-08-15 20:32:04 följande:

    Jag upplever det generellt sett att västtrafiks kontrollanter är snällare mot barn än vuxna. Västtrafik säger själva att kontrollanterna inte ska särbehandla folk. Men bland annat idag var jag med om en incident där det var ett barn i ca 8-9-årsåldern och hade ingen biljett. Barnet åkte ensamt. Kontrollanten frågade vart barnet skulle och barnet svarade till "hållplats E". Kontrollanten sa bara att ungen skulle ha biljett nästa gång. Hallå! Att åka utan biljett är ett brott! Och vilken annan som helst hade fått en tilläggsavgift på 1200 kr! Varför är man snällare mot barn? Biljettkontrollanten ska ju bötfälla SAMTLIGA som inte har biljett..SUCK.


    Kanske för att västtrafiks kontrollanter vet skillnaden mellan vuxna och barn?
    En fullvuxen, någorlunda normal utvecklade människa borde nog ha något som kallas konsekvenstänkande. Det har inte någon 8 åring än.
    Menar, tänker någon vuxen människa åka med västtrafiken, vet denne att hon behöver skaffa någon biljett. Gör hon inte det, kan det leda till böter. Kanske har inte alla 8 åringar samma koll på saken?
    Jag kanske skulle förstå ditt tänk, ts, om vi skulle prata om några 15-, 16- ... åringar här, men inte när det gäller 8 åringar.

    Självfallet ska kontrollanter hänvisar till, att även barnet behöver någon biljett för att åka buss, och det gjorde hen väl? Kanske också ringa föräldrarna, men knappast mer än så.
  • ecover

    Förresten finns det någon anledning, varför det är först när man har fyllt 15 år som man kan åtalas och dömas i Sverige.

  • Anonym (lo)

    De ville väl inte hamna på förstasidan i Aftonbladet med en snyfthistoria.

  • Anonym (Tyuio)
    ecover skrev 2017-08-17 09:19:02 följande:

    Förresten finns det någon anledning, varför det är först när man har fyllt 15 år som man kan åtalas och dömas i Sverige.


    "Ett barns rättigheter och skyldigheter följer barnets ålder och mognad och har starkt samband med föräldrarnas vårdnadsansvar. Ju äldre barnet blir desto mer egna och självständiga rättigheter ges barnet. Avgörande vid bestämmande av när man är straffbar är vid vilken tidpunkt som ungdomar i allmänhet känner lagens gränser och kan överblicka konsekvenserna av ett brottsligt handlande. När man är 15 år bedöms man alltså vara kapabel at skilja mellan rätt och fel vilket även gör att man då kan ställas till ansvar för brott.

    Begår en person under 15 år ett brott kan den personen dock bli föremål för andra samhällsingripanden än brottspåföljd som socialtjänsten beslutar om. Är man under 15 kan man även bli skyldig att utge skadestånd.

    Hoppas du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att återkomma till oss! Ha en fortsatt trevlig dag."

    - Tredje träffen på en snabb googling
  • ecover
    Anonym (Tyuio) skrev 2017-08-17 10:47:31 följande:
    "Ett barns rättigheter och skyldigheter följer barnets ålder och mognad och har starkt samband med föräldrarnas vårdnadsansvar. Ju äldre barnet blir desto mer egna och självständiga rättigheter ges barnet. Avgörande vid bestämmande av när man är straffbar är vid vilken tidpunkt som ungdomar i allmänhet känner lagens gränser och kan överblicka konsekvenserna av ett brottsligt handlande. När man är 15 år bedöms man alltså vara kapabel at skilja mellan rätt och fel vilket även gör att man då kan ställas till ansvar för brott.

    Begår en person under 15 år ett brott kan den personen dock bli föremål för andra samhällsingripanden än brottspåföljd som socialtjänsten beslutar om. Är man under 15 kan man även bli skyldig att utge skadestånd.

    Hoppas du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att återkomma till oss! Ha en fortsatt trevlig dag."

    - Tredje träffen på en snabb googling
    Har jag ens ställt någon fråga?
  • ecover
    Anonym (Tyuio) skrev 2017-08-17 10:47:31 följande:
    "Ett barns rättigheter och skyldigheter följer barnets ålder och mognad och har starkt samband med föräldrarnas vårdnadsansvar. Ju äldre barnet blir desto mer egna och självständiga rättigheter ges barnet. Avgörande vid bestämmande av när man är straffbar är vid vilken tidpunkt som ungdomar i allmänhet känner lagens gränser och kan överblicka konsekvenserna av ett brottsligt handlande. När man är 15 år bedöms man alltså vara kapabel at skilja mellan rätt och fel vilket även gör att man då kan ställas till ansvar för brott.

    Begår en person under 15 år ett brott kan den personen dock bli föremål för andra samhällsingripanden än brottspåföljd som socialtjänsten beslutar om. Är man under 15 kan man även bli skyldig att utge skadestånd.

    Hoppas du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att återkomma till oss! Ha en fortsatt trevlig dag."

