• JennyThe

Billigt, gott o enkelt tilltugg

Hej!

Jag ska ha lite aw hemma här och tänkte bjuda på lite vin o drinkar sen någon sorts tilltugg.

Det ska vara enkelt och snabbt eller gå att förbereda dagen innan. Gärna billigt o vegetariskt.

Några bra tips?

• Svar på tråden Billigt, gott o enkelt tilltugg
  • Anonym (Nelly)

10 tips som alla går att förbereda (men kanske inte är jättebilliga).

1. Rotfruktschips är lite festligare än vanliga chips.
    2. Tapenade med crostini är smidigt.
    3. En annan röra till crostini är att mosa fetaost (eller salladsost), ha i lite finhackade soltorkade tomater, salt & peppar, lite honung och lite creme fraiche.
    Om man inte gillar tomater så kan man ha i smulad rosmarin istället, eller hackade oliver.
    4. Flagor av parmesan med fikonmarmelad är supergott (men inte så billigt).
    5. Knäckebitar med räkröra.
    6. Tunnbrödsrullar med skinka eller rostbiff och smaksatt färskost.
    7. Hackade tomater, hackad basilika och finstrimlad mozzarella samt lite salt och peppar (Caprese) blandas med olivolja och serveras på salladsblad eller på tunnskuren baguette.
    8. Köp färdig pizzadeg, kavla ut den lite. Bred över creme fraiche som är smaksatt med antingen paprikacreme eller creme på soltorkade tomater samt salt och peppar. Eller så tar du tomatsås som vanligt. Strö över riven ost eller mozzarella. Baka i ugn. Kyl den sedan till dagen efter då du skär den i mindre bitar. Vid servering blandar du ruccolasallad med olivolja och citron (s&p) och strösslar salladen över pizzabitarna.
    9. Baka en västerbottenostpaj dagen före. Vid servering skär du tunna tårtbitar, lägger på en klick creme fraiche och strösslar över lite finhackad röd lök.
    10. Gurksnittar inspirerat av Tzatziki är gott. Bred färskost med vitlökssmak på kantskuret rostbröd (gärna grövre). Lägg på tunnskuren färsk gurka och lägg på lock av smort rostbröd. Skär i trekanter.

• Anonym (Emma)

fetaoströra och baguette

• Tow2Mater
    PatrikE skrev 2017-08-23 13:06:28 följande:

Kanapeër med störrom å tryffelsås,
    Grillad fasan med chevresås å tryffelolja,
    Hjortronsereët med kanel å tryffel
    Vidsvin med champagnesås å tryffel

Ja, vildsvin, hjortron, rom o tryffel låter ju superbilligt ;)
  • MammaBella

Smördegssnurror i olika varianter
    Bred valfri fyllning på utkavlad smördeg, rulla ihop och skär i bitar och grädda i ugnen.
    Förslag på fyllningar:
    Kryddad färskost
    Västerbottenost
    Tapenad
    Pesto
    Fetost och hackade oliver

Gott annars är att göra enkla quesadillas. 
    Typ 
    Skinka och ost
    Brieost och päron
    tacokyckling ost tomat lök
    Fetaost tomat och basilika
     Stek och skär i tårtbitar

• klyban
    Tow2Mater skrev 2017-08-22 13:38:23 följande:
    En hemgjord guaccamole ar ju gott. blanda i lite hackad paprika, purjo, halapenjo, cilantro. Men den ar ju bast om den gors samma dag, sa kanske inte ett bra alternativ.

Då får du inte glömma nått och dippa med.

Quesadillas kan man göra och väldigt gott, även empandas passar bra som tilltugg.
    De första blir godast om man tillagar när man ska ha, empanadas kan man ha fryst in och bara ta fram när det är dax.
    Sen har man lite och doppa till den där guacamolen-varianten.

Alessia skrev 2017-08-23 18:27:59 följande:
    catarinakonig.ellematovin.se/bruschetta-pa-mi.../

De här bruschetta-tilltuggen har gjort flera gånger nu. Succé kan gott säga. Supergoda till ett glas svalt vitt eller rött - öl med för den delen.

Bruschetta kan ibland bli lite arbetsintensivt om man inte tar en del genvägar.
    Men håller med supergoda, och kan bli rätt billiga, och har man tillgång till egen tomat så kan de blir hur jävla bra som helst.

hur många meter var det?
  • Anonym (Bea)

Rostad baguette med tomatröra eller kronärtskocksröra. Ett par olika sorters oliver. Chips och nötter.

• Alessia
    klyban skrev 2017-08-23 19:10:29 följande:

Då får du inte glömma nått och dippa med.

Quesadillas kan man göra och väldigt gott, även empandas passar bra som tilltugg.
    De första blir godast om man tillagar när man ska ha, empanadas kan man ha fryst in och bara ta fram när det är dax.
    Sen har man lite och doppa till den där guacamolen-varianten.

