• tuntemattomana

kan man vara föräldraledig i två omgångar?

Jag slutade på mitt i samband med att jag fick barn och nu är jag föräldraledig.
    När jag sedan ska börja jobba på nytt jobb ska min man vara föräldraledig.
    Nu funderar jag på om jag kan gå på föräldraledighet igen efter att han varit ledig färdig.. Nån som vet?
    Frågar man fk annars eller vem frågar man?

• Svar på tråden kan man vara föräldraledig i två omgångar?
  • Mälaröbo

Tror att man har rätt till 3 perioder föräldraledighet per år. Tror man måste söka 3 månader i förväg för att arbetsgivaren inte ska kunna säga nej. Vissa arbetsgivare är mer generösa än så. Har själv tagit ut mina dagar både i längre och kortare perioder fram tills barnen var 8 år (nu är det väl 12 år?).

• Poppy75

Söker man två månader i förväg och inte uppdelat på fler än tre perioder så kan inte arbetsgivaren säga nej. Arbetsgivaren kan naturligtvis gå med på mer om de vill.

• Carambolan

3 gånger per år kan låta mycket... Men tänk på att om du behöver ta ledigt för att förskolan har en studiedag, kanske vill ta nån vecka föräldraledigt i anslutning till semestern och sen lite extra föräldraledigt vid jul så är du redan uppe i tre perioder

• tuntemattomana
    Carambolan skrev 2017-08-21 21:34:02 följande:

3 gånger per år kan låta mycket... Men tänk på att om du behöver ta ledigt för att förskolan har en studiedag, kanske vill ta nån vecka föräldraledigt i anslutning till semestern och sen lite extra föräldraledigt vid jul så är du redan uppe i tre perioder

aa.. just det :)

Är det fk man frågar om sånt här?
  • Carambolan
    tuntemattomana skrev 2017-08-22 20:08:33 följande:

aa.. just det :)

Är det fk man frågar om sånt här?

Nej, din chef.
  • Seven Costanza

Dina rättigheter att vara ledig regleras i föräldraledighetslagen så där kan du läsa, bara att googla .

Svar på tråden kan man vara föräldraledig i två omgångar?