• Anonym (Panik)

Någon som jobbar på försäkringskassan som kan hjälpa mig att förstå?

Hoppas någon kan hjälpa mig o att jag slipper allt för många påhopp.

Jag har varit sjukskriven många år pga dåligt psykiskt dåligt mående, ångest, panikattacker, även pga sjuklig övervikt, väger nu nästan 200 kg.
    Jag tvingades genomgå av försäkringskassan en undersökning/utredning med deras läkare, sjukgymnast, kurator, arbetsterapeut o sammanfattningen från deras undersökning blev att min arbetsförmåga är körd i botten. Så står det i deras papper till försäkringskassan.

Nu kräver försäkringskassan att jag antingen får ut i jobb eller gör en magsäcksoperation annars drar de in min sjukpenning. O min handläggare sa också att söka sjukersättning är onödigt då chansen att jag ska få det beviljat är minimal.
    De kräver också att jag börjar med psyk-medicin trots att jag provat det o det ledde till att jag mådde sämre. Jag vart bortdomnad känslomässigt, mina känslor för mitt barn försvann o jag som aldrig innan planerat att ta mitt liv, gjorde det då jag medicinerades. Det skrämde skiten ur mig, rent ut sagt o jag slutade själv med medicinen.

Jag får ingen stöttning från psyk då min läkare där verkar hata mig. Jag har krävt att få byta men får inte, varför vet jag inte. Han pratar hela tiden om hur synd det är om mitt barn som har en mamma som inte kan följa med på saker o att jag snart kommer att vara död. Han bryter dessutom på annat språk som gör att jag inte alltid förstår honom o då blir han irriterad.
    Han tjatar om att jag ska äta efter lchf eller låta mig skickas bort o vara inlagd ett halvår, vilket för mig inte är möjligt då mitt barn har autism o skulle inte klara av den förändringen.

Nu undrar jag, ska inte försäkringskassan gå efter sin egna läkare o undersökning o har de verkligen rätt att pressa mig till operation?
    Varför ska jag inte söka sjukersättning?

• Svar på tråden Någon som jobbar på försäkringskassan som kan hjälpa mig att förstå?
  • Anonym (FK)
    Anonym (damp) skrev 2017-08-20 11:04:53 följande:

Enligt WHO klassas fetma som en icke-smittsam samhällsförvärvad sjukdom.

Har du någonsin sett någon som lider av morbid fetma? Du vet väl om att vissa som lider av fetma är sängbundna och helt beroende av assistans för sin dagliga livföring. För att inte tala om alla komplikationer. Vad säger du om funktionsförmågan och arbetsförmågan då? Är den fullgod?

För att det ska finnas rätt till sjukpenning eller ska arbetsförmågan vara nedsatt till följd av sjukdom. Komplikationerna är sannolikt inom ramen för sjukdomsbegreppet även om fetma i sig inte är det.
  • Anonym (Panik)

Men hur ska det funka helt praktiskt?
    Jag kan inte torka mig efter toabesök utan måste duscha.
    Efter en stor operation förra året har jag svårt att hålla tätt...hålla kisset...
    så det händer olyckor o blöja är inget jag kan använda då de räcker inte om mig o jag kan inte använda underbyxor så trosskydd kan jag ju inte heller använda.
    När jag måste gå ut, till vc eller läkaren, så kan jag inte dricka på massa timmar innan just för mitt kisseproblem o det leder till att jag blir yr o konstig, Är det ok att vara så på en arbetsplats?
    O hur ska jag kunna ta mig någonstans? Jag kan inte köra själv, ordnar fk taxi åt mig o betalar den?
    Jag har ben som svullnar upp o jag måste sätta upp dem högt, kommer jag att kunna göra det?
    Jag har sömnproblem o sömnapne...har en cpap men den tar jag av mig i sömnen tyvärr....vad händer om jag somnar vilket jag gör här hemma till o med då jag sitter på toa? Om jag får en ångest-attack, kan folk på platsen jag kommer till ta hand om mig då?

I utredningen som fk tvingande mig att genomgå står det att jag kommer inte att kunna arbeta på överkomlig tid, är det då inte att gå emot sin egen utredning att ha ut mig i arbetslivet?

