Måste man koka vatten till ersättning?
Har ingen vattenkokare eller micro och så fort jag sätter på spisen går huvudsäkringen. Så frågan är om man måste koka vatten till ersättningen när bebisen är 4,5 månader?
Har ingen vattenkokare eller micro och så fort jag sätter på spisen går huvudsäkringen. Så frågan är om man måste koka vatten till ersättningen när bebisen är 4,5 månader?
Hyr du din bostad? Isåfall borde du kontakta hyresvärden om huvudsäkringen går varje gång du sätter igång spisen..
Tror inte du behöver värma det men vänta på svar från någon som har bättre koll på det.
Du behöver inte koka men om du känner dig osäker så koka vatten i micron!
Ja alltså... du kan inte ta varmvatten ur kranen. Ingen ska dricka varmvatten från kran då det kan ha fällts ut metaller ur rören. Tveksamt om ersättningspulvret går att blanda ut i kallt vatten.
Tips: köp ersättning på färdiga tetror tills spisen funkar (går bra att äta rumsvarma/överskott kan sparas i kylen en dag och sedan värmas i värmebad från varmvattenkranen) eller köp en vattenkokare.
Ja alltså... du kan inte ta varmvatten ur kranen. Ingen ska dricka varmvatten från kran då det kan ha fällts ut metaller ur rören. Tveksamt om ersättningspulvret går att blanda ut i kallt vatten.
Tips: köp ersättning på färdiga tetror tills spisen funkar (går bra att äta rumsvarma/överskott kan sparas i kylen en dag och sedan värmas i värmebad från varmvattenkranen) eller köp en vattenkokare.
Tack för alla svar, då kör jag på kallvatten från kranen tillsvidare i alla fall :)
Vill bara tillägga att jag inte bor i en konstig grotta i skogen utan en helt vanlig lägenhet i Sverige. Problemet med spisen började alldeles innan jag startade tråden, när jag skulle koka vatten till dottern. Vattenkokare och micro har jag inte, för att jag inte vill. Det har alltså inget med boendet att göra :P
Det är bra dem har kollat på spisen och du ska få en ny. Det är klart dottern behöver äta. Men du har fått bra svar om att köra med kallvatten så länge :)
Rådet jag fått av barnläkare på barnkliniken är att man så fort som möjligt ska sluta koka vattnet, när barnet blivit lite större än helt nyfödd, om barnet inte är sjukligt eller man har tveksamt vatten (egen brunn som inte är kollad).
För då får barnet en bra tarmflora mycket snabbare än om man kokar kranvattnet.
Så koka de första veckorna och använd sedan okokt vatten.
Har alltid kokat vatten till mina barn, deras magar är för känsliga! Står tillomed på förpacknigen att kokning ska ske av vattnet! Så vrf inte gå o köpa en vattenkokare???
Jag bor i en hyreslägenhet och problemet med spisen började nu. Elen går i hela lägenheten när jag sätter igång spisen. Men har kontaktat fastighetsjouren som skulle skicka hit någon och kolla på det. Är spisen trasig så får jag antagligen inte en ny förän nästa vecka... Därav frågan.
Nej du måste inte koka vattnet. Men se som sagt till att få spisen fixad.