• Anonym (Kille)

Taskigt att boka resa utan honom?

Jag och min flickvän samt min kompis och hans flickvän planerar att åka utomlands snart, alla tillsammans. Vi har inte bokat nånting än. En annan väldigt bra kompis till mig har också en flickvän, som ingen av oss i resesällskapet tycker särskilt mycket om. Vi tycker att hon är lite smått otrevlig och gillar inte henne så mycket, därför vill vi inte fråga vår kompis om han vill följa med på resan för vi vet att han skulle ta med henne och vi vill ju inte att hon följer med. Vi kan ju inte direkt säga till honom ''Vill du hänga med på resan? Men alltså bara du och inte din flickvän''. För det första låter det elakt och för det andra så är det ju orättvist om vi tar med våra partners men han får inte ta med sin.

Så vi funderar helt enkelt på att sticka bara vi 4 och inte fråga honom alls. Men är det taskigt? Är rädd att han ska känna sig sårad när han inte blev tillfrågad. Vi har ju absolut inget emot honom. Han är nog min absolut bästa polare, men det är hans flickvän vi inte gillar och vi vill verkligen inte ha med henne på resan. Vi är säkra på att hon skulle följa med, de är nästan alltid med varandra.

Vad tycker ni? Någon som kanske har någon bra ''lösning''?

• Svar på tråden Taskigt att boka resa utan honom?
  • That girl
    molly50 skrev 2017-08-25 17:59:43 följande:

Det är väl klart att man inte vill åka på resa med någon som riskerar att förstöra allt.

Men jag har inte heller påstått att de måste bjuda med kompisens flickvän.

Jag tycker att de då hellre kan åka utan både kompisen och flickvännen.

Jag tycker inte heller att man kan kräva att f vara med överallt.

Men jag tycker ändå inte det är juste att åka iväg ett gäng och utesluta en person.

Och återigen så vet vi ju inte heller hur TS och hans kompisar bemöter den här flickvännen.

Det kanske finns orsaker till att hon är otrevlig mot dem.

Håller med dig helt och hållet.

Det bästa är att de struntar i att fråga sin kompis om hans flickvän ändå inte får följa med.

Att "vuxna" människor på riktigt tycker det är ok att utesluta en person ur gruppen är riktigt skrämmande. Det är utfrysning på hög nivå, oavsett vad folk har att säga om det.
  • molly50
    That girl skrev 2017-08-25 20:50:51 följande:

Det bästa är att de struntar i att fråga sin kompis om hans flickvän ändå inte får följa med.

Att "vuxna" människor på riktigt tycker det är ok att utesluta en person ur gruppen är riktigt skrämmande. Det är utfrysning på hög nivå, oavsett vad folk har att säga om det.
    Ja,exakt!

Och det är ju bara att läsa Anonym (flickvännen)s kommentar ovan så får man ju en bild av hur det kan kännas för den som blir utesluten.
    Jag håller med dig om att det är skrämmande att vuxna människor ens kan tänka sig att göra så.
    Carpe Diem
  • Anonym (Suck)
    That girl skrev 2017-08-25 20:50:51 följande:

Hm, så det är fel att inte bjuda någon man knappt känner och som är otrevlig, men helt rätt att inte bjuda ens bästa vän?

Jag blir rätt förvånad över hur många resonerar här.

1) ett par sitter alltid ihop

2) om man inte gillar någon så ska man spendera inte bara några timmar utan en hel resa med dem

3) man ska absolut inte hantera konflikter som vuxna människor (dvs inte vara falsk nog att vara gullig framför ögonen på någon, men i hemlighet tycka något heeeeelt annat. Bättre då att säga att vi går inte ihop med din tjej, men det är okej och vi önskar er all lycka ändå, men vi kanske inte behöver spendera så mycket tid tillsammans allihopa för allas skull)

4) tvinga folk att välja

5) anse sig själv vara berättigad till andras resor

Och männkskor tycker alltså att det här är det mest mogna och vuxna sättet?
  • Anonym (Suck)
    molly50 skrev 2017-08-26 12:06:06 följande:

Ja,exakt!

Och det är ju bara att läsa Anonym (flickvännen)s kommentar ovan så får man ju en bild av hur det kan kännas för den som blir utesluten.

Jag håller med dig om att det är skrämmande att vuxna människor ens kan tänka sig att göra så.

Men du säger emot dig sjäv lite.