Om jag ska tvingas till en gbp, kan fk då garantera att jag inte kommer att få några komplikationer?
    Jag vet att jag lever farligt o jag jobbar på det. För en tid sen, kunde jag ens inte gå utanför dörren....satt instängd i mitt hem pga min vikt o ångest i 3 år.
    Att kastas ut bland folk känns obeskrivligt hemskt.
    Mitt barn har högfungerande autism o så länge vi följer rutinerna så är han lätt att leva med.

• Anonym (Ok)
    Anonym (Panik) skrev 2017-08-20 21:41:28 följande:

Efter en stor operation förra året har jag svårt att hålla tätt...hålla kisset...

så det händer olyckor o blöja är inget jag kan använda då de räcker inte om mig o jag kan inte använda underbyxor så trosskydd kan jag ju inte heller använda.

När jag måste gå ut, till vc eller läkaren, så kan jag inte dricka på massa timmar innan just för mitt kisseproblem o det leder till att jag blir yr o konstig, Är det ok att vara så på en arbetsplats?

O hur ska jag kunna ta mig någonstans? Jag kan inte köra själv, ordnar fk taxi åt mig o betalar den?

Jag har ben som svullnar upp o jag måste sätta upp dem högt, kommer jag att kunna göra det?

Jag har sömnproblem o sömnapne...har en cpap men den tar jag av mig i sömnen tyvärr....vad händer om jag somnar vilket jag gör här hemma till o med då jag sitter på toa? Om jag får en ångest-attack, kan folk på platsen jag kommer till ta hand om mig då?

I utredningen som fk tvingande mig att genomgå står det att jag kommer inte att kunna arbeta på överkomlig tid, är det då inte att gå emot sin egen utredning att ha ut mig i arbetslivet?

Om jag ska tvingas till en gbp, kan fk då garantera att jag inte kommer att få några komplikationer?

Jag vet att jag lever farligt o jag jobbar på det. För en tid sen, kunde jag ens inte gå utanför dörren....satt instängd i mitt hem pga min vikt o ångest i 3 år.

Mitt barn har högfungerande autism o så länge vi följer rutinerna så är han lätt att leva med.

Men du får väl se till att ta tag i din vikt på annat sätt än via en gbp... Är ju inget värdigt liv du lever nu som du beskriver. Varken för dig eller för din unge. Varför väljer du att bara sitta hemma och gå upp ännu mer i vikt istället för att ta tag i ditt problem ordentligt? Garanterar dig att du kommer må bättre både psykiskt och fysiskt. Varför gör du ingenting? Istället sitter du hemma och hoppas att våra skattepengar ska försörja dig resten av livet..
  • Anonym (Också FK)
    Anonym (damp) skrev 2017-08-20 11:04:53 följande:

Enligt WHO klassas fetma som en icke-smittsam samhällsförvärvad sjukdom.

Har du någonsin sett någon som lider av morbid fetma? Du vet väl om att vissa som lider av fetma är sängbundna och helt beroende av assistans för sin dagliga livföring. För att inte tala om alla komplikationer. Vad säger du om funktionsförmågan och arbetsförmågan då? Är den fullgod?

Det är att frångå ämnet eftersom TS inte har de besvär som du beskriver.

Sjudomsbegreppet kan betyda olika. Skulle vara intressant att höra vad WHO deifintion av sjukdom är. Den jag är bekant med ska definitionen av sjukdom innebära nedsatt funktion och aktivitetsförmåga, av något slag. Jag har tex sjukdom, men jag tar medicin och fungerar, jag har inte någon funktion eller aktivitetsförmåga som är nedsatt pga av min sjukdom men skulle ha det utan medicinen. Sjukdomar ger ifrån sig besvär, det är i sin tur besvären som sätter ner funktionen. Folk kan gå omkring med en massa sjukdomar utan att det alls yttrar sig. Så på sätt och vis kan fetma vara en sjukdom men samtidigt så är sjukdom för mig personligen något som man försöker undvika och med otur drabbas av. Vem vill ha en sjukdom tänker jag?

