• Gamlik

Nytt dagis.

Hej! Min dotter på 3 år blev precis efter sommaren uppflyttad till avdelningen för större barn. Hon har alltid gillat att vara på dagis och har aldrig haft problem.
    Nu idag när hon kom hem så vill hon absolut inte gå till dagis imorgon, hon säger att dom är elaka men vill inte vara mer specifik om det är kamrater eller personal.
    Både jag och min fru har en olustig magkänsla hos personalen på den nya avdelningen, och min fru har sett personalen göra saker som inte verkar helt OK.
    Vi håller på för fullt med pott-träning, vår dotter försvinner ofta i sin egen värld och glömmer att göra besök på muggen. Personalen verkar anse att alla 3-åringar ska vara helt blöjfria utan undantag och hänsyn till individen, om vi lämnar med blöja så görs det inget från personalens sida alls, även om jag specifikt har meddelat detta och sagt att dom kan byta till trosor. Dom byter inte ens blöjan.
    Känns som att personalen på den nya avdelningen försöker köra efter någon standardmall i utvecklingen som barnen ska ha uppnått, punkt, avvikelser från deras norm får inte förekomma.

Borde vi agera på vår magkänsla och försöka byta dagis helt och hållet?
    Vill absolut inte att min 3-åring ska känna att vi dumpar henne på en inhägnad plats som hon inte vill vara på. Sedan så vill vi ju inte att vår 3-åring ska vara orolig inför att behöva åka till dagis.

• Svar på tråden Nytt dagis.
  • Guldbarb

Det låter illa speciellt att de inte byter blöjan på en hel dag (hur det är i övrigt är ju svårt att säga då du inte hade med så mycket fler detaljer :) men det låter ju inte bra i övrigt heller!) det minsta som bör göras är att kontakta förskolechefen

• Gamlik
    Guldbarb skrev 2017-08-23 19:32:38 följande:

Det låter illa speciellt att de inte byter blöjan på en hel dag (hur det är i övrigt är ju svårt att säga då du inte hade med så mycket fler detaljer :) men det låter ju inte bra i övrigt heller!) det minsta som bör göras är att kontakta förskolechefen

Pratat med familj och vänner, vi ska ha is i magen. Hon går dock inte en hel dag utan minimum då min fru är hemma med vår son på 7 månader.
    Dock så verkar dom spontant helt oförstående när vi poängterat att dom inte har bytt blöja från att vi lämnar 8:30 tills att vi hämtar 12:30, trots att dom själva konstaterat att den är full. Känns tråkigt att flytta upp henne en avdelning då vi klickade bra med personalen på hennes gamla avdelning.
    Verkar dock som att dom inte alls kan acceptera att alla 3-åringar inte är blöjfria, utan är sådant kommer med tiden, när barnet är redo för förändringen.
  • Guldbarb

Ni bör ta upp er oro med förskolechefen. Är det så att de brister på andra punkter också så måste det ju pekas ut. Kanske är något annat barn som går ännu längre med full blöja?

Jag tycker inte att man som förälder ska avvakta när det gäller oro på förskolan, i detta fall verkar det inte värt att ta upp med personalen på avdelningen så då gör ni det med chefen eller personal på den andra avdelningen som ni känner er trygga med.

• Cherry on top

Det är en jobbig situation för man vill liksom inte riktigt bråka med den personal som ska ta hand om ens barn hela dagarna sen, eller så kände iaf jag trots att det fanns mycket som inte var okej alls. Att dottern inte berättar specifikt vad det är kan vara att hon kanske inte kan sätta ord på det eller att hon kanske glömmer vad som hänt, men känslan är kvar? Eller kanske hon också känner av något så som ni gör men inte kan förklara riktigt? Det med toalett och kissning och sånt kan också vara en del i det hela, det är rätt jobbigt redan när man ska sluta med blöja och får hon inte hjälp alls så kanske det bara blir jobbigt med toabesök, ångestladdat eller något och har hon full blöja hela dagen, det måste vara jättejobbigt ju och obehagligt! Om det har funkat bra fram tills hon bytt avdelning så är det ju något på den nya avdelningen hon reagerar på, säger inte att det är det ena eller andra för hon kanske bara är osäker och det tar ett tag innan hon vänjer sig, eller så kanske det är något fel tyvärr.

För mig var det så här, när min dotter skulle sluta med blöja så ville hon inte till dagis och sen blev hon rädd för att gå på toa här hemma också som hon kunnat förut. Och det visade sig att hon fick ingen hjälp på dagis varken när hon kissade eller bajsade och det slutade med att hon blev rädd för att gå på toa och höll sig hela dagen på dagis och då råkade hon kissade på sig istället och blev väldigt dålig i magen och hård emellanåt och då gick hon hela dagen och var orolig för att kissa på sig och var nödig och hade ont i magen. Speciellt efter lunchen när det började trycka på blev hon så ledsen och bara ville hem. Pratade många många många gånger med personal och aldrig blev det någon förändring och detta med rädsla för toalettbesök sitter kvar även i skolan nu tyvärr. Detta var bara ett exempel på vad som var fel på min dotters förskola och jag var på väg att byta några gånger men hon hade så bra kompisar där så jag ville inte slita henne från dem, så jag väntade lite och så blev det så att hon stannade kvar, jag hade möjlighet att vara hemma med henne en hel del så då kändes det inte så bråttom att byta.

