• Jag är

Sallader till förskolekök

Ska vikariera under ett tag på en städ/inhopp i kök på en förskola. Riva morötter kan jag och pizzasallad kan jag nog googla mig till men recept på kalla sallader som barn gillar eller goda sallader överlag önskas recept på.

Inga "höftade" tecept vill ha mått och mängder tills jag får in takterna och kan "höfta själv" i framtiden.

• Svar på tråden Sallader till förskolekök
  • klyban
    Jag är skrev 2017-08-19 16:38:49 följande:
    För att inte vara en diss så käns det väldigt hårt dissat????
    Antagligen tar dom in mig för att dom vet att jag inte är handfallen.
    Det jag inte vet lär jag mig sen hämtar jag inspiration fakta och kunskap själv därför frågar jag mycket. Jag förväntar mig som det ofta är inom det kommunala som vikarie "learning by doing".
    Det är inte en övermäktig uppgift men intressant och utmanande. Efter som jag inte tillhör släktet "få allt serverat och någon annan fixat..."
    Så tar jag reda på saker.

Nä, inte av dig som person som jag sa, förstår inte varför man tar en i personalen som inte har kompetens.
    Det är trots allt nått som normalt brukar varar rätt styrt idag.
    Och tar man en i personalen, så borde man skickat dig på kurs.
    Och om man måste dissa någon, så är det inte du, förstår du?

Det är skoj dock du engagerar dig, det tyder på att du vill växa med uppgiften.
    Sen är det skoj och ha många olika arbetsuppgifter, så blir inte heller ens jobb så tråkigt heller.

hur många meter var det?
  • carolinheiner
    Jag är skrev 2017-08-17 18:37:55 följande:

Ska vikariera under ett tag på en städ/inhopp i kök på en förskola. Riva morötter kan jag och pizzasallad kan jag nog googla mig till men recept på kalla sallader som barn gillar eller goda sallader överlag önskas recept på.

Inga "höftade" tecept vill ha mått och mängder tills jag får in takterna och kan "höfta själv" i framtiden.

Tyvärr tror ja att de finns färdiga recept i köket :/ som sagt kan de va strikt med inköp å allergier.
  • ecover
    Jag är skrev 2017-08-17 18:37:55 följande:

Har de inte berättat om för dig hur de brukar göra? Varför skulle du som vikarie har som uppgift att hitta på några nya recept? 
  • IsDimma
    ecover skrev 2017-08-20 12:42:14 följande:
    Har de inte berättat om för dig hur de brukar göra? Varför skulle du som vikarie har som uppgift att hitta på några nya recept? 
    För att man kan? För att ha roligt på jobbet?
    På mitt förra jobb hade vi en vikarie som kom ibland då vår ordinarie köksansvarie var sjuk. Trots att hon hade samma ingredienser att bolla med (vikarien gjorde inga egna beställningar) så hittade hon på massor med roligt! Vi kunde längta lite efter henne när den ordinarie var där
    Det behövs så lite för att pigga upp grönsaker till något mer än det vanliga.
  • IsDimma
    IsDimma skrev 2017-08-20 14:46:52 följande:
    På mitt förra jobb hade vi en vikarie som kom ibland då vår ordinarie köksansvarie var sjuk. Trots att hon hade samma ingredienser att bolla med (vikarien gjorde inga egna beställningar) så hittade hon på massor med roligt! Vi kunde längta lite efter henne när den ordinarie var där
    Och btw så när vår ordinarie i köket bytte jobb. Gissa vem vi ville ha i köket och vem som då blev anställd?
  • ecover
    Nja, nu verkar ts inte precis ha roligt på jobbet. 
  • klyban
    För att man kan? För att ha roligt på jobbet? På mitt förra jobb hade vi en vikarie som kom ibland då vår ordinarie köksansvarie var sjuk. Trots att hon hade samma ingredienser att bolla med (vikarien gjorde inga egna beställningar) så hittade hon på massor med roligt! Vi kunde längta lite efter henne när den ordinarie var där smile5.gif Det behövs så lite för att pigga upp grönsaker till något mer än det vanliga.

Dietik är inte till för man kan eller för det är roligt, utan väl sammansatta rätter som tillgodoser allas behov.
    Gör man detta, så kan man egentligen göra vad man vill, men kräver en rätt hög kunskapsnivå om mat.
    Men kan tänka mig man är inte har riktigt samma krav på en vikarie här,.

hur många meter var det?
  • ecover
    Vilket jobb hade du då som tycker att någon vikarie gjorde bra av sig?
  • IsDimma
    ecover skrev 2017-08-20 15:56:13 följande:
    Vilket jobb hade du då som tycker att någon vikarie gjorde bra av sig?
    Förskola. Vi hade ett mottagningskök så lite begränsat är ju det. Men det vi fick ut på avdelningen av hon som var vikarie var mycket bättre än vad vi fick ut på avdelningen annars.
  • Jag är

Oj hopo vad mitt inlägg rörde upp tankar och känslor!

Ville bara ha tips. Givetvis är jag inte tappad bakom en ladugårds dörr som en del verkar tro ????

Att läsa på och ha nya idéer om saker och ting är väll aldrig fel. Jag är ambitiös och lägger alltid 100% i mitt jobb.

Har förmånen att folk bevisligen håller med och ger mig chanser.

Nu får ni "fortsätta bråka på" med varandra! Recept tar jag gärna emot fortsättningsvis. För jag gillar utmaningar och tror på att jag kan lära.