Men det går att definiera i oändlighet vad det begreppet innebär. Tror inte vi kommer på lösningen just i denna tråd. Och det är helt ok att ha olika uppfattningar.
  • Anonym (Också FK)

Det finns en massa arbeten som inte kräver att du lämnar hemmet, telefon arbeten osv som du kan göra hemifrån, det kan alltid vara en början tills du känner att du är mer "på fötter" och tids nog, efter viktnedgång då du inte längre måste duscha efter toalett besök eller ben svullnar, då svullnaden antaligen beror på vikten, kan ta dig ut och våga mera. Men å andra sidan så kanske det inte vore helt fel för dig att hitta ett arbete dit du måste gå, så du får motion. Varför ser du ett problem med att du inte kan köra bil eller ta taxi? Det är väl jätte bra med en promenad då så du får motionen på köpet?

Ångest är det många som har. Även jag. Jag får ångestattacker och jag kämpar mig igenom dem som en massa människor gör varje dag. Varför skulle inte du kunna göra detsmma?

Problemen med urinblåsan som du beskriver har ju inget (vad som framgår) något med din storlek att göra däremot gör din storlek att du inte kan leva normalt med de besvären som operationen gav, tex använda trosskydd pga att du inte kan ha underbyxor som jag antar att du inte kan ha pga vikten. Med ett arbete och att du vågar möta dina rädslor kommer du även våga att gå ner i vikt. Jag LOVAR dig att om du vågar möta dina rädslor så kommer du må så otroligt mycket bättre, få bättre självkänsla och självförtroende och det är de som kan ta dig framåt! Men framförallt kommer du känna att du gör nytta och du kommer bli stolt över dig själv och förhoppningsvis vilja göra mer för dig själv.

Men egentligen spelar det ingen roll vad vi skriver här. Du kommer troligtvis komma med undanflykter varför inget fungerar. Du har ett "kan inte" tänk. Ta bort det! Tänk problemlösning och olika alternativ istället om du möter ett hinder. Vad kan jag göra istället tex.

Alla besvär som du beskriver kan bero på din fetma, tänk om du fick hjälp med viktnedgång, vilken vinst du skulle få då. Har du inte de där jädra anamma själv att gå ner i vikt så kanske operationen är din enda väg. Tyvärr. Ingen vill väl genomgå en operation. Ingen kan lova dig att den blir fri från komplikationer. Så, vilka alternativ har du istället?
  • Agnescecila

Ni som har kunskap om detta ämne. Om TS inte får bidrag från FB, han hon inte söka försörjningsstöd då? Eller accepterar inte socialen det?

• Anonym (Också FK)
    Agnescecila skrev 2017-08-20 23:31:19 följande:

Ni som har kunskap om detta ämne. Om TS inte får bidrag från FB, han hon inte söka försörjningsstöd då? Eller accepterar inte socialen det?

Man får söka socialbidrag, de tittar efter tillgångar och vilka utbetalningar som har gjort och om det understiger "normal" inkomst tror jag man kan få bidrag. Socialen tittar dock också på att man själv har gjort allting i sin makt för att vara självförsörjande. Det bästa är ändå att ta kontakt med sin kommun för att få veta svart på vitt.
  • Anonym (enda vägen)

Ärligt talat tror jag en op är din enda utväg.

Jag har en vän som är sjukligt överviktig, han kollapsade och fick nästan amputera ett ben för några år sen, hans fetma hade orsakat läckage av lymfa i underbenen, ytlig vävnad hade börjat dö och bakterier hade kommit in hela vägen in i skelettet så han hade infektion i höften. Läkaren sa att om han inte gör nåt åt sin vikt så är han död inom tio år även om inte exakt den grejen blir orsaken.

Han fick väl lite skrämselhicka då som varade ett halvår men kan ändå inte ta kontrollen över sitt ätande och både våra vänner som har medicinsk utbildning och vården anser nu att en op är det enda som kan göras åt hans vikt och hälsa.

Har man försökt gå ner i vikt på egen hand och misslyckats i 15-20 år samt har BMI super-obese så har man bara typ 3% chans att nånsin lyckas tappa en större mängd vikt utan op, stöd av dietist och uppföljning  under lång tid.

