• Christi38

Vad äter era barn till frukost en vardag innan förskola/skola?

Jag har en snart 6 och 5-åring hemma som alltid älskat välling morgon och kväll sedan de var bebisar. Den färdiga sorten på tetra är favoriten men jag funderar på om man kunde få den mer näringsrik (för deras ålder) då de är oroligt dåliga en vardag att få i sig ordentlig frukost innan de ska iväg till förskola och förskoleklass.

Någon som testat ge vanlig vuxenvälling men tillsatt någon smak så det passar barn?

Vad äter era små till frukost? Smörgås tycker de är "för torrt" så tidigt på morgonen och yoghurt gillas inte tyvärr.

Tips mottages tacksamt :)

• Svar på tråden Vad äter era barn till frukost en vardag innan förskola/skola?
  • LFF
    Duckan skrev 2017-08-22 09:18:07 följande:

LFF, hela åk 1 skickade fröken hem mig på lunchen (mamma var dag-mamma) för att äta och genom alla år tog hon upp mitt ätande på alla kvartsamtal. Det visste inte jag, men har fått veta det nu när jag är vuxen.
    Skolmaten åt jag inte på flera år.

Själv hade jag ungefär 10 minuters lunchrast under lågstadiet. Fick inte gå ifrån bordet förrän jag åtminstone smakat på maten. Blev till sist utslängd från matsalen eftersom mellanstadiet skulle in och äta. Åt väldigt lite även på dagis innan dess men där blev det iaf inte den maktkamp som det blev i skolan mellan mig och mattanterna. Mamma tog upp det hela flertalet gånger, att jag åt ordentligt övrig tid och att jag var extrem när det kom till mat men de skulle minsann se till att jag åt lunchen. Först i trean fick jag lov att äta som jag själv ville och macka och mjölk om jag inte ville ha maten. 

Var extremt sällsynt att jag åt skolmaten genom hela skoltiden (inklusive gymnaiset).
  • LFF
    Duckan skrev 2017-08-22 10:25:20 följande:

LFF, förstår precis.

Det är därför man är så vansinnigt tacksam över att (än så länge) ha två 4-åringar som äter allt med god aptit. Min matproblematik önskar jag inte någon.
  • Kasperina

Jag hade också problem med skolmaten, på lågstadiet hade vi bara 20 min lunch och jag var van vid att äta långsamt. Jag åt nästan ingenting i mellan- och högstadiet heller, ännu mindre när jag började röka i sjuan, men på gymnasiet fångades jag upp av skolsyster och fick tvångsvägas 2ggr/vecka med hotet att bli inlagd om jag inte såg till att peta i mig tillräckligt för att inte gå ner i vikt. Där fanns också fil och smörgås som alternativ (eftersom maten aldrig räckte till alla) vilket gjorde sitt till att stabilisera mitt matintag

• Christi38
    Kasperina skrev 2017-08-22 16:46:10 följande:

Jag hade också problem med skolmaten, på lågstadiet hade vi bara 20 min lunch och jag var van vid att äta långsamt. Jag åt nästan ingenting i mellan- och högstadiet heller, ännu mindre när jag började röka i sjuan, men på gymnasiet fångades jag upp av skolsyster och fick tvångsvägas 2ggr/vecka med hotet att bli inlagd om jag inte såg till att peta i mig tillräckligt för att inte gå ner i vikt. Där fanns också fil och smörgås som alternativ (eftersom maten aldrig räckte till alla) vilket gjorde sitt till att stabilisera mitt matintag

20 minuter är ju ingenting, varför så kort tid tro?! Jag kan förstå det mer för yngre barn (förskola) att det är så mycket spring i benen att de inte har ro att sitta längre, men senare i skolan?! Stressigt!!

När jag gick i skolan genom hela 80-talet var det aldrig så korta luncher. Vi hade rätt OK mat även om man trotsade och vägrade en hel del rätter... Limpa med medvurst, oboy och krämer till mellis och frukost varje dag. Vilka tider det var ;0)
  • Cornellia

Oftast havregrynsgröt (med sylt och mjölk). 

Ibland om det är brådis får han en macka och en drickyoughurt i bilen. 

• Hmlan

Min 4-åring äter havregrynsgröt med chiafrön/linfrön och kanel, knäckemackor med bregott och ost, äggröra, fil och osötad müsli, kvarg med honung, eller rester av gårdagens middag. Brukar ge två alternativ som hon får välja på.

