• Anonym (kroppshelvetet)

Så svårt att spela nöjd med kroppen om man inte gillar den!

Ett dilemma som säkert är ytterst kvinnligt? Har iallafall hittills bara hört högst en man nånsin ha komplex för något annat än sin kuk. Män verkar alltid vara redo och kunna ha sex precis när och var som helst. Bara slänga av brallorna, otvättad som hårig som lite matsvullen, överviktig som halvsvettig. Så avundsjuk blir jag på detta!!! Mina kvinnligsa vänner snackar alltid om sina kroppsliga hangups och begränsningar, sin övervikt, sina förlossningsbesvär, ålderstecken och dyl.

Jag vet att det män älskar mest när det kommer till sex och kvinnor är om de är bekväma i sina kroppar och kan njuta av ohämmat sex. De verkar på många sätt bry sig mindre omkroppars utseenden än kvinnor gör!

Men hur fasiken lär man sig gilla sin kropp och spela  bekväm och nöjd med den när man inte gillar den alls? När den  inte alls lever upp till dagens kroppsideal?

Tips mottages från er kvinnor med liknande funderingar?!

• Svar på tråden Så svårt att spela nöjd med kroppen om man inte gillar den!
  • Meriall

Jag tänker att första gången man har sex med någon är man rätt nervös och det är svårt att ha självförtroende etc... men då ska ju partnern visa hur attraktiv den tycker man är och då kan man vara självsäker och lugn nästa gång man har sex med den personen.

• Meriall

På samma sätt om man har sex med någon som man vet/gissar har komplex för något så ska man då ge den kroppsdelen mer uppmärksamhet och visa/säga hur attraktiv den är

• Lena

Sluta med det negativa snacket med vännerna och börja prata positivt om era kroppar när ni inte pratar medicinska besvär så kommer ni må bättre.

• Meriall

Jag tror vännerna pratar negativt om sina kroppar för att de vill att de andra vännerna ska bekräfta dem och säga att de är fina. Gör det :) så kan ni peppa varandra.

• Anonym (Min strategi)
    Anonym (kroppshelvetet) skrev 2017-08-19 12:09:30 följande:

Ett dilemma som säkert är ytterst kvinnligt? Har iallafall hittills bara hört högst en man nånsin ha komplex för något annat än sin kuk. Män verkar alltid vara redo och kunna ha sex precis när och var som helst. Bara slänga av brallorna, otvättad som hårig som lite matsvullen, överviktig som halvsvettig. Så avundsjuk blir jag på detta!!! Mina kvinnligsa vänner snackar alltid om sina kroppsliga hangups och begränsningar, sin övervikt, sina förlossningsbesvär, ålderstecken och dyl.

Jag vet att det män älskar mest när det kommer till sex och kvinnor är om de är bekväma i sina kroppar och kan njuta av ohämmat sex. De verkar på många sätt bry sig mindre omkroppars utseenden än kvinnor gör!

Men hur fasiken lär man sig gilla sin kropp och spela  bekväm och nöjd med den när man inte gillar den alls? När den  inte alls lever upp till dagens kroppsideal?

Tips mottages från er kvinnor med liknande funderingar?!

Men man kanske inte nödvändigtvis alltid måste vara nöjd med just hur kroppen ser ut för att för att vara någorlunda bekväm i den?

Själv har jag inte alls en kropp som fotomodell men när jag har sex fokuserar jag mer på hur kroppen känns (och hur den andras kropp känns) än hur den ser ut.

Jag tycker om min kropp främst av andra skäl än hur den ser ut, även om jag inte har några jättekomplex. Jag tycker om min kropp för att den kan kan skänka både mig och andra sexuell njutning, för att den burit och hållit liv i nya människor, för att den väldigt sällan blir sjuk, för att den är relativt uthållig trots att jag har dålig karaktär när det gäller träning , för att alla delar finns där och fungerar även om inte alla delar ser ut exakt som jag skulle önska...

Din beskrivning av att män glatt kastar av sig brallorna när och var som helst oavsett kroppsligt skick stämmer inte riktigt med mina erfarenheter av män. I kraftigt onyktert tillstånd klockan 3 en lördagsnatt utanför krogen eller på festivaler typ Roskilde är det säkert vanligt men i andra sammanhang vill nog de allra, allra flesta blaska av kuken, borsta tänderna och om inte duscha så åtminstone tvätta av sig uppenbar svett innan sex, i synnerhet om det är första gången med en ny person.

Och i de fall männen beter sig som du beskriver: Är det verkligen något att vara avundsjuk på?

Jag är själv inte den som skulle tacka nej till sex om jag var kåt enbart för att jag inte rakat benen eller tvättat håret på ett tag, men att se till att man inte stinker gammal svett och är något så när fräsch åtminstone i munnen och kring könsorganet tycker jag handlar om att visa grundläggande respekt för både sig själv och den man har sex med. Nu är jag i en relation sedan länge, men på den tiden det kunde hända att jag träffade på någon ute en kväll då jag kanske druckit sex öl och kissat lika många gånger tvättade jag alltid av mig med intimservetteter och stoppade in en sugtablett i munnen innan det kunde bli tal om sex.

Däremot stämmer det säkert att män har betydligt mindre kroppskomplex än kvinnor . Kvinnokroppen används ju ständigt i reklamen som ett lockbete för att sälja och marknadsföra allt möjligt.

Sedan tror jag att en viss grad av kroppskomplex blir vanligare hos män med, jag har träffat på fyra -fem stycken som var missnöjda med sina magar och sin vikt trots att de flesta av dem inte var direkt överviktiga. Däremot tror jag inte att mäns missnöjdhet med tex sina magar leder till att de får svårt att ge sig hän och njuta ohämmat av sex på samma sätt som det är för många kvinnor. Kanske om de har sex med en extremt vältränad tjej men inte om de är med någon som ligger ungefär på samma nivå som dem kroppsmässigt.

En sak till:

När det gäller sexighet och att uppfatta någon som sexig är det ju ofta så väldigt mycket mer än just hur kroppen ser ut som spelar in.

Personens röst, hur personen luktar, hur personen rör sig, vad personen säger, vad personen gör...

Även om det till viss del kanske är så att män generellt är mer visuella än kvinnor så är jag säker på att ovanstående stämmer för väldigt många män också.

Det brukar jag tänka på och det kanske bidragit till att jag har väldigt lite kroppskomplex i sexuella situationer trots att jag inte har någon idealkropp och inte är helt nöjd med just hur den ser ut.
Svar på tråden Så svårt att spela nöjd med kroppen om man inte gillar den!