Du skrev att par inte behöver sitta ihop i höften, men också att man inte ens ska bjuda honom pga han har en flickvän. Alltså, paret är en enhet och antingen båda eller ingen
  • Anonym (Suck)
    Anonym (jag) skrev 2017-08-25 12:23:34 följande:

Vi vet inte om det har skett skitsnack egentligen, eller om det är att de helt enkelt konstaterar i samband med resan att det skulle förstöra det roliga ifall hon var med.

Jag tycker också att det känns lite barnsligt med den här tanken att man alltid måste välja och komma i kläm. Varför det? Man måste väl kunna acceptera att alla inte går ihop, utan att det blir drama och intriger av det?

Exempelvis: jag gick inte ihop med min expojkväns bror. Hans brorsa var lite av raggartypen, med mycket öl, bröl och snack om brudar och hö-hö-skämt och sånt. Han var säkert inte någon dålig person, men jag tyckte inte att han attityd var så rolig att vara nära. Så jag umgicks inte mer med honom än nödvändigt.

Enligt er skulle då det blir massa galet drama och pojkvän som hamnade i kläm  och tvingades välja och massa andra dumheter.

Men nej.

Ingen drama alls. Min pojkvän umgicks med mig ibland, och sin bror ibland. Det var inga konstigheter eller surheter för det.

Och om inte TS går ihop med kompisens flickvän? Behöver inte vara så dramatiskt. Kompisen umgås med TS ibland, och sin flickvän ibland. Han gör grejer och resor på ena hållet, och även på andra hållet. Och de behöver inte umgås jämnt allihopa, ifall det ändå inte blir bra?

Känns oerhört barnsligt att tvinga folk att välja.

Så enkelt kan man lösa en situationen ifall båda är äldre än fem år.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (flickvännen) skrev 2017-08-25 12:36:44 följande:

Ja, alltså jag har varit flickvännen som inte passade in.

Mitt ex åkte på grejer med sina kompisar och deras flickvänner men just jag fick nästan aldrig följa med. När jag var med så pratade de andra tjejerna aldrig med mig, jag var nästan som luft. När det efter många om och men kom på tal (jag blev ju ledsen förstås) så framkom det att jag inte "passade in" i deras gäng och att de tyckte jag var "högfärdig".

Jag blev mer och mer utanför och ensam och började känna som att det var nåt fel på just mig. Det var inte alls en rolig känsla. Det bröt ner mig som person. Jag blev mer inåtvänd än jag egentligen är, tänkte att jag inte dög i alla möjliga sammanhang.

Efter lång tid så gled jag och mannen isär mer och mer, eftersom jag fick göra saker på egen hand med egna vänner och han gjorde saker med sina vänner. Om jag någon gång var medbjuden så kände jag inte längre för att följa med eftersom jag visste att jag inte var riktigt välkommen. Och hans vänners flickvänner tyckte allt mer illa om mig, jag var ju så "konstig och osocial" som inte ville följa med.

Min åsikt är att som vuxen så borde man ha så mycket större social kompetens (i normalfallet) än att utesluta enstaka personer på det här sättet. TS skriver att flickvännen är "otrevlig". Det kan mycket väl vara osäkerhet pga att hon känner att ni inte gillar henne. Det bir en ond cirkel. Ytterst få personer är otrevliga när man lärt känna dem. Jag tycker ni ska ge henne en chans...

Det låter som rätt märkligt beteende från alla inblandade.

1) hans vänner klagar både när du är med och när du inte är med. Låter mest som små dramaqueens i detta fall.

2) du sörjer att du inte får umgås med personer som du inte ens verkade ha kul ihop med. Det låter mest som du ville ha bekräftelsen snarare än sällskapet, och det känns osunt. Hade du istället spenderat den tiden med något som verkligen gjorde dig glad hade du dels haft bättre självförtroende och dels haft mycket roligare i livet.

Till er alla:

Man kan inte vara älskad av alla. Hur gärna vi än vill. Genom att istället hitta människor man trivs med och har behållning av kommer ni att få bättre liv och slippa hamna i högstadieintriger.

Och nej, det är fasen inte utfrysning att inte bjuda alla på resa. Jag är på en weekend just nu, och jag bjöd inte alla med mig. Var skulle jag dra gränsen? Finns ju alltid personer som blir sura och känner sig som offer, men hur många av dem kan jag i rimlighetens namn ha med överallt?
  • That girl
    Anonym (Suck) skrev 2017-08-26 20:58:38 följande:

Hm, så det är fel att inte bjuda någon man knappt känner och som är otrevlig, men helt rätt att inte bjuda ens bästa vän?

Jag blir rätt förvånad över hur många resonerar här.