Sen blev det ännu mer problem med personalen och då ångrade jag att jag inte bytte tidigare ändå, men nu var det så kort tid tills skolan började så det var inte lönt.

Försök ta reda på vad det är som är jobbigt för henne och prata med personalen, men om de inte lyssnar eller gör förändringar så hade iaf jag nog bytt för hon ska gå där i tre år till och det kommer nog inte bli bättre med tiden ifall personalen inte går att komma överens med.

Bara mina åsikter så här sent på kvällen, vem vet om det ens går att tyda vad jag menar

• Active

Gamlik: Du skrev att din fru har sett saker på Helikoptervägens förskola som inte verkar ok. Kan du vänligen berätta om det?

• IsDimma
    Gamlik skrev 2017-08-23 19:39:05 följande:
    Pratat med familj och vänner, vi ska ha is i magen. Hon går dock inte en hel dag utan minimum då min fru är hemma med vår son på 7 månader.
    Dock så verkar dom spontant helt oförstående när vi poängterat att dom inte har bytt blöja från att vi lämnar 8:30 tills att vi hämtar 12:30, trots att dom själva konstaterat att den är full. Känns tråkigt att flytta upp henne en avdelning då vi klickade bra med personalen på hennes gamla avdelning.
    Verkar dock som att dom inte alls kan acceptera att alla 3-åringar inte är blöjfria, utan är sådant kommer med tiden, när barnet är redo för förändringen.
    Hur ofta byter ni själva blöjan? För på min förra förskola så bytte vi på rutin alla barn innan lunch (vid elvatiden). Och så före mellanmålet (någonstans mellan 14-14.30). Detta var på småbarn.
    På den avdelningen där jag jobbade så bytte vi på barnen efter lunch, någongång mellan 12-12.30. Och sen efter mellanmålet. Varför vi bytte så sent berodde på att vi inte själva hade skötbord och utrymme för att byta blöjor utan var tvungen att gå in på grannavdelningen för att byta och innan lunch höll dom själva på med blöjbyten och sen går alla barn dessutom in vid den tidpunkten så det blev för många barn på samma plats.

Fast skillnad är ju om man konstaterat att den är full av kiss.
    Men faktum är också att så stora barn som er dotter kissar inga små skvättar ofta utan kissar mycket när barnet väl kissar. Och kollas hon innan lunch (eller när dom nu brukar byta) så kan hon ha en torr blöja då och när ni hämtar efter lunch så är den full.
  • Gamlik
    IsDimma skrev 2017-08-24 15:23:04 följande:
    Hur ofta byter ni själva blöjan? För på min förra förskola så bytte vi på rutin alla barn innan lunch (vid elvatiden). Och så före mellanmålet (någonstans mellan 14-14.30). Detta var på småbarn.
    På den avdelningen där jag jobbade så bytte vi på barnen efter lunch, någongång mellan 12-12.30. Och sen efter mellanmålet. Varför vi bytte så sent berodde på att vi inte själva hade skötbord och utrymme för att byta blöjor utan var tvungen att gå in på grannavdelningen för att byta och innan lunch höll dom själva på med blöjbyten och sen går alla barn dessutom in vid den tidpunkten så det blev för många barn på samma plats.

Fast skillnad är ju om man konstaterat att den är full av kiss.
    Men faktum är också att så stora barn som er dotter kissar inga små skvättar ofta utan kissar mycket när barnet väl kissar. Och kollas hon innan lunch (eller när dom nu brukar byta) så kan hon ha en torr blöja då och när ni hämtar efter lunch så är den full.
    Vi byter när hon säger till eller när den verkar full, men känner också att när personalen säger "oj den verkar full" när vi hämtat så är något knas. Vi informerar alltid vid lämning allt som är av vikt att veta, inklusive blöjan.
    Hon har haft problem till och från sedan hon var liten med röd rumpa och röda blygläppar, hon har väldigt känslig hud då våran 7 månaders son inte alls har samma problem. Så när vi hämtar henne så är huden väldigt irriterad av att blöjan inte är bytt i den mån hon behöver.
  • Gamlik
    Active skrev 2017-08-24 11:14:57 följande:

Gamlik: Du skrev att din fru har sett saker på Helikoptervägens förskola som inte verkar ok. Kan du vänligen berätta om det?

