findusen skrev 2017-08-20 13:48:26 följande:
Hej alla, hoppas någon med mer erfarenhet än mig kan hjälpa mig
Precis för 1 vecka sedan plussat med nr 1 (v. 5+0 idag). Kl är 2 på dagen och jag har inte sovit sedan 5 inatt pga illamående och huvudvärk from hell. Får inte äta värktabletter? Typ Ipren? Hur lindrar man illamående?
Har alltid mer eller mindre haft järnbrist, ingen läkare har gjort mer än att säga till mig att äta jäentabletter. Inga efterkontroller eller liknande. Vet alltså inte hur mycket de hjälpt men har iallafall känner mig något bättre. Nu är frågan om jag kan äta järntabletter såhär tidigt utan att veta om jag har faktiskt brist eller inte? Kan det skada barnet? Jag äter även folsyra och b vitamin. Ska även ta D vitamin tror jag
Jo du kan äta järntabletter om du har konstaterad brist (men kanske inte enorm dos, ät som vanligt). Järn har rätt svårt att tas upp i kroppen. Men tänk på att du förmodligen inte har mens som vanligt så där behåller du massa järn. Sedan kring v 20 börjar barnet ta mycket så då är det bra med tillskott. D-vitamin är bra att du tar. Är du osäker kring järn så be bm att du får kolla det när du är på nästa (första?) kontrollen.
Du får ta Alvedon men inte ipren. Illamåendet finns lite olika grejer. Prova först att äta lite och ofta. Är det jobbigt så finns postafen på apoteket receptfritt som man kan ta och seabands att ha på handleder (akupressur). Är det ändå jobbigt så be mvc-läkaren skriva ut lergigan. Vill du vara pigg så be om lergigan comp för vanliga blir man jättetrött av. Funkar inte det finns andra läkemedel (typ två sorter till tror jag). Men i den ordningen brukar man prova dem. Vissa mår illa trots alla saker men förhoppningsvis är du inte en av dem :) Och grattis!