Inlägg från: Gamlik |Visa alla inlägg
  • Gamlik

Nytt dagis.

Hej! Min dotter på 3 år blev precis efter sommaren uppflyttad till avdelningen för större barn. Hon har alltid gillat att vara på dagis och har aldrig haft problem.
    Nu idag när hon kom hem så vill hon absolut inte gå till dagis imorgon, hon säger att dom är elaka men vill inte vara mer specifik om det är kamrater eller personal.
    Både jag och min fru har en olustig magkänsla hos personalen på den nya avdelningen, och min fru har sett personalen göra saker som inte verkar helt OK.
    Vi håller på för fullt med pott-träning, vår dotter försvinner ofta i sin egen värld och glömmer att göra besök på muggen. Personalen verkar anse att alla 3-åringar ska vara helt blöjfria utan undantag och hänsyn till individen, om vi lämnar med blöja så görs det inget från personalens sida alls, även om jag specifikt har meddelat detta och sagt att dom kan byta till trosor. Dom byter inte ens blöjan.
    Känns som att personalen på den nya avdelningen försöker köra efter någon standardmall i utvecklingen som barnen ska ha uppnått, punkt, avvikelser från deras norm får inte förekomma.

Borde vi agera på vår magkänsla och försöka byta dagis helt och hållet?
    Vill absolut inte att min 3-åring ska känna att vi dumpar henne på en inhägnad plats som hon inte vill vara på. Sedan så vill vi ju inte att vår 3-åring ska vara orolig inför att behöva åka till dagis.

• Svar på tråden Nytt dagis.
  • Gamlik
    Guldbarb skrev 2017-08-23 19:32:38 följande:

Det låter illa speciellt att de inte byter blöjan på en hel dag (hur det är i övrigt är ju svårt att säga då du inte hade med så mycket fler detaljer :) men det låter ju inte bra i övrigt heller!) det minsta som bör göras är att kontakta förskolechefen

Pratat med familj och vänner, vi ska ha is i magen. Hon går dock inte en hel dag utan minimum då min fru är hemma med vår son på 7 månader.
    Dock så verkar dom spontant helt oförstående när vi poängterat att dom inte har bytt blöja från att vi lämnar 8:30 tills att vi hämtar 12:30, trots att dom själva konstaterat att den är full. Känns tråkigt att flytta upp henne en avdelning då vi klickade bra med personalen på hennes gamla avdelning.
    Verkar dock som att dom inte alls kan acceptera att alla 3-åringar inte är blöjfria, utan är sådant kommer med tiden, när barnet är redo för förändringen.
  • Gamlik
    IsDimma skrev 2017-08-24 15:23:04 följande:
    Hur ofta byter ni själva blöjan? För på min förra förskola så bytte vi på rutin alla barn innan lunch (vid elvatiden). Och så före mellanmålet (någonstans mellan 14-14.30). Detta var på småbarn.
    På den avdelningen där jag jobbade så bytte vi på barnen efter lunch, någongång mellan 12-12.30. Och sen efter mellanmålet. Varför vi bytte så sent berodde på att vi inte själva hade skötbord och utrymme för att byta blöjor utan var tvungen att gå in på grannavdelningen för att byta och innan lunch höll dom själva på med blöjbyten och sen går alla barn dessutom in vid den tidpunkten så det blev för många barn på samma plats.

Fast skillnad är ju om man konstaterat att den är full av kiss.
    Men faktum är också att så stora barn som er dotter kissar inga små skvättar ofta utan kissar mycket när barnet väl kissar. Och kollas hon innan lunch (eller när dom nu brukar byta) så kan hon ha en torr blöja då och när ni hämtar efter lunch så är den full.
    Vi byter när hon säger till eller när den verkar full, men känner också att när personalen säger "oj den verkar full" när vi hämtat så är något knas. Vi informerar alltid vid lämning allt som är av vikt att veta, inklusive blöjan.
    Hon har haft problem till och från sedan hon var liten med röd rumpa och röda blygläppar, hon har väldigt känslig hud då våran 7 månaders son inte alls har samma problem. Så när vi hämtar henne så är huden väldigt irriterad av att blöjan inte är bytt i den mån hon behöver.
  • Gamlik
    Active skrev 2017-08-24 11:14:57 följande:

Gamlik: Du skrev att din fru har sett saker på Helikoptervägens förskola som inte verkar ok. Kan du vänligen berätta om det?

Nämnde aldrig vilket förskola det gäller, men min fru har sett hur personer i personalen lackar ut på barnen och skäller ganska hårt på dom. Vet hur barn är, men personligen så är jag som förälder mestadels lugn mot mina barn även om jag tar till ton ibland. Men inte i så hårda ordalag som en i personalen gjorde.
    Kan vara en engångshändelse men det verkar råda lite av djungelns lag där inne.
    Men kanske är nojig på den delen då det är en ny avdelning, men min dotter har aldrig vägrat att gå till dagis tidigare, inte ens när hon började.
  • Gamlik

Tänkte lämna en uppdatering i tråden, hon har nu varit lite på sin nya avdelning och även haft en "olycka" där. Det verkar som att personalen släpper barnen vind för våg när det gäller toa, dom har ingen "pott-ring" i toaletterna och behöver barnen hjälp så får dom "ringa på klockan".
    Känns mer som ett behandlingshem än ett vårdande dagis och det känns som att dottern tar tre steg bakåt efter att ha varit på dagis. Hon vill hellre kissa i blöjan än att gå på toa.

Blir riktigt arg på hur den nya avdelningen sköter det här med toalett besöken...

• Gamlik
    wilma2011 skrev 2017-09-05 10:46:29 följande:

Hej, i vilket område ligger förskolan som behandlar din dotter så otryggt????

Huskvarna, Jönköpings Kommun.
  • Gamlik
    Cherry on top skrev 2017-09-05 06:34:06 följande:
    Det låter som det blev med min dotter

Inte bra ju, hade försökt byta om de inte lyssnar. Lycka till och hoppas det går bra!
    Bytte du dagis? Svårt att få platser nära hemmet för oss tyvärr.
  • Gamlik

Har placerat henne i kö för nytt dagis och tar ur henne från förskolan. Känns bättre eftersom att hon hatar den nya avdelningen, så synd eftersom att hon i övrigt älskade att vara på dagis när hon gick på "småbarns" avdelningen.

Svar på tråden Nytt dagis.