    - Tredje träffen på en snabb googling
    Med tanke på dig och ts. Är jag någorlunda vuxen och åker buss utan biljett och någon kommer på mig, är jag en idiot och får nog betala 1200 spänn i böter. Är jag ett 8 år gammal barn och åker buss utan biljett, är jag ett 8 år gammal barn som åker buss utan biljett.
    Är ni nu så avundsjuka på dessa barn, har ni väl större problem än det 8 åringa barnet någonsin kommer att få i sitt liv. 
  • Anonym (-----)
    Anonym (A) skrev 2017-08-17 07:18:54 följande:

    Jag har varit med om barn (6-7år) som blivit avslängd för att den saknat busskort (dock av busschauffören). Kontrollanter som skrikit på barn för att det gått att bevisa att busskortet är deras. Så det finns olika "mindre snälla" varianter.

    För min del om jaf blivit tillsagd av en främling när jag var typ 8a så hade det tagit hårt. Det där barnet kanske aldrig glömmer busskortet igen.


    Att slänga av ett barn på valfri station kan jag tycka är lite ansvarslöst, eftersom vi inte vet hur väl barnet kan hantera en sådan situation.

    Men att skriva ut en böteslapp som föräldrarna får betala anser jag vara rimligt. Sen ska man naturligtvis behandla barnet utefter deras ålder, dvs. man behöver inte agera aggressivt eller hårt mot ett barn, men däremot förklara vad som gäller och se till så att målsman tar sitt ansvar.
  • Anonym (afafa)
    ecover skrev 2017-08-17 09:19:02 följande:

    Förresten finns det någon anledning, varför det är först när man har fyllt 15 år som man kan åtalas och dömas i Sverige.


    Egentligen kan man tycka i och med att brottsligheten går ner i åldrarna att straffåldern borde sänkas. En 13 åring som våldtar eller mördar nån får ungdomsvård i någraånader men en 15 åring får fängelse?

    Men är det förresten inte föräldrarna som borde straffas i barnets ställe tills denne är myndig?
  • Anonym (A)
    Anonym (-----) skrev 2017-08-17 11:46:03 följande:
    Att slänga av ett barn på valfri station kan jag tycka är lite ansvarslöst, eftersom vi inte vet hur väl barnet kan hantera en sådan situation.

    Men att skriva ut en böteslapp som föräldrarna får betala anser jag vara rimligt. Sen ska man naturligtvis behandla barnet utefter deras ålder, dvs. man behöver inte agera aggressivt eller hårt mot ett barn, men däremot förklara vad som gäller och se till så att målsman tar sitt ansvar.
    Hur säkerhet ställer man vem boten ska stå på? Det räcker ju inte med att skriva "Alfreds målsman ska betala 500kr" det finns ju inget som binder "Alfred" till boten. Jag antar att när man som vuxen får böter för att man åker utan biljett så tar de personnummer och sådan för att kunna kräva beloppet om man inte betalar? Men med böter till barn skulle det innebära att man skickar med en lapp hem och "hoppas" föräldrarna väljer att betala den?
  • Anonym (Micke)
    Anonym (AAA) skrev 2017-08-16 09:08:20 följande:
    Jag ser ofta hur kontrollanterna släpper igenom diverse invandrare i alla möjliga åldrar som fullt medvetet åker utan biljett. Allt för att kontrollanterna inte orkar ta striden. Det kan vara tonårsgäng, vuxna män, barn, mammor med småbarn etc. Dock ytterst sällan svenskar.
    Busschaufförer i stockholm gör lika dant, framförallt dom äldre.

    Dom orkar inte med att bli spottade i ansiktet och hotade.
    Samma grupp som du beskriver som beter sig på detta vis.
    Tragiskt.
  • Anonym (Freja)
    Anonym (Micke) skrev 2017-08-17 15:24:23 följande:

    Busschaufförer i stockholm gör lika dant, framförallt dom äldre.

    Dom orkar inte med att bli spottade i ansiktet och hotade.

    Samma grupp som du beskriver som beter sig på detta vis.

    Tragiskt.


    Att dra rasist-kortet går bra i detta landet så slipper de betala.
  • Anonym (Orättvist)

    Jag som alldaglig, blond och medelklass blir inte tillfrågad av kontrollanter, inte stoppad av polis, butiksbiträden ler och undrar om de kan hjälpa till.

    Var med dottern på privatsjukhus, vi fick komma in direkt utan att visa några papper.

    Samtidigt kommer en svart tonåring med öppen fraktur på armen honom stoppar de....

    Livet är inte rättvist

  • Anonym (Micke)
    Anonym (Orättvist) skrev 2017-08-17 17:24:01 följande:

    Jag som alldaglig, blond och medelklass blir inte tillfrågad av kontrollanter, inte stoppad av polis, butiksbiträden ler och undrar om de kan hjälpa till.

    Var med dottern på privatsjukhus, vi fick komma in direkt utan att visa några papper.

    Samtidigt kommer en svart tonåring med öppen fraktur på armen honom stoppar de....

    Livet är inte rättvist


    Privatsjukhus med akutmottagning i sverige ? 

    Har du drömt det där ?  Dags att vakna.....

    Alla besök på akuten kräver att du berättar vem du är ( om du inte åker ambulans )
  • Anonym (Orättvist)

    Givetvis får man legitimera sig på sjukhus men ingen ska behöva bli stoppad i dörren.

  • Aniiee

    Tänker inte säga så mycket i ämnet.....

    2 § Tilläggsavgift får ej tagas ut om avsaknaden av giltig biljett får anses vara ursäktlig med hänsyn till den resandes ålder, sjukdom, bristande kännedom om lokala förhållanden eller annan omständighet.


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
Svar på tråden Varför är biljettkontrollanter snällare mot barn?