That girl skrev 2017-08-27 12:55:59 följande:
Suck. Hur svårt ska det vara att förstå? JA, det är fel att fråga kompisen om han vill följa men säga att hans flickvän inte är välkommen. Det är riktigt jävla fel och elakt. Varför ens fråga om de har tänkt utesluta hans flickvän? De andra åker som par, jätteroligt för honom att sitta och se på medan de gullar och har sig då. Ska de fråga sin polare så ska hans flickvän också med. Förstår du inte själv att det är taskigt att säga att hans flickvän inte är välkommen? Då kan jag inte hjälpa dig.
Vadå vara berättigad till andras resor? Snälla, det handlar om att inte frysa ut en ur gruppen? det bästa är att de skiter i att fråga polaren om hans flickvän ändå inte får följa med. För att sticka iväg ett gäng som par och sen frysa ut polarens flickvän är omoget och dagisnivå.
Men det är här vi inte håller med varandra.
För jag tror att han är kapabel att fatta ett eget beslut, vad ni än tror. Vill inte han följa med så gör han inte det. Vill han ändå följa med så gör han det.
Men att inte fråga innebär att han inte får möjligheten att ta ställning till det ens, och det verkar tydligen mer logiskt för vissa att man utesluter en person som man känner och tycker om, än att man låter bli att fråga någon som man inte känner lika väl och definitivt inte tycker om. Det är i så fall ett värre svek att utesluta honom, när han är en gammal vän sedan troligen rätt långt tillbaka. DET är mer likt mobbning än att inte bjuda med en person som beter sig otrevligt och som är rätt ny utifrån.
Det handlar om berättigande. Du och fler anser att hon är berättigad att vara med, för annars är det mobbning, av ingen annan anledning än att hon är tillsammans med en viss person. Inte egna meriter eller ens för att hon tillför något (tvärtom, hon förstör bara, enligt TS). Jag anser inte att folk är berättigade att följa med på några andra resor än gemensamt anordnade klassresor. Och jag anser inte att man har rätt att sura om man inte blir medbjuden överallt.
Och jag anser definitivt att om jag ska få vara med någonstans så måste jag vara trevlig och försöka tillföra något positivt. Annars är det klart att andra inte vill ha med mig!
Och om jag inte går ihop med andra personer, trots att jag försöker vara trevlig? Ja, men då är det så bara, och jag kan inte nästla mig in i redan etablerade vänner och förstöra ifall jag inte går ihop med dem. DET känns i min värld oerhört ohyfsat att tvinga sig in hos folk.