Nämnde aldrig vilket förskola det gäller, men min fru har sett hur personer i personalen lackar ut på barnen och skäller ganska hårt på dom. Vet hur barn är, men personligen så är jag som förälder mestadels lugn mot mina barn även om jag tar till ton ibland. Men inte i så hårda ordalag som en i personalen gjorde.
    Kan vara en engångshändelse men det verkar råda lite av djungelns lag där inne.
    Men kanske är nojig på den delen då det är en ny avdelning, men min dotter har aldrig vägrat att gå till dagis tidigare, inte ens när hon började.
  • WiJu

Jag hade tagit hem henne och tränat i lugn och ro. Satt henne i kö till ett nytt dagis så hon börjar när det är dags för lillebror att börja.

• Cherry on top
    Gamlik skrev 2017-08-24 19:02:45 följande:

Nämnde aldrig vilket förskola det gäller, men min fru har sett hur personer i personalen lackar ut på barnen och skäller ganska hårt på dom. Vet hur barn är, men personligen så är jag som förälder mestadels lugn mot mina barn även om jag tar till ton ibland. Men inte i så hårda ordalag som en i personalen gjorde.

Kan vara en engångshändelse men det verkar råda lite av djungelns lag där inne.

Men kanske är nojig på den delen då det är en ny avdelning, men min dotter har aldrig vägrat att gå till dagis tidigare, inte ens när hon började.

Nä jag hade nog bytt om de håller på så
  • Gamlik

Tänkte lämna en uppdatering i tråden, hon har nu varit lite på sin nya avdelning och även haft en "olycka" där. Det verkar som att personalen släpper barnen vind för våg när det gäller toa, dom har ingen "pott-ring" i toaletterna och behöver barnen hjälp så får dom "ringa på klockan".
    Känns mer som ett behandlingshem än ett vårdande dagis och det känns som att dottern tar tre steg bakåt efter att ha varit på dagis. Hon vill hellre kissa i blöjan än att gå på toa.

Blir riktigt arg på hur den nya avdelningen sköter det här med toalett besöken...

• Cherry on top
    Gamlik skrev 2017-09-04 14:51:25 följande:

Tänkte lämna en uppdatering i tråden, hon har nu varit lite på sin nya avdelning och även haft en "olycka" där. Det verkar som att personalen släpper barnen vind för våg när det gäller toa, dom har ingen "pott-ring" i toaletterna och behöver barnen hjälp så får dom "ringa på klockan".

Känns mer som ett behandlingshem än ett vårdande dagis och det känns som att dottern tar tre steg bakåt efter att ha varit på dagis. Hon vill hellre kissa i blöjan än att gå på toa.

Blir riktigt arg på hur den nya avdelningen sköter det här med toalett besöken...

Det låter som det blev med min dotter

Inte bra ju, hade försökt byta om de inte lyssnar. Lycka till och hoppas det går bra!
  • Gamlik
    wilma2011 skrev 2017-09-05 10:46:29 följande:

Hej, i vilket område ligger förskolan som behandlar din dotter så otryggt????

Huskvarna, Jönköpings Kommun.
  • Gamlik
    Cherry on top skrev 2017-09-05 06:34:06 följande:
    Det låter som det blev med min dotter

Inte bra ju, hade försökt byta om de inte lyssnar. Lycka till och hoppas det går bra!
    Bytte du dagis? Svårt att få platser nära hemmet för oss tyvärr.
  • Cherry on top
    Gamlik skrev 2017-09-05 12:38:36 följande:

Bytte du dagis? Svårt att få platser nära hemmet för oss tyvärr.

Vi bestämde oss för att försöka hålla ut för hon hade så mycket kompisar där, men sen ångrade vi oss när det blev mer problem men då hade hon inte mycket tid kvar tills hon började skolan, och så hade vi möjlighet att ha henne hemma mycket. Men vi ångrade oss att vi inte bytte, men vi hade också tre andra dagis i närheten, det blir ju svårt om ni inte har något annat i närheten.

Kanske ska ta ett möte med chefen? Ja jag vet inte, svår sits, hoppas det löser sig.
  • WiJu

Om hon inte trivs så ta henne därifrån och träna hemma i lugn och ro. Ni har ju möjligheten att göra som hon vill. Ta den. Jag tror att ni ångrar er senare annars.

Ställ henne och lillebror i kö till en annan förskola och ha båda hemma tills det är dags.

Självklart ska ni meddela chefen om varför ni vill/kräver att få byta.

• Gamlik

Har placerat henne i kö för nytt dagis och tar ur henne från förskolan. Känns bättre eftersom att hon hatar den nya avdelningen, så synd eftersom att hon i övrigt älskade att vara på dagis när hon gick på "småbarns" avdelningen.

• WiJu
    Gamlik skrev 2017-09-08 10:24:37 följande:

Har placerat henne i kö för nytt dagis och tar ur henne från förskolan. Känns bättre eftersom att hon hatar den nya avdelningen, så synd eftersom att hon i övrigt älskade att vara på dagis när hon gick på "småbarns" avdelningen.

Bra! Tråkigt att det ska behövas, men tycker att ni gör helt rätt. Ett barn ska inte behöva vara där det inte trivs och blir behandlat rätt. Var glada att ni hade möjligheten när det är som det är.
Svar på tråden Nytt dagis.