Hur kan det bli sämre än som du har det nu, ärligt talat? 

• Anonym (0483)

Du bör vara tacksam över att få chansen att opereras. Men du visar ju tydligt att du inte är intresserad av att jobba på dina problem. Personligen tycker jag GP-operationer ska bekostas ur egen ficka..
  • Anonym (damp)
    Anonym (0483) skrev 2017-08-21 19:03:53 följande:

Du bör vara tacksam över att få chansen att opereras. Men du visar ju tydligt att du inte är intresserad av att jobba på dina problem. Personligen tycker jag GP-operationer ska bekostas ur egen ficka..

Precis som de flesta andra operationer förmodar jag.
  • Anonym (damp)
    Anonym (Också FK) skrev 2017-08-20 23:13:30 följande:

Det finns en massa arbeten som inte kräver att du lämnar hemmet, telefon arbeten osv som du kan göra hemifrån, det kan alltid vara en början tills du känner att du är mer "på fötter" och tids nog, efter viktnedgång då du inte längre måste duscha efter toalett besök eller ben svullnar, då svullnaden antaligen beror på vikten, kan ta dig ut och våga mera. Men å andra sidan så kanske det inte vore helt fel för dig att hitta ett arbete dit du måste gå, så du får motion. Varför ser du ett problem med att du inte kan köra bil eller ta taxi? Det är väl jätte bra med en promenad då så du får motionen på köpet?

Ångest är det många som har. Även jag. Jag får ångestattacker och jag kämpar mig igenom dem som en massa människor gör varje dag. Varför skulle inte du kunna göra detsmma?

Problemen med urinblåsan som du beskriver har ju inget (vad som framgår) något med din storlek att göra däremot gör din storlek att du inte kan leva normalt med de besvären som operationen gav, tex använda trosskydd pga att du inte kan ha underbyxor som jag antar att du inte kan ha pga vikten. Med ett arbete och att du vågar möta dina rädslor kommer du även våga att gå ner i vikt. Jag LOVAR dig att om du vågar möta dina rädslor så kommer du må så otroligt mycket bättre, få bättre självkänsla och självförtroende och det är de som kan ta dig framåt! Men framförallt kommer du känna att du gör nytta och du kommer bli stolt över dig själv och förhoppningsvis vilja göra mer för dig själv.

Men egentligen spelar det ingen roll vad vi skriver här. Du kommer troligtvis komma med undanflykter varför inget fungerar. Du har ett "kan inte" tänk. Ta bort det! Tänk problemlösning och olika alternativ istället om du möter ett hinder. Vad kan jag göra istället tex.

Alla besvär som du beskriver kan bero på din fetma, tänk om du fick hjälp med viktnedgång, vilken vinst du skulle få då. Har du inte de där jädra anamma själv att gå ner i vikt så kanske operationen är din enda väg. Tyvärr. Ingen vill väl genomgå en operation. Ingen kan lova dig att den blir fri från komplikationer. Så, vilka alternativ har du istället?

Vet inte vad regelverket säger exakt men det säger sig själv att om man lider av fetma (sjukdom) och därför är sängliggande så har man nedsatt arbetsförmåga. Ja det är kanske vissa förunnat att jobba från sängen men såna jobb växer ju inte på trän. Det säger sig själv att man är påverkad av sin sjukdom om man är utestängd från 98% av alla jobben på arbetsmarknaden pga sin sjukdom.

Ja det är klart det skulle vara bättre för ts att ta tag i sin sjukdom men ska en bedömning inte baseras på aktuell arbetsförmåga och inte en framtidsprojektion?
  • Anonym (B)
    Anonym (0483) skrev 2017-08-21 19:03:53 följande:

Ja nuförtiden betalas den av vården men när jag opererade mig betalade jag själv. 115.000 år 2009.

