Stårschan skrev 2017-08-24 14:17:02 följande:
Jo, men större delen av övandet sker ju inomhus, och då är det ju naturligt att de inte har skor på sig. Samma sak om de tultar omkring ute på gräsmattan när det är sommar och varmt. Men man måste ju anpassa sig till omgivningen. Är det blött och slaskigt och barnet ska gå utomhus så är det ju självklart skor som gäller. Klart ungarna lär sig att gå ändå! Vuxna får för övrigt också bättre stabilitet i fotlederna av att gå barfota på ojämn mark. Gör du det, eller nöjer du dig med den stabilitet du får av ditt vardagsanvändande av fötterna?
Det känns som om den här informationen snarare vänder sig till föräldrar som vill snöra på sina barn skor när de är inomhus.
Jag tror att det finns en poäng med att gå utan skor på alla underlag precis i början när man jobbar upp musklerna. Sedan pratar vi om lätt fuktad sand och då räcker det med strumpor/sockor som enkelt tvättas, istället för hårda sulor.
Det är absolut en avvägning varje förälder får göra, just därför ville jag flika in med svar på frågan "varför" som ni skrev. Mycket möjligt att det räcker att gå barfota inomhus, men bra med all information på förhand tycker jag så man kan välja själv, eftersom man avråds från att köpa skor för tidigt, det är ju bra att veta. Våra barn får sina första skor först när det blir höst/vinter och nödvändigt.