1) ett par sitter alltid ihop

2) om man inte gillar någon så ska man spendera inte bara några timmar utan en hel resa med dem

3) man ska absolut inte hantera konflikter som vuxna människor (dvs inte vara falsk nog att vara gullig framför ögonen på någon, men i hemlighet tycka något heeeeelt annat. Bättre då att säga att vi går inte ihop med din tjej, men det är okej och vi önskar er all lycka ändå, men vi kanske inte behöver spendera så mycket tid tillsammans allihopa för allas skull)

4) tvinga folk att välja

5) anse sig själv vara berättigad till andras resor

Och männkskor tycker alltså att det här är det mest mogna och vuxna sättet?

Suck. Hur svårt ska det vara att förstå? JA, det är fel att fråga kompisen om han vill följa men säga att hans flickvän inte är välkommen. Det är riktigt jävla fel och elakt. Varför ens fråga om de har tänkt utesluta hans flickvän? De andra åker som par, jätteroligt för honom att sitta och se på medan de gullar och har sig då. Ska de fråga sin polare så ska hans flickvän också med. Förstår du inte själv att det är taskigt att säga att hans flickvän inte är välkommen? Då kan jag inte hjälpa dig.

Vadå vara berättigad till andras resor? Snälla, det handlar om att inte frysa ut en ur gruppen? det bästa är att de skiter i att fråga polaren om hans flickvän ändå inte får följa med. För att sticka iväg ett gäng som par och sen frysa ut polarens flickvän är omoget och dagisnivå.
  • That girl
    Anonym (Suck) skrev 2017-08-26 21:00:26 följande:

Du skrev att par inte behöver sitta ihop i höften, men också att man inte ens ska bjuda honom pga han har en flickvän. Alltså, paret är en enhet och antingen båda eller ingen

Du förstår verkligen inte vad hon eller nån annan här menar..

Nepp, par sitter inte ihop, men att inte fråga nån av dem tycker vi är rätt för att annars blir en person utfryst.
  • That girl
    Anonym (Suck) skrev 2017-08-26 21:04:09 följande:

Så enkelt kan man lösa en situationen ifall båda är äldre än fem år.

Eller så lär man sig att man inte fryser ut en person ur gruppen och att man kan vistas runt personer trots att man ogillar dem. Allt annat är ett barnsligt och omoget beteende.
  • molly50
    Anonym (Suck) skrev 2017-08-26 21:00:26 följande:

Nej,man behöver inte sitta ihop vid höften som par.
    Men jag tycker att om TS och hans kompisar inte gillar den här flickvännen så är det väl bättre att de åker de 4 och inte bjuder varken kompisen eller hans flickvän,om de tror att hon riskerar att förstöra resan.
    Dessutom vet vi inte hur TS och hans kompisar bemöter flickvännen heller.
    Hon kanske märker att hon inte är omtyckt. Och vem vill vara trevlig tillbaka då?
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Suck) skrev 2017-08-26 21:13:25 följande:
    Till er alla:

Man kan inte vara älskad av alla. Hur gärna vi än vill. Genom att istället hitta människor man trivs med och har behållning av kommer ni att få bättre liv och slippa hamna i högstadieintriger.

Och nej, det är fasen inte utfrysning att inte bjuda alla på resa. Jag är på en weekend just nu, och jag bjöd inte alla med mig. Var skulle jag dra gränsen? Finns ju alltid personer som blir sura och känner sig som offer, men hur många av dem kan jag i rimlighetens namn ha med överallt?
    Man kan självklart inte vara älskad av alla.
    Och det tror jag inte heller att någon här har påstått.
    Men det är väl inte för mycket begärt att visa lite vanligt hyfs och bondförnuft även om man inte gillar en viss person.
    Man behöver inte utesluta personen ur gemenskapen för att demonstrera sitt ogillande.
    Det om något är sandlådenivå.
    Om jag blev tillfrågad att följa med på en resa ,men inte min man,så hade jag valt att inte åka.
    Och om mina vänner inte kan acceptera mitt val av partner så hade jag nog inte heller längre velat ha dem i min bekantskapskrets.
    Inte när jag har valt en man som är snäll och omtänksam mot mig och andra och som inte skulle göra mig illa.
    Men det problemet har jag,tack och lov,inte.
    Carpe Diem
  • legomum

Klart ni kan åka utan att bjuda in det tredje paret. Nästa gång kanske ni åker med dom oavsett vad ni tycker om den flickvännen.

Jag gillar när mina vänner har det kul och mår gott och om det visar sig att jag inte är med ibland så sitter inte jag och deppar ihop för det. Vi är ju för sjutton vänner. De får ha kul utan mig. Men inte alltid och inte varje gång.

