• Bosan

Måste jag ta ut 5 dgr vecka med andra barnet...?

Hej!

Jag är fl med mitt första barn just nu, han blir ett om en vecka. Då kommer jag ta ut 5 dgr vecka för att inte nolla/sänka SGI. Kommer vara fl tills andra barnet kommer.... Men får jag "börja om" då med nya bebisens dagar? Alltså är det samma regel där - fram till barnet är ett så måste man inte inte ta ut.. Eller måste jag fortsätta ta ut 5 dgr (fast med dom nya dagarna) för att jag varit hemma mer än ett år för att behålla SGI?

• Svar på tråden Måste jag ta ut 5 dgr vecka med andra barnet...?
  • EpicNurse

Det börjar om, så du kan ta ut hur få dagar i veckan du vill :)

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Bosan
    EpicNurse skrev 2017-08-22 19:40:12 följande:

Det börjar om, så du kan ta ut hur få dagar i veckan du vill :)

Å vad skönt! Tack så mycket :)
  • pigglet

Se bara till att du fortsätter ta 5 dagar/vecka ända fram tills nästa barn föds. Det funkar alltså inte som med första barnet, att du kan strunta i det sista 6 månaderna och SGI är ändå skyddad.

• Bosan
    pigglet skrev 2017-08-22 21:04:37 följande:

Se bara till att du fortsätter ta 5 dagar/vecka ända fram tills nästa barn föds. Det funkar alltså inte som med första barnet, att du kan strunta i det sista 6 månaderna och SGI är ändå skyddad.

Ja just det, tack :) Kan ju passa på att fråga en till grej... visst får jag föräldrapenning baserad på min jobblön för att vi får ett till barn så pass tätt..?
  • Hullaha

Du får "börja om" och behöver inte ta ut en enda dag om du inte vill det första året med din nya bebis :)

• Seven Costanza
    Bosan skrev 2017-08-22 21:52:32 följande:

Ja just det, tack :) Kan ju passa på att fråga en till grej... visst får jag föräldrapenning baserad på min jobblön för att vi får ett till barn så pass tätt..?

Om du har skyddat din SGI genom att ta ut minst fem dagar per vecka efter att första barnet fyller ett eller på annat sätt haft fem dagars sysselsättning får du föräldrapenning baserad på din lön oavsett hur långt ni har mellan barnen, men om du INTE hade skyddat din SGI hade det BARA varit föräldrapenningen som var samma om ni får barn inom 2,5 år (dvs om man inte skyddar SGI:n så sänks eller nollas ersättningen om man behöver vabba eller själv blir sjuk, även om man får barn inom 2,5 år).
Svar på tråden Måste jag ta ut 5 dgr vecka med andra barnet...?