Alessia skrev 2017-08-23 20:22:42 följande:
Håller inte riktigt med om bruschettan. Jag gör tredubbel sats och rostar brödet i ugnen dagen innan. Hackar tomater , blandar i vitlök och basilika och förvarar i skål i kylen Skivar mozzarellan och ställer fatet i kylen. Sedan går det fort att göra godbitarna. Cocktailtomater är onödigt, men smakrika tomater ska det vara. Plommontomater har jag satsat på. Senaste gången struntade jag i vitlöksosten och bruschettan var lika god för det, faktiskt godare!
Det är en genväg och även betydande kvalitets sänkning.
Och jag pratar nu inte om att det inte skulle vara gott på ditt sätt, utan hur mycket det bättre det blir om man tillagar mer mot förtäring, tex där bröder fortfarande har lite värme ifrån rostningen.
Har aldrig vitlöksost.
Jag kör att det gnids med vitlök och drisslar olivoljan vid rostningen, som antingen blir ugn eller panna, har ju med hur många man måste göra.
Tomater är ett jävla aber i Sverige, få månader på året det går köpa acceptabla tomater med säkerhet.
Resten av månaderna är ett lotteri, och det är nästan alltid någon av de mindre sorterna som smakar nått då.
Påminner mig jag hade en tomatplata för par år sedan, där alla var som en ärtas storlek, dessa smakade underbart gott.
Dock inget för en bruschetta, om man nu inte gillar stå dela par hundra tomater, eller hittar på nått sätt så de stannar på brödet.