Har den perfekta "testaren" mitt barn går på skolan så nu ska vi pröva recept och hoppas det går hem inför jobb start om några veckor.

• klyban
    Jag är skrev 2017-08-21 06:20:22 följande:

Ville bara ha tips. Givetvis är jag inte tappad bakom en ladugårds dörr som en del verkar tro ????

Att läsa på och ha nya idéer om saker och ting är väll aldrig fel. Jag är ambitiös och lägger alltid 100% i mitt jobb.
    Nu får ni "fortsätta bråka på" med varandra! Recept tar jag gärna emot fortsättningsvis. För jag gillar utmaningar och tror på att jag kan lära.
    Har den perfekta "testaren" mitt barn går på skolan så nu ska vi pröva recept och hoppas det går hem inför jobb start om några veckor.

Om du har mig i åtanke på mig, så är den fel.
    Det jag ifrågasätter var att man tog personal som man borde vetat inte har kompetensen, jag har inte kompetensen heller i utbildning.
    Och skulle finna det udda om man hade frågat mig, även om jag har gedigna kunskaper om mat(även om just dietik var ett tag sedan jag pyssla med).
    Men du är engagerad och det är bra, och den jag dissat har aldrig varit dig.

Hur många barn och vuxna ska ha mat totalt?
    Så får man en hum i hur matlagningen kommer gå till, då det är stor skillnad och laga mat till 15-20 personer och 100 personer.
    Sen recept är bra och följa, men alltid upplevt att desto mer portioner som man tillagar.
    Att detta kräver att man smakar av oftare, för nå ett bra slutresultat.
    Och vissa storkök verkar inte göra detta, med tanke  på hur fadd maten kan vara ibland.

hur många meter var det?
  • Aniiee
    Jag är skrev 2017-08-21 06:20:22 följande:

Jag undrar fortfaradne om detta är ett direktiv du har fått (att hitta på själv) eller om det finns recept och orderlistor i köket. Inte för att det är fel att hitta på själv, jag tycker det är jättebra att du vill, men frågan är om du FÅR.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Jag är

Jag trivs kanonbra inom detta yrke information till den som trodde annat!

Givetvis kommer det att finnas "ramar" att förhålla sig till. Men är det en viss maträtt så tar jag ju och komponerar en sallad som passar med hjälp av kökschefens godkännande. Tänker inte vara ett "mähä som bara ska ha hjälp".

Skulle tippa på cirka 120 till 150 barn som äter det är ju olika.

Jag är glad och lycklig över att få kliva upp och jobba med det yrke jag har just nu. Tänk den förmånen inte alla som känner så.

Pappren påskrivna och klara ser fram emot att få hugga in och kavla upp ärmarna.

Läser på tar in information och inspiration. Drtta blir toppen!

• klyban
    Jag är skrev 2017-08-21 16:02:09 följande:
    Jag trivs kanonbra inom detta yrke information till den som trodde annat!
    Givetvis kommer det att finnas "ramar" att förhålla sig till. Men är det en viss maträtt så tar jag ju och komponerar en sallad som passar med hjälp av kökschefens godkännande. Tänker inte vara ett "mähä som bara ska ha hjälp".
    Skulle tippa på cirka 120 till 150 barn som äter det är ju olika.
    Jag är glad och lycklig över att få kliva upp och jobba med det yrke jag har just nu. Tänk den förmånen inte alla som känner så.
    Pappren påskrivna och klara ser fram emot att få hugga in och kavla upp ärmarna.
    Läser på tar in information och inspiration. Drtta blir toppen!
    Gör dom inga ansträngningar till hjälpa dig med tex underlag på hur det ska gå till och recept?
    hur många meter var det?
  • klyban
    Jag är skrev 2017-08-21 18:17:37 följande:
    Det gör dom säkert.
    Återkom när du fått lite erfarenhet, så får vi se om de ger det understöd som man tycker du borde få.
    hur många meter var det?
  • Jag är
    klyban skrev 2017-08-22 07:01:01 följande:

Återkom när du fått lite erfarenhet, så får vi se om de ger det understöd som man tycker du borde få.

Har varit och hälsat på super trevliga det blir någon dags prao. Dom visade runt det mesta kändes bekant i stort. Dom var väl förberedda med recept som jag kunde använda för att underlätta i början och öppna för förslag.

Sen är jag som sagt hyffsat driven lite erfarenhet har jag allt av att ta i.
  • klyban
    Jag är skrev 2017-08-22 15:41:04 följande:
    Har varit och hälsat på super trevliga det blir någon dags prao. Dom visade runt det mesta kändes bekant i stort. Dom var väl förberedda med recept som jag kunde använda för att underlätta i början och öppna för förslag.
    Sen är jag som sagt hyffsat driven lite erfarenhet har jag allt av att ta i.

Låter trevligt att det finns en del och att man hjälper dig.
    Låter som du ska klara detta bra, men måste säga först lät det rätt suspekt att man bara skulle slänga ut dig i den djupa änden...

Kom ihåg alltid smaka på saker och ofta, detta är ett problem som jag tycker förekommer för ofta inom storköken.

hur många meter var det?
  • Tirem
    IsDimma skrev 2017-08-18 20:33:40 följande:
    Jag önskar att jag fick vara barn där! Eller åtminstone jobba där och äta med barnen
    Jag med! Hon inspirerar verkligen barnen till att våga prova allt????
Svar på tråden Sallader till förskolekök