• Anonym (Panik)

Någon som jobbar på försäkringskassan som kan hjälpa mig att förstå?

Hoppas någon kan hjälpa mig o att jag slipper allt för många påhopp.

Jag har varit sjukskriven många år pga dåligt psykiskt dåligt mående, ångest, panikattacker, även pga sjuklig övervikt, väger nu nästan 200 kg.
    Jag tvingades genomgå av försäkringskassan en undersökning/utredning med deras läkare, sjukgymnast, kurator, arbetsterapeut o sammanfattningen från deras undersökning blev att min arbetsförmåga är körd i botten. Så står det i deras papper till försäkringskassan.

Nu kräver försäkringskassan att jag antingen får ut i jobb eller gör en magsäcksoperation annars drar de in min sjukpenning. O min handläggare sa också att söka sjukersättning är onödigt då chansen att jag ska få det beviljat är minimal.
    De kräver också att jag börjar med psyk-medicin trots att jag provat det o det ledde till att jag mådde sämre. Jag vart bortdomnad känslomässigt, mina känslor för mitt barn försvann o jag som aldrig innan planerat att ta mitt liv, gjorde det då jag medicinerades. Det skrämde skiten ur mig, rent ut sagt o jag slutade själv med medicinen.

Jag får ingen stöttning från psyk då min läkare där verkar hata mig. Jag har krävt att få byta men får inte, varför vet jag inte. Han pratar hela tiden om hur synd det är om mitt barn som har en mamma som inte kan följa med på saker o att jag snart kommer att vara död. Han bryter dessutom på annat språk som gör att jag inte alltid förstår honom o då blir han irriterad.
    Han tjatar om att jag ska äta efter lchf eller låta mig skickas bort o vara inlagd ett halvår, vilket för mig inte är möjligt då mitt barn har autism o skulle inte klara av den förändringen.

Nu undrar jag, ska inte försäkringskassan gå efter sin egna läkare o undersökning o har de verkligen rätt att pressa mig till operation?
    Varför ska jag inte söka sjukersättning?

• Svar på tråden Någon som jobbar på försäkringskassan som kan hjälpa mig att förstå?
  • Anonym (damp)

Du behöver en jurist. Som kan driva din rätt till europadomstolen om så krävs.

• Anonym (damp)

Mitt råd är att skita i deras "råd" och söka ändå. Du har ingenting att förlora på det. Sedan överklagar du alla deras beslut. Och skaffar dig en jurist som hjälper dig om du har möjlighet.

• Anonym (B)

Har tyvärr inget råd att ge men tyckte det var så illa hur du blivit behandlad att jag ville skicka en liten hälsning.

Tycker också du ska skaffa en jurist men frågan är väl om du har råd med det... har du någon kunnig människa i din närhet som kan hjälpa?

Sen angående viktoperation vill jag bara säga att jag har gjort en och det är det bästa jag har gjort, men det är helt fel av dem att pressa dig sådär. En operation är ju en stor sak så stå på dig om du inte vill göra den.

• Anonym (damp)

Försäkringskassan kan inte kräva någonting av dig. Däremot kan de tydligen villkora sjukpenningen. Min känsla säger att det är högst tveksamt att det skulle hålla en ordentlig domstolsprövning. Men vad vet jag.

Faktum kvarstår att du är akut allvarligt sjuk. Du kan inte ta hand om ditt barn och du riskerar att dö när som helst. Vad säger du om det? Vill du det?

• Anonym (va?)

Fast varför vill du inte operera dig så du inte riskerar att dö från ditt barn??

• Alexi

Fk kan inte kräva en operation.

Men jag förstår inte, vad har du själv för plan för att gå ner i vikt och därmed må bättre fysiskt?

• Anonym (damp)
    Alexi skrev 2017-08-19 20:09:10 följande:

Fk kan inte kräva en operation.

Men jag förstår inte, vad har du själv för plan för att gå ner i vikt och därmed må bättre fysiskt?

"Ersättning enligt denna balk får dras in eller sättas ned, om den som är berättigad till ersättningen vägrar att följa läkarens föreskrifter."

Den här paragrafen säger tydligen annorlunda. Försäkringskassan kan inte kräva att någon genomgår behandling men de kan villkora ersättningen med att man genomgår en behandling.

Helt sjukt egentligen.
  • Jesper f
    Anonym (va?) skrev 2017-08-19 20:04:53 följande:

Fast varför vill du inte operera dig så du inte riskerar att dö från ditt barn??

Jag tror inte det handlar om att någon inte vill - däremot tror jag inte att någon väger uppåt 200 kg utan att ha ett komplicerat förhållande till sitt kostintag - vilket i sin tur säkert kan hänga ihop med en psykisk diagnos. Jag tror det är ganska vanligt att man kan hamna i någon form av "hopplös" situation där man helt enkelt inte har kraft åt vare sig ena eller andra hållet, allting känns som berg och motgångar. Och jag tror absolut inte att någon MEDVETET vill det, men att det säkert kan bli så, och då behöver man få hjälp - och ofta är det psyk missar den dynamiken och skickar hem med ask piller som inte alls egentligen har något med nått att göra i överhuvudtaget.... Är min teori i vart fall.
  • Anonym (damp)

På din sista fråga. Du bör absolut söka sjukersättning. Du har ingenting att förlora på det. Om du får avslag kan du begära omprövning och överklaga.

• Alexi

Men man kan inte tvinga någon att göra ett sådant ingrepp som gp är med den paragrafen.

Svar på tråden Någon som jobbar på försäkringskassan som kan hjälpa mig att förstå?