Håller med dig. Till viss del. I vissa fall har folk verkligen försökt och i extremsituationer bör operationer betalas. Men läste om en kvinna som vägde typ 89 och som blev opererad. Det är sjukt.
  • Anonym (0483)
    Anonym (B) skrev 2017-08-21 20:48:20 följande:

Ja nuförtiden betalas den av vården men när jag opererade mig betalade jag själv. 115.000 år 2009.

Håller med dig. Till viss del. I vissa fall har folk verkligen försökt och i extremsituationer bör operationer betalas. Men läste om en kvinna som vägde typ 89 och som blev opererad. Det är sjukt.

Precis. Generellt tycker jag att operationer som avser att förbättra ett hälsotillstånd man själv har försatt sig i bör bekostas ur egen ficka.

Frihet med ansvar.
  • Ankan17

Hej TS! Vilken jobbig situation du har! FK kan inte tvinga dig till ett stort kirurgiskt ingrepp! Tycker också att de bör följa sin egen läkares bedömning!

En GBP operation är inte bara att göra och sen hux flux är allt bra. Det blir en stor livsstilsförändring och den som inte är psykiskt stabil har ibland svårt att klara av den. Det rekommenderas inte att man gör en GBP om man är psykiskt sjuk.

Jag skulle ge psykiatrin en chans till, be att få byta läkare, prata med chefen! Det finns många mediciner och andra behandlingar att använda!

Kram!

• Anonym (Också FK)
    Anonym (damp) skrev 2017-08-21 20:17:35 följande:

Vet inte vad regelverket säger exakt men det säger sig själv att om man lider av fetma (sjukdom) och därför är sängliggande så har man nedsatt arbetsförmåga. Ja det är kanske vissa förunnat att jobba från sängen men såna jobb växer ju inte på trän. Det säger sig själv att man är påverkad av sin sjukdom om man är utestängd från 98% av alla jobben på arbetsmarknaden pga sin sjukdom.

Ja det är klart det skulle vara bättre för ts att ta tag i sin sjukdom men ska en bedömning inte baseras på aktuell arbetsförmåga och inte en framtidsprojektion?

Saken är den att jag har inte fått den bilden att TS är sängliggandes. De som är så pass stora att de är sängliggandes, det är fruktansvärt! Hur fick det gå så långt? Jag lovar att de som sitter i den situationen skulle vilja ha gjort saker och ting annorlunda, att det enda de vill är att kunna ta hand om sig själv och inte vara en börda för samhället, assistenter, bidrag osv.

Arbetsförmågan görs i förhållandet till nuvarande arbete eller mot hela arbetsmarknaden, inkl arbeten som inte kräver fysik. Det finns faktiskt en hel del arbeten som man kan arbeta med hemifrån. Men det är inte lösningen på problemet. En person som är sängliggandes pga fetma har tyvärr ingen längre framtid framför sig. Det är inte en eftersträmsam situation att ha det så, det är inte en situation som är hållbar. Enda utvägen är att gå ner i vikt. En aktiv rehabilitering låter mer sunt.
  • Anonym (Oro)

Av vad du beskriver blir man väldigt orolig för din son. Har du inte varit ute på 3 år? Hur gammal är han? Klarar du av att ge din son vad han behöver och förtjänar? Har ni kontakt med soc? Där skulle ni kunna få mer hjälp i er vardag.

Det är tråkigt att du inte mår bra men det är ju ändå en situation du själv har satt dig i. Din son är ju oskyldig till sin vardag med en mamma som inte ens kan klä på sig eller gå ut.

• Anonym (B)
    Anonym (Oro) skrev 2017-08-29 11:26:17 följande:

Av vad du beskriver blir man väldigt orolig för din son. Har du inte varit ute på 3 år? Hur gammal är han? Klarar du av att ge din son vad han behöver och förtjänar? Har ni kontakt med soc? Där skulle ni kunna få mer hjälp i er vardag.

Det är tråkigt att du inte mår bra men det är ju ändå en situation du själv har satt dig i. Din son är ju oskyldig till sin vardag med en mamma som inte ens kan klä på sig eller gå ut.

Hon har ju skrivit flera trådar om orosanmälningar för att hennes son far illa och blir mobbad.
Svar på tråden Någon som jobbar på försäkringskassan som kan hjälpa mig att förstå?