• Alexi

Gemensam kortare semester en lång med omlott och barnvakter?

Man hör om vissa som tycker mängden veckor ledigt för barn är viktigast och de vuxna går omlott rätt mycket i att vara lediga, barnen får vara hos släktingar osv och får alltså lite mindre semester tillsammans men mer ledigt för barnen.

Vissa kör all semester tillsammans.

Läste detta som en kommentar på en blogg:
    "En väns barn som är 12 tyckte att de inte haft någon semester alls i år. Barnet hade då varit hemma hela sommarlovet med hjälp av släktingar, föräldrar som varit lediga omlott och barnet hade varit hemma själv en del också men familjen hade bara två veckor då alla var hemma. Det var den enda tiden barnet tyckte de varit lediga. De föräldrarna hade nu bestämt sig att nästa år är de hemma 4 veckor tillsammans och har bara en vecka omlott. Stora barnet får vara hemma när de jobbar och lilla får gå på förskolan resten av tiden."

Reflektioner, vad tycker ni för och emot?

• Svar på tråden Gemensam kortare semester en lång med omlott och barnvakter?
  • Mälaröbo

Vi har valt att ha 4-6 veckor tillsammans. Kanske nån vecka ensamma i början eller slutet, men oftast inte. I övrigt har det varit sommar"dagis", sen sommar"fritids" och nu ensamma hemma som gällt. Ingen av oss vuxna ser det som avkopplande eller stimulerande för nån av oss att inte vara tillsammans och göra saker.

• Carambolan

Vi har sparat föräldradagar för att kunna få både och. Vi tar alltid fyra veckor tillsammans men sen tar en av oss 2-3 veckor FL innan och den andra 2-3 veckor efter. Men jag håller med 12-åringen som du beskriver TS att bara känns som riktig ledighet de veckor alla är hemma så om jag var tvunget att välja hade jag hellre haft kort sommar med alla än långt med bara en förälder.

• daimstrut

Jag röstar för gemensam kortare semester än att bara gå hemma och såsa med en förälder. Har man möjlighet till bägge delar är ju det fantastiskt men annars röstar jag på gemensam.

• Maddi

De beror på barnen och hur gammal dom är. Vågar man gå ensam med barnen till stranden som vuxen och finns det kompisar som också är hemma så tror hade jag valt att gå omlott för att barnen ska få längre ledighet. Däremot hade det just inte varit några kompisar hemma så kanske dom har det roligare där kompisarna är. 

Hade man barn med diagnos så kanske man just inte vågar ge sig på stranden med flera barn som ensam vuxen och det kanske är bättre och lugnast för alla att man har semester samtidigt. 

Men har inte reflekterat just över det eftersom vi inte har de problemet. 

Svar på tråden Gemensam kortare semester en lång med omlott och barnvakter?