Alessia skrev 2017-08-23 18:27:59 följande:
    catarinakonig.ellematovin.se/bruschetta-pa-mi.../

De här bruschetta-tilltuggen har gjort flera gånger nu. Succé kan gott säga. Supergoda till ett glas svalt vitt eller rött - öl med för den delen.

Bruschetta kan ibland bli lite arbetsintensivt om man inte tar en del genvägar.
    Men håller med supergoda, och kan bli rätt billiga, och har man tillgång till egen tomat så kan de blir hur jävla bra som helst.

Håller inte riktigt med om bruschettan. Jag gör tredubbel sats och rostar brödet i ugnen dagen innan. Hackar tomater , blandar i vitlök och basilika och förvarar i skål i kylen Skivar mozzarellan och ställer fatet i kylen. Sedan går det fort att göra godbitarna. Cocktailtomater är onödigt, men smakrika tomater ska det vara. Plommontomater har jag satsat på. Senaste gången struntade jag i vitlöksosten och bruschettan var lika god för det, faktiskt godare! 
  • zdudmwml

Okokt spagetti du bryter i lagoma bitar och ställer på något tjusigt sätt, kanske i ett snapsglas.
    Knaprig tärnad okokt potatis. Torka av med hushållspapper och strössla över lite glittrigt strössel.
    Torkade brödkanter. Doppa halva i bearnaisesås så blir det festligt.
    Minimackor med gurk- och bananskivor. Toppa med en klick majonäs.

• klyban
    Alessia skrev 2017-08-23 20:22:42 följande:
    Håller inte riktigt med om bruschettan. Jag gör tredubbel sats och rostar brödet i ugnen dagen innan. Hackar tomater , blandar i vitlök och basilika och förvarar i skål i kylen Skivar mozzarellan och ställer fatet i kylen. Sedan går det fort att göra godbitarna. Cocktailtomater är onödigt, men smakrika tomater ska det vara. Plommontomater har jag satsat på. Senaste gången struntade jag i vitlöksosten och bruschettan var lika god för det, faktiskt godare! 

Det är en genväg och även betydande kvalitets sänkning.
    Och jag pratar nu inte om att det inte skulle vara gott på ditt sätt, utan hur mycket det bättre det blir om man tillagar mer mot förtäring, tex  där bröder fortfarande har lite värme ifrån rostningen.

Har aldrig vitlöksost.
    Jag kör att det gnids med vitlök och drisslar olivoljan vid rostningen, som antingen blir ugn eller panna, har ju med hur många man måste göra.
    Tomater är ett jävla aber i Sverige, få månader på året det går köpa acceptabla tomater med säkerhet.
    Resten av månaderna är ett lotteri, och det är nästan alltid någon av de mindre sorterna som smakar nått då.
    Påminner mig jag hade en tomatplata för par år sedan, där alla var som en ärtas storlek, dessa smakade underbart gott.
    Dock inget för en bruschetta, om man nu inte gillar stå dela par hundra tomater, eller hittar på nått sätt så de stannar på brödet.

hur många meter var det?
  • Alessia
    klyban skrev 2017-08-24 00:42:52 följande:

Det är en genväg och även betydande kvalitets sänkning.
    Och jag pratar nu inte om att det inte skulle vara gott på ditt sätt, utan hur mycket det bättre det blir om man tillagar mer mot förtäring, tex  där bröder fortfarande har lite värme ifrån rostningen.

Har aldrig vitlöksost.
    Jag kör att det gnids med vitlök och drisslar olivoljan vid rostningen, som antingen blir ugn eller panna, har ju med hur många man måste göra.
    Tomater är ett jävla aber i Sverige, få månader på året det går köpa acceptabla tomater med säkerhet.
    Resten av månaderna är ett lotteri, och det är nästan alltid någon av de mindre sorterna som smakar nått då.
    Påminner mig jag hade en tomatplata för par år sedan, där alla var som en ärtas storlek, dessa smakade underbart gott.
    Dock inget för en bruschetta, om man nu inte gillar stå dela par hundra tomater, eller hittar på nått sätt så de stannar på brödet.

Ingen kvalitetssänkning alls trots "genväg" med i förväg rostat bröd och icke-nyhackade tomater. Du låter som värsta köksfascisten tycker jag!
  • klyban
    Alessia skrev 2017-08-24 10:55:58 följande:
    Ingen kvalitetssänkning alls trots "genväg" med i förväg rostat bröd och icke-nyhackade tomater. Du låter som värsta köksfascisten tycker jag!
    Så måste det vara.
    hur många meter var det?
  • Anonym (Emma)
    zdudmwml skrev 2017-08-23 21:11:32 följande:

Okokt spagetti du bryter i lagoma bitar och ställer på något tjusigt sätt, kanske i ett snapsglas.
    Knaprig tärnad okokt potatis. Torka av med hushållspapper och strössla över lite glittrigt strössel.
    Torkade brödkanter. Doppa halva i bearnaisesås så blir det festligt.
    Minimackor med gurk- och bananskivor. Toppa med en klick majonäs.

mums! 
Svar på tråden Billigt, gott o enkelt tilltugg