Hur ska jag gå vidare med min sambo?
Hej!
Jag skulle behöva lite råd för hur jag ska gå vidare med min sambo. Ber om ursäkt för långt inlägg!
Vi har nu varit tillsammans i 3 år (sedan vi vad 24 år) och bott ihop 2 år. Han är mitt andra långa seriösa förhållande (jag hans första i vuxenlivet) och jag är fortfarande väldigt kär. Jag tror han också är det, men känner inte av det längre. Vi (jag mest) drömmer om att skaffa hus och barn. Vi tittar på hemnet och har gått på några husvisningar. Men när jag tar upp att gå till banken för att få lånelöfte tycker han det är jobbigt och säger att han vill vänta. Vi umgås inte så mycket. Vi ser på tv och tittar på telefonerna när vi är hemma på vardagarna. På helgerna umgås han med sina vänner och bröder. När jag frågar om att göra något tillsammans får jag oftast ett nej. Han frågar aldrig. Och likadant nu under semestern umgicks han med sina bröder eller hemma och vilade framför tvn/telefonen. Förutom de dagarna vi åkte till Köpenhamn, som jag hade ordnat med.
Vi hjälps åt i hemmet, visst. Men jag får som oftast säga till honom när det är hans tur att dammsuga eller laga mat. Eller slipa/lacka om bordet som han sagt att han ska göra i 1,5 års tid. Även att plocka undan efter sig som disken han gömmer bakom gardinen i vardagsrummet, alla hans skor och väska i hallen så man snubblar in och ut genom dörren, och att kläder ska ligga i tvättkorgen inte bredvid eller utspritt i hela lägenheten. osv!
När jag tar upp det med honom blir han sur och säger "ja mamma" eller "sluta tjata annars tar det bara längre tid tills jag tar bort det". Jag kan tåla att det ligger framme någon dag. Men inte flera dagar. Vi bor ganska trångt. Vi har pratat om det några ggr och han tycker att jag bara klagar. Sen slutar det med att han säger att han förstår och ska bättra sig. Det kanske blir bättre några dagar. Men sen är det samma visa igen.
Jag har även precis alldeles nyss nu innan jag började skriva detta tagit upp igen att jag önskar att han kunde engagera sig lite mer för att vi ska umgås. Han frågade varför jag var ledsen och jag försökte förklara. Han blev då sur och gick ut i vardagsrummet och vägrade prata med mig.
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att vi ska komma vidare. Har ni varit med om liknande eller t o m är med om samma sak i ert fh just nu?
Med vänlig hälsning, Kikki