• NomenNescio

Finns uppenbarligen två läger som tänker på helt olika sätt.

Själv skulle jag vara helt okej med att inte bli medbjuden på min pojkväns vänners grejer.
    För mig känns det så självklart att människor är fria att umgås som de vill, och att jag inte är någon slags bihang till min partner som gör att jag enligt några osynliga regler måste med på allt, för annars mobbar folk mig. Inte ens känner jag att jag måste vara med på allt som mina egna vänner gör jämnt. Jag tycker snarare att det är vanligt i vuxenvänskap att man gör lite olika grejer med olika människor, och det brukar inte vara något konstigt.

Och ska jag vara ärlig är jag rätt glad att jag har ett sådant umgänge. Skulle aldrig orka med så mycket drama som det tycks kunna bli i andra umgängen om man - ve och fasa - spenderar sin fritid med en resa.

Jag har därför svårt att förstå de som hävdar utfrysning och mobbning, för vi pratar om en fritid där man väljer sitt umgänge. För just vänner väljer man, medan exempelvis familj, kollegor, klasskompisar väljer man inte. I det senare fallet får man ofta umgås med folk man kanske inte riktigt gillar, och göra det absolut bästa av det. Men just på fritiden vill jag välja vänner noggrant, för fritiden är just den delen av mitt liv som jag bäst kan påverka och lägga upp så att det gynnar välbefinnande och energi. Utan en bra fritid hade jag rent ut sagt aldrig orkat med ett ofta tufft jobb med många krävande kollegor och företagskunder.

Samtidigt som jag inser att det för er är lika svårt att förstå mitt och andras perspektiv.

Men det som är synd är att folk verkar ta till en del rätt hånfulla ord mot de som inte delar ens eget synsätt. Att kalla folk för mobbare eller omogna eller vad annat som passar för tillfället känns inte okej.

• Anonym (Suck)
    That girl skrev 2017-08-27 12:55:59 följande:
    Suck. Hur svårt ska det vara att förstå? JA, det är fel att fråga kompisen om han vill följa men säga att hans flickvän inte är välkommen. Det är riktigt jävla fel och elakt. Varför ens fråga om de har tänkt utesluta hans flickvän? De andra åker som par, jätteroligt för honom att sitta och se på medan de gullar och har sig då. Ska de fråga sin polare så ska hans flickvän också med. Förstår du inte själv att det är taskigt att säga att hans flickvän inte är välkommen? Då kan jag inte hjälpa dig.

Vadå vara berättigad till andras resor? Snälla, det handlar om att inte frysa ut en ur gruppen? det bästa är att de skiter i att fråga polaren om hans flickvän ändå inte får följa med. För att sticka iväg ett gäng som par och sen frysa ut polarens flickvän är omoget och dagisnivå.
    Men det är här vi inte håller med varandra.
    För jag tror att han är kapabel att fatta ett eget beslut, vad ni än tror. Vill inte han följa med så gör han inte det. Vill han ändå följa med så gör han det.
    Men att inte fråga innebär att han inte får möjligheten att ta ställning till det ens, och det verkar tydligen mer logiskt för vissa att man utesluter en person som man känner och tycker om, än att man låter bli att fråga någon som man inte känner lika väl och definitivt inte tycker om. Det är i så fall ett värre svek att utesluta honom, när han är en gammal vän sedan troligen rätt långt tillbaka. DET är mer likt mobbning än att inte bjuda med en person som beter sig otrevligt och som är rätt ny utifrån. 

Det handlar om berättigande. Du och fler anser att hon är berättigad att vara med, för annars är det mobbning, av ingen annan anledning än att hon är tillsammans med en viss person. Inte egna meriter eller ens för att hon tillför något (tvärtom, hon förstör bara, enligt TS). Jag anser inte att folk är berättigade att följa med på några andra resor än gemensamt anordnade klassresor. Och jag anser inte att man har rätt att sura om man inte blir medbjuden överallt.
    Och jag anser definitivt att om jag ska få vara med någonstans så måste jag vara trevlig och försöka tillföra något positivt. Annars är det klart att andra inte vill ha med mig!
    Och om jag inte går ihop med andra personer, trots att jag försöker vara trevlig? Ja, men då är det så bara, och jag kan inte nästla mig in i redan etablerade vänner och förstöra ifall jag inte går ihop med dem. DET känns i min värld oerhört ohyfsat att tvinga sig in hos folk.
Svar på tråden Taskigt att boka resa utan honom?