Har aldrig förstått poängen med välling, det innehåller ju ingenting vettigt alls.

• Gravitation

Går verkligen i perioder det där, men just nu är hon inne på varma mackor. I perioder vill hon inte ha mackor alls utan bara knäckebröd, ibland bara havreringar (de utan socker) och mjölk och har vi bråttom till förskolan dricker hon en mugg välling om det är tidigt och hon ska äta frukost på förskolan.

Hon är 3 år.

• fluu

Min unge äter vanligtvis någon form av gröt och smörgås. En smoothie med tillsatta gryn i kanske vore något för dina barn, ts?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Christi38
    fluu skrev 2017-08-29 15:27:47 följande:

Min unge äter vanligtvis någon form av gröt och smörgås. En smoothie med tillsatta gryn i kanske vore något för dina barn, ts?

Smoothies är ju fantastiskt gott och en av killarna vågar testa detta emellanåt. Inte den äldsta dock, nyheter är ju såå läskigt.

Denna veckan har de ätit pannkaksmuffins på mornarna. Det gillar de, att sitta med i handen som en smörgås. Även bananmuffins (en variant av bananpannkaka fast med vetemjöl och rivet äpple med) har funkat varannan dag med.
  • fluu
    Christi38 skrev 2017-08-30 21:27:15 följande:
    Smoothies är ju fantastiskt gott och en av killarna vågar testa detta emellanåt. Inte den äldsta dock, nyheter är ju såå läskigt. Denna veckan har de ätit pannkaksmuffins på mornarna. Det gillar de, att sitta med i handen som en smörgås. Även bananmuffins (en variant av bananpannkaka fast med vetemjöl och rivet äpple med) har funkat varannan dag med.
    Kanske om de själva får göra smoothien? De väljer den frukten de vet att de gillar och ser när det blandas så vet de precis vad det är i.
  • Christi38
    fluu skrev 2017-08-30 22:28:30 följande:
    Kanske om de själva får göra smoothien? De väljer den frukten de vet att de gillar och ser när det blandas så vet de precis vad det är i.
    Bra tips! Ska testa i helgen! :)
  • No Logo
    Christi38 skrev 2017-08-17 13:46:52 följande:

Jag har en snart 6 och 5-åring hemma som alltid älskat välling morgon och kväll sedan de var bebisar. Den färdiga sorten på tetra är favoriten men jag funderar på om man kunde få den mer näringsrik (för deras ålder) då de är oroligt dåliga en vardag att få i sig ordentlig frukost innan de ska iväg till förskola och förskoleklass.

Någon som testat ge vanlig vuxenvälling men tillsatt någon smak så det passar barn?

Vad äter era små till frukost? Smörgås tycker de är "för torrt" så tidigt på morgonen och yoghurt gillas inte tyvärr.

Tips mottages tacksamt :)

Du kanske kan "späda ut" deras välling med vuxenvälling pö om pö? Börja med en tiondel vuxenvälling och nio tiondelar småbarnsvälling, sen ökar du sakta andelen vuxenvälling.

Annars är favoriter hos mina barn

Bananplättar (1 ägg + 1/2 banan ger en portion) gärna med jordnötssmör eller med keso och frysta hallon

Kesoplättar (keso, ägg och fiberhusk) gärna med stekt äpple och kanel

Fattiga riddare (går bra att göra på grövre, nyckelhålsmärkt bröd). Vi äter dem med kanel eller med hemgjort äppelmos.
  • Duckan

Jag blir sjukt hungrig av att läsa allas frukosttips!!

Dags för mig att prova på kesoplättar nu när jag äntligen har fiberhusk hemma. Det har jag bara för att dottern köpt det för att göra slime

• modsey

Äldre tråd men...i dag har jag förberett pannkakssmet med havregryn i till i morgon bitti. Har även gjort en stor kanna med smoothi ( frysta bär banan honung och grekisk yougurt) räcker två dagar.

Kommer göra bananpannkakor en dag med keso till

Ägg och makrill en tredje dag.

Dag fyra äggröra och grönsaker eventuellt lite rökt lax

Och dag fem omelett eller varm smörgås ( bara ost tomater och ringla lite olivolja överst)

Svar på tråden Vad äter era barn till frukost en vardag innan förskola/skola?